Thursday, 29 March 2018

'BUNYI CAKARANNYA SEPERTI MAHU MASUK KE BILIK' - DIGANGGU SEJAK HARI PERTAMA BERPINDAH KE RUMAH 'BARU'

Salam dan selamat sejahtera admin. Saya harap admin tak mengalami apa-apa gangguan semasa hendak publish cite saya ini (kalau la dipublish hahaha!)
Hasil carian imej untuk cikgu sedang mengajar
Gambar Sekadar Hiasan
Saya seorang guru, ditugaskan jauh di kawasan pedalaman Sabah. Saya pada mulanya menolak kerana berpendapat tidak akan dapat menyesuaikan diri. Namun saya terima juga kerana merasakan inilah peluang untuk meluaskan pengalaman dan pemandangan.
Hasil carian imej untuk pedalaman sabah
Gambar Sekadar Hiasan
Perjalanan saya dari bandar Kota Kinabalu (KK) ke kawasan pedalaman tersebut mengambil masa 5 jam. Agak jauh juga, kematu juga bontot duduk dalam kereta berjam-jam dengan jalan raya yang kurang sempurna tetapi alhamdulillah saya tiba dengan selamat.
Hasil carian imej untuk penduduk kampung di sabah
Gambar Sekadar Hiasan
Ketibaan saya disambut mesra oleh penduduk kampung. Saya merasa begitu kagum dengan panorama hijau yang begitu berlawanan sekali dengan tempat asal saya. Penduduknya begitu baik, mesra dan sangat menghormati. Mereka jugalah yang bersusah payah membantu saya mengangkat barang-barang sehingga ke tempat rumah guru.

Rumah guru ini terletak 100 meter dari sekolah. Sunyi sahaja apabila musim cuti sekolah. Ditambah lagi dengan kawasannya yang masih kaya dengan kehijauan. Belakang rumah guru ini kawasan hutan. Cuma dipisahkan dengan pagar berduri. Ada empat buah sahaja rumah guru di sini. Sewaktu saya sampai, guru-guru yang lain balik kampung agaknya.
Hasil carian imej untuk rumah guru di pedalaman sabah
Gambar Sekadar Hiasan
Rumah guru yang saya duduki ini diperbuat dengan papan kecuali dapur dan bilik air. Dapurnya berhadapan dengan kawasan hutan. Kalau saya tengah memasak boleh nampak burung-burung berwarna warni, tupai dan kalau beruntung boleh nampak gajah. Tapi jarang-jaranglah beruntung.

Baiklah, cukuplah mukadimah. Nak cerita pasal gangguan pula.

Gangguan yang saya alami ini berlaku sejak hari pertama saya tinggal di rumah guru ini. Ia berlaku ketika saya hendak turun ke bilik air. Ketika sedang 'melepas', lampu bilik air tiba-tiba on off. Seolah-olah ada orang bermain suis di luar siap ade bunyi klik-klik. Saya yang memang jenis cepat saja marah, entah macam mana boleh jerit "Hoi!!!". Selepas itu, lampu okey semula. 
Hasil carian imej untuk tandas kampung
Gambar Sekadar Hiasan
Saya keluar dan tengok seketika keadaan sekeliling, takut-takut ada perompak ke apa, sebab penduduk kampung ini ada beritahu agar berhati-hati kerana ada banyak penagih di kampung ini. Namun, tiada sesiapa pun berada di luar bilik air. Yang ada hanyalah beberapa ekor cicak yang sedang bercinta. Takkanlah cicak pandai nak off suis lampu kan?

Okey, selesai hal bilik air. Kali ini tentang burung hantu pula. Saya selalu tidur lewat malam sebab seronok membaca novel. Tingkap di bilik saya biarkan terbuka sikit sebab nak membiarkan angin malam masuk ke dalam, aircond percuma. Sini sejuk sikit. 

Baru saja membaca muka surat ketujuh, tiba-tiba ada bunyi benda melanggar tingkap. Saya cepat-cepat pergi tengok dan ada seekor burung hantu yang saiznya lebih besar dari kepala saya terlanggar tingkap. Tetapi yang menghairankan, bukankah burung hantu liar menjauhi manusia? Macam mana boleh terpesong pula?
Imej yang berkaitan
Gambar Sekadar Hiasan
Saya kutip bangkai burung hantu itu dan letak dalam plastik dan simpan di luar pintu bilik sambil fikir keesokan hari saya akan kuburkan bangkainya. Saya sambung semula membaca novel. 

Tidak lama selepas itu, tiba-tiba saya terdengar bunyi cakaran yang agak kuat di luar pintu. Ala, yang macam bunyi kucing mencakar-cakar tu. Tetapi yang ini seram, bunyi cakarannya seperti mahu masuk ke dalam bilik. Saya baling buku ke arah pintu dengan harapan agar bunyi itu berhenti. Malangnya tidak menjadi, malah bunyi cakarannya semakin kuat.  

Saya baling botol air kali ini dan bunyi cakaran itu berhenti. Saya cepat-cepat baca ayat kursi dan selepas itu cuba melelapkan mata. Tetapi mata pula tidak mahu lelap. Bukannya lupa nak pejam mata, memang dah pejam tetapi tak dapat tidur. Entah jam berapa saya tertidur, sedar-sedar saja hari sudah pagi dan mujur tak terlepas solat Subuh. 

Saya buka pintu, nak tengok ada ke tak kesan cakaran di pintu. Tetapi tiada apa-apa kesan pun. Jadi, bunyi apa yang saya dengar malam tadi? Saya bergegas pergi ke belakang untuk menguburkan bangkai burung hantu itu. 
Hasil carian imej untuk nenek kebayan
Gambar Sekadar Hiasan
Sewaktu saya sedang berusaha mengorek tanah, tiba-tiba ada seorang nenek dan cucunya datang dari kawasan hutan. Nenek itu berpakaian seperti zaman dulu kala dan begitu juga dengan cucunya 

"Buat apa dalam hutan pagi-pagi ini nek?" soal saya dengan tangan yang masih mengorek tanah. 

"Nenek nak ambil dia," katanya sambil memandang bangkai burung hantu itu. 

Saya menjadi kebinggungan seketika, tetapi saya serahkan juga bangkai burung itu kepadanya. Kemudian nenek itu bersama cucunya berjalan pantas kembali ke kawasan hutan. Tiba-tiba pula jiran saya, Cikgu Ros, memanggil saya. 

"Kau bercakap dengan siapa tadi?" soalnya. 

"Ada nenek datang minta bangkai burung hantu," jawab saya. 

Muka Cikgu Ros tiba-tiba berubah menjadi pucat. Dia kata dia nampak saya bercakap seorang diri, tetapi saya bersungguh-sungguh menafikannya. 

Pada sebelah malam, rumah saya berbau busuk, busuk yang teramat sangat. Saya mencari di setiap penjuru punca bau busuk itu tetapi gagal menemuinya. Habis satu rumah saya sembur dengan minyak wangi Lancome. Tetapi bau busuknya masih ada. Nak makan pun tak lalu, haih!! 

Saya bancuh kopi dan bawa masuk bilik, berdiri di tepi tingkap sambil memandang ke kawasan hutan. Tiba-tiba saya ternampak nenek dan cucunya yang datang pagi tadi sedang berdiri di tempat yang sama. Mereka seolah-olah memanggil saya tetapi tiba-tiba handphone saya berdering. 

Bila saya memandang ke arah mereka semula, kelibat mereka sudah hilang. Saya agak curious, apa yang mereka buat dalam hutan pada waktu malam-malam begini? Takkan mereka tinggal di dalam hutan? Ah! Esok sajalah saya ambil tahu. 

