Monday 11 February 2019

SETIAP YANG BAIK ITU DATANGNYA DARIPADA ALLAH SWT DAN YANG BURUK ITU BERPUNCA DARIPADA KITA SENDIRI

Diari Hati: 11 Februari 2019 (Part 2)


Akhirnya... pada 11 Februari 2019, pukul 12.09 pagi, aku dengan gugupnya telah menghantar WHATSAPP kepada mak DIA...menyatakan yang aku telah mengambil keputusan...untuk MEMUTUSKAN PERTUNANGAN aku dengan DIA! SEBAB??? 
Image result for rapuh
GAMBAR SEKADAR HIASAN
1. Hubungan aku dan DIA tiada ASAS yang kukuh...! Memangla takde asas kukuh pun...jumpa bulan OGOS...tetiba 'disaran' bertunang bulan OKTOBER? Ko ghase?? Confirm takde CINTA dihati aku untuk DIA...kami diperkenalkan...lalu bertunang... Selepas bertunang itulah satu persatu aku KENAL siapa DIA... KAKAK KANDUNG2 dan ABANG4 aku suruh pupuk rasa cinta itu...siram dengan kasih sayang...TAPI ITU TIDAK MENJADI KERANA AKU TAKDE KESEMPATAN... Setiap kali jumpa...aku disogokkan kisah EX-HUSBAND, kisah PIAN DUDA ... dibanding²kan...PIAN KACAK, PUTIH, TINGGI... Nak semai macam mana kalau asyik saban waktu KISAH EX-HUSBAND dan PIAN jadi sajian???? Cukup²Lah...aku pun tak hingin pertahankan hubungan yang RAPUH ini! Never!
Image result for sihir
GAMBAR SEKADAR HIASAN
2. Permainan sihir!!! Dalam hati mmg takde CINTA! Ditambah pula dengan kejadian demi kejadian membuatkan HATI aku semakin jauh... Dengan kejadian pada satu MALAM tu... Aku mcm biasa masuk tidur pukul 12 malam mcm tu...then aku terjaga sebab TERDENGAR KETUKAN PINTU RUMAH sebanyak TIGA KALI...pukul 2.20 pagi...dengan bulu roma naiknya...serammm sgt aku rasa...aku langsung tak boleh tdo sampai pukul 4.30 pagi... Dua tiga hari lepas tu...aku bagitahu DIA... 
Aku ada dengar...lepas putus tunang..DIA dok kabo aku asyik tuduh ex-Laki DIA yang hantar SIHIR... padahal DIA yang CAKAPPPPP!!!! DIA boleh kata aku yang tuduh bekas laki DIA!! Kenapa perempuan ni ea...???? 

DIA boleh kata "kenapa abg tuduh ex akak plak yang hantar sihir tu...klu dia nak hantar...baik dia hantar kat akak...sbb dia nak kan akak balik...!!!! Puihhhhh...KELING pun tak belit macam ni!!!! DIA sendiri yang cakap...pastu DIA belit sana sini... Siap tambah cerita lagi tu...."skang ni mak dia yang buat". Apahalnya...????? (TWIST4) 