Saya pun baring-baring nak tidur. Baru beberapa minit lelap, saya terasa ada orang berada di sebelah saya. Saya buka mata dan... 

ASTAGHFIRULLAH!! Nenek tadi sedang baring di sebelah saya!! Matanya tajam memandang saya! 
Hasil carian imej untuk nenek kebayan
Gambar Sekadar Hiasan
Mulut saya terkunci, tetapi saya sempat bangun dan terjatuh dari katil. Saya terpandang bawah katil dan cucunya ada di situ sedang bermain sorok-sorok. Dengan pantas saya bangun, keluar dari bilik menuju ke ruang tamu. Saya cuba on semua lampu tetapi lampu tak on. Jilake!! Saya nak buka pintu untuk keluar, tetapi pintu tak boleh dibuka. Betul-betul jilake! Saya cuba menjerit tetapi suara pula tak nak keluar. 

Lalu saya bersembunyi di bawah meja makan sambil berdoa dalam hati dan baca apa sahaja ayat yang dihafal. Lawak tau, sampai doa makan pun saya baca. Saya pejam mata rapat-rapat dan kemudian saya terdengar,

"Nenek, nenek. Jom kita main sorok-sorok. Adik sembunyi, nenek cari adik," kata suara si cucu. 

Tiba-tiba bulu roma saya meremang, ada sesuatu di sebelah saya tetapi saya tak berani nak buka mata. Tapi saya dengar bunyi ketawa kecil mengekek-ngekek. Saya terasa pinggang saya dicucuk-cucuk tetapi saya masih berkeras tidak mahu membuka mata. Saya menangis ketakutan. 

Apabila bunyi ketawa dan cucuk-cucuk itu dah berhenti, saya cuba membuka mata dan perlahan-lahan menoleh ke sebelah, Fuh!!! Tak ada apa-apa. Tetapi tiba-tiba wajah nenek itu menjengah dari atas meja makan sambil ketawa mengilai. Saya terus pitam. Bila tersedar, saya berada di atas katil. 
Hasil carian imej untuk seniwati mariani nenek kebayan
Gambar Sekadar Hiasan
Semalam itu mimpi atau realiti? Siapa yang angkat saya ke katil? Nenek itu ke? Saya masih tertanya-tanya. Saya pergi ke rumah Cikgu Ros dan memaklumkan kepadanya mengenai apa yang berlaku. Rupa-rupanya rumah guru yang saya diami ini adalah bekas kubur lama. Tak hairanlah banyak gangguan. Guru yang tinggal di rumah ini dahulu lebih teruk diganggu sampai hampir terbakar rumah ini. 

Nenek dan cucu yang mengganggu saya itu mungkin 'penghuni' di bawah rumah saya. Saya keluar berpindah dan tinggal menyewa rumah di pekan. Cikgu Ros pun ikut berpindah. Waktu saya mengemas barang di dapur, secara tidak sengaja terpandang ke kawasan hutan dan di situ berdiri nenek dan cucunya memandang saya dengan tajam. Cepat-cepat saya mengalihkan pandangan. 

Sumber1: Dearley Azazel





Thursday, 22 February 2018

P. RAMLEE - MILIK SIAPA?

Sekitar tahun 1990-an telah timbul satu persoalan siapa yang lebih layak memiliki dan mengabadikan jasa seniman tersohor Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.
Hasil carian imej untuk adam salleh harian metro
Adam Salleh @ Jarum Emas
Seorang wartawan hiburan dari ahkbar Harian Metro bernama Adam Salleh yang lebih dikenali dengan jolokan Jarum Emas pada ketika itu telah mengupas persoalan ini di dada akhbar tabloid No.1 Negara itu. Menurut tulisan Adam Salleh, wajarkah Malaysia menobatkan seniman agung yang lahir di Pulau Pinang pada 22 Mac 1929 itu sebagai milik rakyat negara ini atau Singapura lebih berhak kerana sebahagian besar kerjaya seninya dihabiskan di negara republik itu. Tidak kurang ada dikalangan rakyat Acheh yang turut mempertikaikaan asal keturunan P.Ramlee jika merujuk dari susur galur ayahandanya yang bersasal dari negeri Serambi Mekah itu.
Hasil carian imej untuk george yeo singapore
George Yeo
Mantan Menteri Penerangan dan Kesenian Singapura
Singapura melalui Menteri Penerangan dan Kesenian, George Yeo, pada ketika itu pernah mengeluarkan kenyataan dengan berkata, “Tiada P.Ramlee tanpa Singapura”. Kenyataan itu menggambarkan nama dan karya seni P.Ramlee, terutama berbentuk filem tidak akan wujud tanpa bantuan dan dokongan pelbagai pihak di republik itu, terutama pada era Studio Jalan Ampas.

Bukti Singapura lebih berbangga dalam mengangkat nama P.Ranlee lebih ketara apabila negara republik itu menganjurkan satu majlis sempena ulangtahun pertama Suruhanjaya Filem Singapura (SFC) di Galeri Seni Fort Canning pada 16 April 1998. Tema yang dibawa di majlis berkenaan ialah “P.Ramlee Perintis Pembikin Filem Singapura”. Tema ini menjadi pertikaian kepada sesetengah pihak dikalangan seniman dan seniwati veteran pada ketika itu dengan mengatakan lebih tepat jika digunakan “P.Ramlee Perintis Pembikin Filem Melayu”.
Hasil carian imej untuk anugerah darjah tan sri kepada p ramlee
Allahyarham Tan Sri P. Ramlee & Allahyarhamah Puan Sri Saloma
Gambar: P. Ramlee ketika menerima anugerah 'Ahli Mangku Negara' (AMN) daripada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong ke-3 pada tahun 1962
Bagi pihak kerajaan Negara Malaysia, selain dianugerahkan darjah Tan Sri daripada Yang Di-Pertuan Agong pada 1990, jasa dan sumbagan seniman agung itu juga diabadikan menerusi Pustaka Peringatan P.Ramlee dan sebatang jalan di ibu negara, Auditorium P.Ramlee di Angkasapuri dan menjadikan rumah asal P.Ramlee di Pulau Pinang sebagai salah satu warisan serajah yang perlu pelihara. Tidak ketinggalan pihak Pos Malaysia Berhad juga pada ketika itu telah melancarkan setem kenangan yang memaparkan wajah seniman agung itu. Malah pada ketika itu stesen televisyen tempatan juga kerap menayangkan kembali filem-filem arahan dan lakonan seniman agung itu.
1a
Rumah P. Ramlee yang terletak di Lot 2180, Jalan P. Ramlee, 10460 Pulau Pinang
Menurut Timbalan Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) yang juga Timbalan Naib Censelor (Hal Ehwal Pelajar) UKM, Prof. Datuk Dr. Wan Hashim Wan Teh, berkata Allahyarham adalah milik sekitar 250 juta rakyat gugusan Melayu dan Singapura. Menurutnya, Singapura boleh memberi pelbagai anugerah kepada P.Ramlee jika diambil kira kejayaan diraih beliau ketika memerah keringat di republik itu tetapi jangan lupa P.Ramlee adalah warganegara Malaysia. Status seorang warganegara itu penting bagi menentukan P.Ramlee aset siapa. Menilai P.Ramlee pula tidak boleh ada sempadan politik kerana khazanah seni yang ditinggalkan oleh Allahyarham adalah dalam wilayah budaya Melayu.
Hasil carian imej untuk Prof. Datuk Dr. Wan Hashim Wan Teh
YBhg Prof. Emeritus Datuk Dr. Wan Hashim Wan Teh
Menurut seniman veteran Aziz Sattar (Datuk) yang juga rakan seperjuangan P.Ramlee mempunyai pendapat beliau yang tersendiri dalam menentukan P.Ramlee milik siapa. Aziz Sattar berpendapat adalah tidak wajar jika Singapura mengatakan P.Ramlee adalah aset mereka kerana jika dirujuk melalui sejarah, pihak republik itu terlebih dahulu meminta P.Ramlee untuk berhijrah ke Singapura melalui sorang pengarah yang sedang berhidmat dengan syarikat filem Shaw Brothers iaitu B.S Rajhans. Menurutnya bakat P.Ramlee dikesan oleh B.S Rajhans ketika menonton nyanyiannya di Pulau Pinang dan telah meminta P.Ramlee untuk berhijrah ke Singapura. 
Hasil carian imej untuk aziz sattar
Allahyarham Datuk Aziz Sattar
Aziz Sattar tidak menafikan zaman kegemilangan P.Ramlee dan filem Melayu adalah di Singapura dimana ketika itu adanya dua syarikat gergasi yang bermukim di negara republik itu seperti Shaw Brothers dan Cathay-Keris. Tetapi bakat P.Ramlee tetap dari Malaysia pada ketika itu Malaya. Jika dirujuk kepada beberapa fakta, Singapura berpisah dari Malaysia pada 9 Ogos 1965, P.Ramlee terlebih dahulu meninggalkan Singapura dan kembali semula ke negara kelahiraannya pada bulan April 1964.
Hasil carian imej untuk datuk zakiah hanum
Datuk Zakiah Hanum
Mantan Ketua Pengarah Jabatan Arkib Negara
Tokoh Budaya dalam masa yang sama Ketua Pengarah Arkib Negara pada ketika itu, Datuk Zakiah Hanum, berkata bukti penghormatan Malaysia terhadap P.Ramlee tidak terbilang berbanding Singapura. Menurutnya, semangat patriotik P.Ramlee terhadap tanah air jelas apabila menyedari pihak republik Singapura kurang berminat untuk meneruskan industri perfileman di republik itu, Allahyarham terus pulang ke tanah air. Jika P.Ramlee tidak sayangkan tanah tumpah darahnya, mungkin P.Ramlee terus menetap di republik itu bersama rakan-rakan artis lain, katanya.
Allahyarham Datuk Abdullah Hussain
Sasterawan Negara ke-8
Kemuncak persoalan ini akhirnya terhenti apabila Sasterawan Negara yang juga merupakan sahabat baik P.Ramlee, Datuk Abdullah Hussain mengeluarkan kenyataannya bagi menutup segala persoalan ini. Kata Abdullah Hussain, “P.Ramlee adalah milik Malaysia begitu juga Singapura dan lebih tepat lagi P.Ramlee milik Nusantara.  Namun siapa yang tahu di era kegemilangan P.Ramlee, beliau tidak pernah membezakan di antara Malaysia dan Singapura”.


Wednesday, 7 February 2018

PELIK TAPI BENAR: 10 MAHARAJA ROM

Empayar Rom merupakan antara peradaban yang pernah melakar kegemilangan di pentas dunia. Selama 1,000 tahun, mereka mendominasi kawasan Laut Mediterranean dengan undang-undang dan budaya mereka memberi kesan besar kepada dunia sehingga ke hari ini. Dan maharaja-maharaja Rom yang kita kenali hari ini tak kiralah sama ada jasa mereka membina empayar atau beri nama buruk seperti Julius Caesar, Augustus, Caligula dan Nero. Tetapi selepas pemerintahan 12 Caesar ini, ada anekdot berkenaan maharaja-maharaja yang menduduki takhta ini.

1. DIDIUS JULIANUS (193 MASIHI) - 9 MINGGU PEMERINTAHAN
Figure 1: Didius Julianus
Didius Julianus menjadi maharaja selama sembilan minggu saja dan atas sebab menarik. Tahun 193 Masihi merupakan tahun berdarah bagi Empayar Rom kerana pada tahun itu ada lima maharaja yang memerintah termasuk Didius. Sebelum baginda menduduki takhta, maharaja sebelumnya ialah Pertinax. Dan Pertinax membayar harga mahal dengan nyawanya apabila tidak membayar upah lumayan kepada Pengawal Praetornya.


Selepas baginda dibunuh, Pengawal Praetor mengumumkan kepada orang ramai bahawa maharaja telah mati dan sesiapa yang dapat membayar pengawal-pengawal tersebut dengan harga paling tinggi, orang tersebut akan diangkat sebagai maharaja. Menurut sumber, pada awalnya, Didius enggan membida tetapi akhirnya mengalah selepas dipujuk oleh isterinya. Selepas melawan bidaan seorang lagi pembida iaitu Sulpicianus, Didius diisytiharkan pemenang dan diangkat sebagai maharaja yang baru. Malangnya, perlantikan ini tidak mendapat sokongan Senat dan wilayah-wilayah Rom, mengakibatkan berlakunya pemberontakan yang membawa kepada pembunuhan baginda. Pengasas Dinasti Severus, Septimus Severus menduduki takhta sebagai maharaja yang baru.

2. CARACALLA (198-217 MASIHI) - 19 TAHUN PEMERINTAHAN
Figure 2: Caricalla
Hasil carian imej untuk geta rome emperor
Figure2A: Geta
Caracalla dan saudaranya, Geta merupakan antara contoh terbaik persaingan adik-beradik. Kedua-duanya merupakan putera Maharaja Septimius, pengasas Dinasti Severan. Baginda sentiasa mengingatkan putera-puteranya itu untuk bekerjasama dan memerintah secara bersama. Tetapi malangnya, kebencian yang meluap-luap antara satu sama lain menyukarkan hasrat baginda itu tercapai. Dan pada satu masa, mereka membahagikan kawasan istana sehingga ke bahagian tengah dengan setiap bahagian diduduki oleh dua putera raja tersebut. Dan idea ini turut dipertimbangkan selepas kemangkatan ayahanda mereka iaitu membahagikan empayar kepada timur dan barat dengan Caracalla memerintah di sebelah barat sementara Geta memerintah di sebelah timur. Namun idea tersebut ditolak oleh bonda mereka, Julia Domna yang enggan melihat empayar Rom berpecah.

Bagi memulihkan hubungan dua saudara tersebut, Domna mengaturkan satu pertemuan pada 26 Disember 211. Namun apabila Geta tiba, baginda dibunuh oleh Pengawal Praetor yang setia dengan Caracalla di hadapan bonda mereka sendiri. Selepas berjaya menguasai takhta, Caracalla mengeluarkan arahan kepada Senat untuk memadam semua bentuk rekod yang menyebut berkenaan Geta. Akibatnya semua imej Geta dibuang dari lukisan, syiling dicairkan, patung-patungnya dimusnahkan dan namanya dibuang dari rekod papirus. Sesiapa yang menyebut atau menulis nama Geta akan dihukum bunuh. Selepas insiden tersebut, 20,000 orang dibunuh terdiri daripada pengawal, penasihat, rakan-rakan dan pegawai tentera yang berkhidmat di bawah Geta.

Caracalla sememangnya seorang pemerintah yang kejam dan bagi mengekalkan kesetiaan tenteranya, mereka dibayar dengan upah lumayan. Sementara musuh-musuhnya pula termasuk orang yang mengkritiknya akan diseksa dan dibunuh. Antara polisi kontroversi yang diperkenalkan semasa eranya ialah memberi kerakyatan Rom kepada semua warga empayar. Cassius Dio menyifatkan langkah tersebut untuk membantu Caracalla mengutip lebih banyak cukai tetapi langkah ini dilihat cuba menggembirakan dewa-dewi Rom dan langkah logik dalam proses pengembangan empayar. Kekejaman Caracalla menyebabkan baginda dibunuh oleh seorang askar bernama Justin Martialis semasa mahu membuang air. Selepas kemangkatan Caracalla, baginda digantikan oleh Macrinus.

3. MACRINUS (217-218 MASIHI) - 3 TAHUN PEMERINTAHAN
Figure 3: Macrinus
Satu anekdot menarik berkenaan Macrinus ialah baginda satu-satunya maharaja yang menduduki takhta tanpa menjadi senator dahulu. Walaupun Senat sudah kehilangan kuasa kepada Maharaja Augustus selepas baginda mengambil alih pemerintahan, kebanyakan anggota Senat datang dari keluarga yang berkuasa termasuk hartawan, pegawai-pegawai tentera dan anggota kerabat diraja Rom.

Dan cara baginda menaiki takhta juga amat menarik. Sebagai ketua Pengawal Praetor, antara tugas baginda ialah membaca surat-surat maharaja. Pada satu hari, baginda membaca satu surat ramalan yang dihantar kepada Caracalla. Dalam surat tersebut, si peramal meramalkan bahawa Caracalla akan dibunuh dan digantikan oleh ketua pengawalnya. Bagi Macrinus, baginda sudah merasa tidak selamat. Dan bagi Caracalla yang memang terlalu paranoid, pasti akan mengarahkan Macrinus dibunuh. Untuk mengelak dibunuh oleh Caracalla, Macrinus mengupah seorang askar bernama Justin Martialis untuk membunuh maharaja tersebut semasa baginda mahu membuang air.

Selepas berjaya mendapat kesetiaan tenteranya dan kelulusan Senat, Macrinus mengisytiharkan dirinya maharaja. Namun baginda tidak bertahan lama di atas takhta kerana plot rampasan kuasa yang dirancang oleh kakak Julia Domna, Julia Maesa, tentera yang tidak berpuas hati dengan tindakan mengurangkan gaji rekrut baru dan enggan berpindah dari Antioch ke Rom. Selepas berjaya merampas takhta dari Macrinus dan menabalkan cucunya, Elagabalus sebagai maharaja baru, Julia Maesa mengarahkan Macrinus diburu. Selepas beberapa lama, baginda dan puteranya, Diadumenianus ditangkap dan kedua-duanya dipenggal. Kepala mereka berdua kemudian diserahkan kepada Elagabalus sebagai trofi. Pihak Senat turut menyenaraikan kedua-duanya sebagai musuh di mana semua hasil seni dan rekod berkaitan mereka berdua dimusnahkan atau dipadam dari rekod.

4. ELAGABALUS (218-222 MASIHI) - 4 TAHUN PEMERINTAHAN
Figure 4: Elagabalus
Sepupu Alexander Severus, Elagabalus merupakan salah seorang maharaja dari Dinasti Severus yang menaiki takhta pada usia 14 tahun selepas Macrinus digulingkan oleh kaum kerabat baginda. Namun kebanyakan anekdot sejarah memperlihatkan baginda sebagai seorang penganut agama pelik dan kecenderungan seksualnya juga dianggap jelik menurut standard hari ini. Walaupun kita semua tahu sesetengah anekdot ini hanyalah rekaan semata-mata untuk memperlihatkan bahawa seseorang maharaja itu lemah atau korup, kita masih tertanya-tanya apakah ianya memang sekadar fitnah atau kisah sebenar yang memang berlaku.

Sumber sejarah melaporkan baginda suka berpakaian seperti wanita, berkahwin sebanyak lima kali dan mempunyai ramai kekasih lelaki. Tidak seperti dakwaan Caligula menjadikan istananya sebagai rumah pelacuran, Elagabalus juga dikatakan pernah melacurkan dirinya di istana diraja. Jika Elagabalus masih hidup, baginda boleh dianggap sebagai transgender. Satu khabar angin menyatakan baginda juga membunuh kekasih-kekasihnya dengan kelopak-kelopak bunga seperti dipaparkan dalam lukisan abad ke-19 yang dilukis oleh Sir Lawrence Alma-Tadema. Elagabalus juga merupakan ketua kuil dewa matahari El-Gabal dan menukar namanya bagi menunjukkan kedudukan baginda. Elagabalus turut memaksa senator-senator menyembah dewa tersebut dalam majlis-majlis keagamaan.


Julia Maesa, nendanya melihat baginda sebagai alat untuk memerintah Rom tetapi lama-kelamaan melihat Elagabalus sebagai liabiliti. Akhirnya, Maesa mengarahkan Elagabalus dibunuh dan baginda digantikan oleh Alexander Severus.

5. ALEXANDER SEVERUS (222-235 MASIHI) - 13 TAHUN PEMERINTAHAN
Figure 5: Alexander Severus
Selepas Elagabalus dibunuh pada 222 Masihi, sepupunya, Alexander Severus dipilih untuk menaiki takhta pada usia 13 tahun. Pemerintahan baginda bertahan selama 13 tahun di mana kebanyakan polisi dipengaruhi oleh bonda baginda, Julia Mamaea. Dio menulis, “Baginda mengisytiharkan bondanya Augusta dan mengambil alih urusan pemerintahan serta mengumpul orang bijak berkenaan anaknya itu agar dapat memupuk tabiat yang baik dalam dirinya. Baginda turut memilih orang-orang terbaik di senat dan memberitahu mereka apa yang perlu dilakukan.”

Antara reformasi yang dijalankan oleh Severus ialah pengurangan cukai, perkembangan ilmu sastera, seni dan sains serta keterbukaan dalam soal keagamaan. Walaupun Rom masih lagi mengamalkan agama pagan tetapi itu tidak menghalang baginda meluluskan pembinaan sebuah kuil Yahudi dan mahu membina sebuah gereja untuk penganut agama Kristian. Baginda juga cuba mendapatkan sokongan pihak tentera dengan menamakan sesiapa sebagai waris dan membebaskan hamba mereka dalam wasiat mereka. Dan sekiranya mereka berada di perbatasan, mereka masih dapat mengekalkan hak pemilikan harta mereka.

Walaupun dasar domestik Severus menyebabkan baginda disayangi, itu tidak boleh dikatakan berkenaan dasar ketenteraannya. Boleh dikatakan dasar baginda banyak dipengaruhi oleh Julia Mamaea sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan mereka. Ini ditambah dengan kekalahan baginda semasa cuba melawan bala tentera Parsi di bawah pimpinan Ardashir I. Bukan itu saja, mereka tidak mempunyai disiplin yang menjadi antara ciri terhormat tentera Rom. Ini yang membawa kepada pembunuhan Severus oleh salah seorang jeneralnya dan pengganti baginda, Maximinus Thrax.

6. MAXIMINUS THRAX (235-238 MASIHI) - 3 TAHUN PEMERINTAHAN 
Figure 6: Maximinus Thrax
Jika Macrinus dikenali sebagai maharaja pertama yang dilantik bukan dari kalangan senator, Maximinus pula dikenali kerana diberi gelaran orang gasar oleh pihak Senat. Pada awalnya, baginda memulakan kerjaya sebagai tentera biasa sebelum berjaya mendapat kenaikan pangkat untuk tahun-tahun berikutnya. Satu anekdot menceritakan Maharaja Alexander Severus tertarik dengan kekuatan Maximus. Berikutan itu, Severus memberi kenaikan pangkat kepada Maximinus sebelum akhirnya diberi peluang mengetuai sebuah legion.

Berikutan usia muda Severus dan tindakan baginda dikawal oleh bondanya, Julia Mamaea, ini menyebabkan Severus tidak popular dalam kalangan pihak tentera. Ini ditambah tindakan baginda lebih suka membayar musuh-musuh Rom daripada memberi peluang kepada pihak tentera untuk memusnahkan mereka terus. Atas sebab itulah, pihak tentera memutuskan untuk membunuh Severus dan Mamaea serta mengangkat Maximus sebagai maharaja. Dengan pihak tentera menyokong Maximinus, Senat tiada pilihan selain menyokong Maximinus. Setelah baginda diangkat sebagai maharaja, Maximinus mengarahkan Senat menyenaraikan Severus sebagai musuh negara dan akibatnya, banyak rekod dan hasil seni membabitkan Severus dimusnahkan.

Memandangkan statusnya sebagai orang gasar dan bukan dari kalangan keluarga bangsawan, bukanlah satu kejutan ramai memutuskan untuk mencabar kekuatan Maxminus sebagai maharaja. Ini memaksa baginda menghabiskan banyak masa menghapuskan siri pemberontakan yang berlaku dalam empayar di mana salah satunya disokong oleh pihak Senat. Apabila pemberontakan tersebut gagal, pihak Senat bimbang Maximinus akan menghapuskan mereka. Baginda berarak ke Rom tetapi kemaraan mereka tersekat di Aquileia. Mereka mengepung bandar tersebut tetapi kebanyakan tentera Maximinus terbunuh akibat kebuluran dan penyakit berjangkit. Dengan moral semakin merudum, pihak tentera membunuh baginda, putera baginda dan menteri-menterinya.

7. AURELIAN (270-275 MASIHI) - 5 TAHUN PEMERINTAHAN
Imej yang berkaitan
Figure 7: Aurelian
Aurelian menaiki takhta tatkala Rom mengalami krisis paling hebat iaitu Krisis Abad Ketiga. Krisis ini menyaksikan perang saudara dan pembunuhan sehingga mengakibatkan empayar tersebut tidak stabil. Semasa baginda menaiki takhta, empayar Rom terbahagi kepada tiga iaitu Empayar Gallic yang mengawal Britain dan Gaul, bahagian timur dikawal oleh Ratu Zenobia sementara baki wilayah diancam oleh orang-orang gasar yang semakin menghampiri Itali.

Dalam tempoh lima tahun pemerintahan baginda, Aurelian melakukan sesuatu yang dianggap mustahil iaitu pelbagai siri kejayaan di medan perang. Selepas berjaya menghalau orang-orang gasar dari Germania keluar dari Itali, baginda seterusnya menghalau keluar orang-orang gasar Goth keluar dari Danube dan menubuhkan sebuah wilayah baru di Moesia dengan menjadikan Serdica (Sofia, Bulgaria) sebagai ibu negerinya. Pada tahun 272 Masihi, Aurelian menyerang Empayar Palmyra di mana kebanyakan kota menyerah kalah dengan mudah. Ratu Zenobia dan puteranya ditangkap dan diarak di Rom. Walaupun selepas ratu mereka ditawan, Palmyra masih enggan menyerah memaksa Aurelian dan tenteranya menyerang Palmyra pada 273 Masihi. Baginda kemudiannya membenarkan mereka menjarah bandar tersebut.

Setahun selepas itu, baginda mengalihkan perhatian pada Empayar Gallic. Empayar Gallic mudah tumbang berikutan kesediaan raja mereka, Tetricus untuk turun takhta dan membenarkan semua wilayah Gallic kembali semula kepada Rom. Dalam tempoh empat tahun, Aurelian berjaya menyelamatkan Empayar dan menyatukannya semula. Atas sebab itu, Senat memberi gelaran Restitutor Orbis atau Penyatu Dunia atas jasanya itu.

Namun, Aurelian mangkat kerana konspirasi. Baginda amat dikenali kerana ketegasannya terutama jika kesalahan yang dilakukan itu kecil. Seorang setiausaha diraja berbohong kepada Aurelian tentang satu hal kecil. Namun bimbang jika kesalahannya itu diketahui dan dihukum keras, setiausaha tersebut membuat satu senarai palsu mengandungi nama-nama orang yang akan dihukum bunuh oleh baginda. Setiausaha tersebut menunjukkan senarai tersebut kepada orang yang dimaksudkan. Bimbang akan keselamatan nyawa mereka, individu-individu ini membunuh Aurelian pada September 275 Masihi di Caenophurium, Thrace (Turki). Namun selepas menyedari senarai tersebut palsu, kesemua pembunuh ini merasa tertipu dan menyesal akan tindakan mereka itu.

8. DIOCLETIAN (284-305 MASIHI) - 21 TAHUN PEMERINTAHAN
Hasil carian imej untuk diocletian
Figure 8: Diocletian
Diocletian ialah individu yang bertanggungjawab memastikan Empayar Rom terus berdiri megah sekurang-kurangnya untuk dua abad lagi. Selepas menaiki takhta, baginda mengubah sistem sedia ada dengan mengasaskan sistem Dominate. Sistem ini secara ringkas menyatakan setiap titah Diocletian merupakan undang-undang dan baginda boleh dianggap hampir tarafnya dengan Tuhan. Baginda turut menubuhkan sistem birokrasi berdasarkan subdivisyen sesebuah wilayah dipanggil dioceses, satu sistem yang masih diamalkan pihak gereja hari ini.

Menyedari tugas memerintah kerajaan merupakan satu tugas besar, Diocletian membahagikan kerajaannya kepada empat di mana ia diperintah oleh seorang maharaja bagi setiap wilayah. Sistem tersebut dipanggil Tetrarki di mana ia membenarkan setiap maharaja fokus kepada setiap wilayah dengan lebih berkesan dan boleh menguruskan setiap ancaman di wilayah mereka. Deocletian turut melancarkan reformasi pada mata wang dan pasukan tentera untuk memastikan ketidakstabilan semasa era pemerintahan terdahulu tidak berulang.


Namun pencapaian terhebat Diocletian ialah mangkat kerana sebab semulajadi dan bukan sebab kematian biasa bagi kebanyakan maharaja Rom, dibunuh. Malah, berdasarkan rekod, baginda juga satu-satunya maharaja yang bersara secara sukarela dan turun dari takhta. Selepas turun takhta, Diocletian berangkat ke sebuah istana di Split, Croatia dan menjalani kehidupan sebagai petani kobis. Tak lama selepas itu, ada saja maharaja Rom yang terkemudian datang menziarahi Diocletian dan cuba memujuk baginda kembali semula ke takhta, Diocletian hanya membalas, “Jika kamu lihat saiz kobis yang aku tanam, kamu pasti akan meninggalkan empayar.”

9. JULIAN (361-363 MASIHI) -  2 TAHUN PEMERINTAHAN
Figure 9: Julian
Satu perkara menarik berkenaan Julian ialah baginda maharaja terakhir yang mengamalkan paganisme. Masalahnya, 30 tahun sebelum itu, Maharaja Constantine mengisytiharkan bahawa agama Kristian merupakan agama rasmi empayar. Dan tradisi ini diteruskan oleh maharaja-maharaja seterusnya. Baginda merupakan satu-satunya waris dari anak terakhir Constantine, Julius Constantius II yang terlibat dalam perang saudara semasa merebut takhta. Baginda disyaki tidak mengamalkan agama Kristian tetapi Constantius mengangkatnya sebagai pewaris takhta bagi meneruskan dinasti Constantine.

Sebagai pewaris takhta, Julian mengetuai askar di Gaul (Perancis) tetapi Constantius yang cemburu mahukan separuh dari angkatannya itu untuk kempen di Timur. Namun pihak tentera enggan memenuhi permintaan Constantius dan mengangkat Julian sebagai maharaja baru. Berang dengan tindakan mereka, Constantius berangkat ke Gaul tetapi mangkat sebelum sempat sampai ke Gaul. Selepas diangkat sebagai maharaja, Julian menarik balik semua bentuk keistimewaan yang diberi kepada agama Kristian. Selain itu, baginda turut melancarkan reformasi dalam pelbagai bidang bagi melicinkan semua urusan pentadbiran.  Bagi mendapatkan sokongan pihak tentera, Julian melantik Nevitta sebagai konsul dan terlibat dalam kempen mereka ke atas Parthia. Namun ianya tidak bertahan lama apabila baginda terbunuh kerana ditusuk oleh lembing tentera Parthia.

10. MAJORIAN (457-461 MASIHI) - 4 TAHUN PEMERINTAHAN
Figure 10: Majorian
Majorian merupakan maharaja terakhir paling baik dari Rom Barat sebelum kerajaan tersebut musnah pada 476 Masihi. Sebelum baginda menaiki takhta, Rom Barat hanya menguasai Itali, sebahagian kawasan di Gaul dan satu kawasan di rantau Balkan. Selepas Majorian mengambil alih pemerintahan, baginda melancarkan kempen ketenteraan untuk mengembalikan semula kegemilangan Rom.

Semasa pemerintahan baginda, kebanyakan kawasan di Gaul dan Hispania (Sepanyol) berjaya ditawan dan diletakkan semula di bawah penguasaan Rom. Selain itu, Majorian turut melaksanakan pelbagai reformasi dari pelbagai aspek seperti ekonomi, politik dan sosial sehingga menyebabkan Rom kembali makmur. Namun kejayaan Majorian dari segi ketenteraan tidak bertahan lama apabila baginda mengadakan kempen memerangi kerajaan Vandal yang dipimpin raja mereka, Genseric. Semasa angkatan laut Rom berlabuh di Elche, kapal-kapal mereka disabotaj dan dibakar oleh pengkhianat-pengkhianat yang dibayar oleh Vandal. Berikutan insiden tersebut, Majorian membatalkan serangan ke atas kerajaan Vandal dan menerima duta Genseric. Dalam pertemuan itu juga, satu perjanjian damai dicapai dengan Rom mengiktiraf pendudukan Vandal di Mauretania.

Namun pemerintahan Majorian tidak bertahan lama. Pada 2 Ogos 471 Masihi, baginda ditahan oleh Ricimer, salah seorang orang kepercayaannya. Majorian dimalukan apabila pakaian kebesarannya dikoyakkan, dibelasah, diseksa dan dipenggal pada 7 Ogos 471 Masihi. Baginda dibunuh pada usia 40 tahun.

RUJUKAN: Hornigold, Thomas. (2017). Listverse. Top 10 Little-Known But Fascinating Roman Emperors. http://listverse.com/2017/09/16/top-10-little-known-but-fascinating-roman-emperors/


Monday, 5 February 2018

CERITA DARI PONTIANAK: PADUKA NURUL ALAM

Telah berkata Sayyid Syarif Abdur Rahman Al Qadri, “Berhenti perang kerana sekalian hantu dan syaitan (Pontianak) yang berbuai pada malam hari di pulau itu telah habis lari, janganlah tuan-tuan takut, marilah kita turun menebas pulau itu."

Pada awal tahun 2014, saya telah bermusafir ke daerah Pontianak di Kalimantan Barat (KALBAR). Ketika itu saya dan rombongan menjadi tamu kepada Kiyai Syarif Hidayatullah, pimpinan Jemaah Ahli Tarekah Muktabarah Nahdatul Ulama’ (JATMAN) Kalimantan Barat yang ketika itu mengadakan majlis sambutan Maulidur Rasul. Kami sangat beruntung, kerana turut menyertai rombongan kami ialah Al-Marhum Tuan Guru Baba Abdul Aziz Al-Fathoni.

Detik itu merupakan kali terakhir saya dapat berjumpa dan berkhidmat dengan almarhum Baba Abdul Aziz yang kembali ke Rahmatullah selepas satu minggu pulang dari Pontianak. Pemergian Ulama’ al Fathani yang bermukim di Makkah selama 22 tahun adalah satu kehilangan besar untuk ummah. Sebaik mendapat khabar pemergian almarhum Tuan Guru waktu tengah malam, saya langsung ke Pattani dari Shah Alam. Moga Allah tempatkan almarhum Baba bersama para kekasihNya. Amin

Berbalik kepada permusafiran, saya memulakan perjalanan ke Pontianak melalui Sarawak. Bermula dari Bandar Kuching, saya menaiki bas ekspres meredah sempadan selepas lebih kurang 2 jam di dalam bas.  Selesai cop passport dan ‘scan’ bagasi di sempadan Sarawak – Kalimantan, bas kembali menyambung perjalanan. Jalan raya yang tidak berturap dengan baik menyebabkan bas dipandu sangat perlahan. Mujurlah, ‘air-cond’ bas berfungsi dengan baik. Bukan apa, terdapat bas yang ‘air-cond’nya rosak. Perjalanan bertemani hujan peluh !. Ketika dalam bas, saya sempat mencuri mata melihat perkampungan Dayak yang boleh dilihat dari jendela bas. Suku Dayak adalah antara suku yang digeruni di Indonesia kerana terkenal dengan ilmu hitam yang sudah banyak ‘menewaskan’ orang.

Alhamdulillah,  selepas 12 jam berada di bangku bas, akhirnya kami tiba di tempat penginapan pada lewat malam. Masing-masing ‘capek’ (kepenatan). Sementara itu, Almarhum Tuan Guru Baba Abdul Aziz yang menaiki pesawat dari Kuching ke Pontianak tiba lebih awal bersama beberapa orang murid beliau.

Setelah beberapa hari acara maulid, kami mengambil peluang menziarahi tempat-tempat bersejarah sekitar Kota Pontianak. Saya kurang pasti kenapa saya agak lambat untuk menulis travelog saya di Pontianak, mungkin kerana saya tidak ketemu gambar-gambar saya di Pontianak, apatah lagi gambar saya bersama Pontianak (gurauan) kerana saya agak ralat menulis tanpa gambar sebenarnya. Untuk pengetahuan sahabat, ribuan gambar simpanan saya hilang akibat masalah teknikal. La ni, saya mengharapkan keajaiban agar gambar-gambar itu dapat diselamatkan.

A’la kulli hal beberapa hari ini cerita tentang Kesultanan Pontianak singgah ke benak fikiran saya setelah ada sahabat bertanya tentang sejarah di sana. Saya yang pernah ke sana terpanggil untuk memberikan ‘respon’ terhadap pertanyaan sahabat dan tidak semena-mena telah menjadi tulisan yang panjang lebar. Terima kasih sahabat !.

Di Pontianak, saya juga sempat menziarahi Keraton (Istana) Kesultanan Pontianak, namanya Istana Kadariah yang terletak di Kecamatan Pontianak Timur Selain itu, saya juga menziarahi Makam Sultan – Sultan Kesultanan Pontianak dan Makam Habib Husein Al Qadri. Saya juga tidak lepaskan peluang melawat Tugu Khatulistiwa dan Masjid Jami’ Pontianak yang tersergam indah serta Istana Amantubillah di Kecamatan Mempawah Timur peninggalan Kesultanan Mempawah.

Kota Pontianak

Kota Pontianak dianggap pintu gerbang Kalimantan Barat kerana lokasinya yang strategik. Kota ini berada di persimpangan sungai, terbahagi wilayahnya kepada beberapa bahagian yakni Pontianak Timur, Pontianak Utara, Pontianak Barat dan Pontianak Selatan. Kota Pontianak yang merupakan ibu kota provinsi Kalimantan Barat juga adalah kota migrasi dan juga tempat urbaniasasi penduduk dari daerah luar. Oleh kerna itu, kependudukan di sini bercampur pelbagai bangsa dan etnik. Menurut kajian Enirahayul, ada tiga faktor yang menyebabkan kota Pontianak menjadi pilihan, pertama, kerana ia pusat pemerintahan Kalimatan Barat. Kedua, kedudukannya sebagai kota perdagangan dan ketiga ialah tempat pelabuhan. Sebahagian besar penduduknya adalah beragama Islam.
Peta Pontianak di Kalimantan Utara
Kesultanan Pontianak

Kesultanan Pontianak adalah Kesultanan di Kalimantan Barat yang diasaskan pada 23 Oktober 1771M bersamaan 27 Rejab 1185H. Sejarah Kalimantan Barat mencatatkan Kesultanan Pontianak adalah kesultanan terakhir yang tertegak di wilayah tersebut. Ini kerana, tiada lagi Kerajaan atau Kesultanan yang berdiri selepas Kesultanan Pontianak.

Kesultanan Pontianak berasal dari hutan belantara yang berada di persimpangan tiga sungai iaitu sungai Landak, Sungai Kapuas, dan Sungai Kapuas Kecil.
Istana Kadriah Kesultanan Pontianak
Kesultanan termuda ini telah meninggalan warisan dan sejarah yang unik. Kendatipun, Kesultanan ini boleh dianggap adik  bongsu kepada Kesultanan lain yang lebih tua, tetapi ia mampu berperanan menjadi penyatu dan kunci serta memimpin kesultanan lain di wilayah Kalimantan Barat ketika hayatnya. Kesultanan Pontianak juga dikenali dengan nama Kesultanan Qadriah sempena nama kabilah pengasasnya iaitu Al Qadri.

Tempoh pemerintahan kesultanan Pontianak tidak lama hanya 179 tahun, dan diperintah oleh 8 generasi sultan dari dinasti Al Qadri cuma sejak kelahirannya 1771 M hingga ke Proklamasi Kemerdekaan Republik Indonesia 1945 M. Setelah itu, kesultanan ini tidak lebih dari sekadar warisan budaya yang tidak mempunyai kekuasaan politik apapun lagi .

Pengasas Kesultanan Pontianak

Kesultanan pontianak ini didirikan oleh Sultan Sayyid Syarif Abdul Rahman Bin Al Habib Husein Al Qadri (kadang-kadang dieja Al Kadrie). Ayahanda Baginda, Al Habib Sayyid Husein Al Qadri, adalah seorang Ulama’ besar berketurunan Sayyid dari keturunan ahlul bait (baca: keturunan ke-34 Rasulullah saw) dan penyebar agama Islam yang berasal dari Hadramaut, Yaman Selatan.

Habib Husein mengembara dari kampung halamannya ke pelbagai tempat untuk berdakwah hingga ke wilayah Nusantara ini. Banyak tempat yang pernah Habib Husein kunjungi seperti Aceh dan Semarang, Kemudian kembali berlayar ke Kerajaan Matan pada tahun 1731 M berdasarkan dokumen Belanda yang ditulis oleh Martinus Nijhoff pada 1925.

Di Matan, ternyata susuk Habib Husein diterima dan disenangi penduduk setempat hingga ke pemerintah. Lalu, Habib Husen Al Qadri dilantik menjadi Qadhi (Hakim) dalam pengedalian hukum hakam Kerajaan Matan. Di Matan, Habib Husein menikahi seorang putri Sultan Muhammad Zainuddin (Sultan Matan) yang bernama Nyai Tua. Pernikahan Habib Husein dengan Nyai Tua ini yang melahirkan Syarif Abdul Rahman Al Qadri.

Setelah menetap beberapa tahun tahun di Matan, Habib Husein dan Syarif Abdul Rahman Al Qadri berhijrah ke Kerajaan Mempawah yang diperintah oleh Panembahan Adijaya anak Opu Daeng Manambon untuk melanjutkan dakwah syi’ar islam.

Di Mempawah, Syarif Abdul Rahman Al Qadri yang berumur 18 tahun ketika itu telah dikahwinkan dengan Utain Candra Maidi, puteri kepada Opu Daeng Manambon hasil perkahwinan Daeng Manambon dengan Puteri Kusumba.  Setelah perkawinannya dengan Utain Candra Maidi, Syarif Abdul Rahman bergelar Pangeran Syarif Abdul Rahman Al Qadri. Beliau adalah pedagang, perantau, pelayar dan ulama penyebar ajaran Islam seperti Ayahnya.

Suatu hari, bertarikh 11 Rabiulakhir 1185 H/24 Jun 1771 M, sekembali Syarif Abdur Rahman dari merantau,  Tuan Besar Mempawah juga ayahandanya, Habib Husein Al Qadri telah kembali ke Rahmatullah.

Pemergian Ayahnya sangat memberi kesan kepada Syarif Abdul Rahman dan telah mendorong beliau berhjirah mencari tempat yang bukan sahaja sebagai pusat perdagangan akan tetapi lebih tepat sebenarnya pusat pemerintahan baru.

Pada 14 Rejab 1185 H bersamaan 23 Oktober 1771 M, Syarif Abdul Rahman telah berangkat meninggalkan Mempawah dengan 14 buah perahu kecil. Beliau tiba di suatu sungai kira-kira waktu malam.

Keesokan harinya, Syarif Abdur Rahman pun masuk ke Selat Pontianak dan berhenti di situ selama lima malam. Pada hari Rabu kira-kira pukul 4.00 pagi.

Saya masih ingat Supir (pemandu) kami bercerita,

“Pak, semasa pembukaan hutan, datangnya makhluk-mahkhluk yang dipanggil Pontianak mengganggu rombongan terutama waktu malam. Suara mengilai mereka juga selalu kendengaran. Bukan itu sahaja, susuk mereka memang nampak”

Supir kami terus menyambung,

“apabila sampai ke pengetahuan Syarif Abdul Rahman Al Qadri, Syarif Abdul Rahman Al Qadri membawa sebuah meriam besar ke tengah hutan tersebut. Beliau kemudian menyalakan meriam itu ke sekumpulan Pontianak supaya Pontianak itu ketakutan. Strategi beliau berjaya dan Pontianak beransur-ansur hilang”

“okay pak, untuk pengetahuan bapak,  meriam yang digunakan menakutkan sekumpulan pontianak masih tersimpan di hadapan Istana Kadriah”, tutur supir.

Kami yang memang dalam perjalanan ke Istana Kadriah terasa tidak sabar untuk melihat meriam yang dimaksudkan.

“Ganas betul pontinak di sini, sampai kena guna meriam”, bisik hati saya.

“Macam Maya Karin tak Pontianak tu”, Tanya seorang sahabat saya secara berseloroh.

saya jawab, “kalau Pontianak macam Maya Karin, ramai la pergi tangkap pontianak……tapi ada berani ke”.

Kami tergelak beramai-ramai.
Merian yang digunakan Syarif Abdul untuk menakutkan Pontianak. Ia masih tersimpan hingga kini di hadapan istana.
Tamatnya gangguan Pontianak, hutan belantara yang memenuhi pulau itu ditebas dengan jayanya. Setelah habis ditebas, di dirikan sebuah rumah dan sebuah balai. Proses itu mengambil masa lapan hari dan di dalam tempoh tersebut, Syarif Abdul Rahman kembali ke Mempawah mengambil sebuah kapal dan sebuah tiang sambung. Tarikh 4 Ramadhan 1185 H/11 Disember 1771 M Syarif Abdul Rahman pindah ke pulau itu.

Hari Isnin, 8 Syaaban 1192 H bersamaan 1 September 1778 M, Syarif Abdul Rahman Al Qadri diangkat menjadi Sultan bagi Kesultanan baru di tengah hutan itu kemudian Baginda menamakan dengan nama ‘Pontianak’ merujuk wilayah kekuasaannya mengambil sempena peristiwa gangguan susuk Kuntilanak ketika pembukaan hutan. Hal ini menjadi asal usul nama Kota Pontianak.

Tak dinafikan, di sana ada versi lain kenapa nama ‘Pontianak’ diangkat menjadi nama Kesultanan.  Sebagai contoh, penamaan nama Pontianak dikatakan juga dari kata Ayunan Anak, atau berasal dari Pohon Punti. Ada juga menyebut berasal dari pontian yang bermaksud tempat perhentian dan lain-lain.

Cumanya, sejarah sekumpulan Pontianak (atau kuntilanak) itu sendiri menjadi sebab penamaan Kesultanan Pontianak lebih masyhur dan menjadi cerita yang diwariskan dari satu generasi ke generasi.

Tersebut di dalam salah satu manuskrip yang berasal dari tulisan Syarif Abu Bakar Al Kadrie (cicit Sultan Pontianak pertama) yang bertarikh 28 Rabiulakhir 1350H bersamaan 9 September 1931M,

Telah berkata Sayyid Syarif Abdur Rahman Al Qadri, “Berhenti perang kerana sekalian hantu dan syaitan (Pontianak) yang berbuai pada malam hari di pulau itu telah habis lari, janganlah tuan-tuan takut, marilah kita turun menebas pulau itu”.

Nak cakap terima kasih ke tidak ya kepada Pontianak yang menjadi sebab kepada nama tersebut. Terserah la yer ! (gurauan).

Pertabalan Al Qadri

Menjadi adat, sesebuah kerajaan adalah dikira berdaulat apabila adanya pengiktirafan Kerajaan atau kesultanan berdaulat yang lain. Kesultanan Pontianak tidak terkecuali. Maka telah datang Raja Haji Ibni Daeng Chelak (baca : As Syahid Raja Haji Fisabililah), Yang dipertuan Muda Riau yang keeempat (1727-1784 M) untuk meneliti karisma dan tuah Syarif Abdul Rahman Al Qadri serta menyelidik pandangan rakyat. Apabila semua penduduk Pontianak bersetuju pelantikan Syarif Abdul Rahman, Raja Haji mengirim utusan ke negeri sekitar iaitu Mempawah, Matan, Landak dan Kubu. Raja-Raja negeri tersebut memberi perkenan dan restu pelantikan.

Susulan itu, pada tarikh yang tersebut (Isnin, 8 Syaaban 1192 H bersamaan 1 September 1778 M), telah berhimpun sekalian tuan-tuan sayyid, para raja dan rakyat negeri Pontianak menyaksi pertabalan Syarif Abdul Rahman Al Qadri.

Raja Haji yang juga merupakan adinda Sultan Salahuddin (Sultan Selangor pertama) bertitah,

“Adapun kami memberitahu kepada sekalian tuan-tuan sayid, raja-raja, dan sekalian isi negeri Pontianak ini, pada hari ini, Paduka Pangeran Syarif Abdur Rahman Nur Allam kita sahkan berpangkat dengan nama Paduka Sultan Syarif Abdur Rahman al-Qadri, iaitu raja di atas takhta kerajaan Negeri Pontianak, demikianlah adanya”

Saya meneka kedatangan dan restu daulat dari Raja Haji kepada Syarif Abdul Rahman Al Qadrie adalah kerana faktor hubungan kekeluargaan. Raja Haji Bin Daeng Chelak adalah sepupu kepada isteri Syarif Abdul Rahman Al Qadri iaitu Utain Candra Maidi Bt Daeng Menambon kerana Ayahanda mereka berdua (Daeng Chelak dan Daeng Menambon) adalah adik beradik. Daeng Chelak dan Daeng Manambon mempunyai 3 saudara lelaki lagi iaitu Daeng Merewah, Daeng Perani dan Daeng Kemasi. Kelima putera Oppu Tendri Bura Dilaga dari Kesultanan Luwu’- Bugis merupakan lima saudara agung yang pernah dilahirkan di Nusantara ini. kelima-lima mereka merupakan pelayar hebat yang telah memainkan peranan penting dalam aspek penyebaran Islam dan kekuasaan politik di Nusantara khususnya di Semenanjung Tanah Melayu, Kalimantan serta Sumatera.

Maka tertegak Kesultanan Pontianak dari zuriat keturunan Rasulullah  (baca : ahlul bait) dari kabilah Al Qadri. Dari Yaman, keluarga ini datang berdakwah ke Nusantara. Takdir Allah, dikurniakan Allah akan mereka Al Qadri akan kerajaan. Mereka tidak hanya berdakwah tetapi juga mendirikan kekuasaan.

Baginda Sayyid Syarif Abdul Rahman Al Qadri bin Sayyid Husein ibni Sayyid Ahmad ibni Sayyid Hussein ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Salim ibni Sayyid Aqil ibni Sayyid Abdullah ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Salim ibni Sayyid Ahmad ibni Sayyid Abdul Rahman ibni Sayyid Ali ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Hassan al Muallim ibni Sayyid Muhammad ibni Sayyid Hasan ibni Sayyid Ali ibni Muhammad Fakeh Al Muqaddam ibni Ali ibni Muhammad Sahib Mirbath ibni Ali Khali’ Qasam ibni Alawi ibni Muhammd ibni Alawi ibni Syaikh Ubaidillah ibni Ahmad Muhajir Ibni Isa Ar Rumi ibni Muhammad Al Naqib ibni Ali Al Uraidhi ibni Jaafar As Sadiq ibni Muhammad Al Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Al Husein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasululilah  (Pakar nasab alawiyin di Hadramaut telah mengesahkan salasilah ini. Boleh merujuk Kitab Syamsu Ad Dzhohirah).

Maka telah memerintah Paduka Sultan Syarif Abdul Rahman Al Qadri Nurul Alam dan keturunannya selama turun temurun hingga Kesultanan Pontianak bergabung menyertai Negara Kesatuan Republik Indonesia selepas Kemerdekaan Indonesia 1945M. Setelah itu, kesultanan ini tidak lagi mempunyai kekuasaan politik, hanya lebih dari sekadar lambang dan warisan budaya yang terikat dengan sumpah Pancasila.

Sekian,

Angah Sunan
Pengasas Sunan Press PLT
angahsunan.blogspot.my

Rujukan: Kembara penulis di Kalimantan Barat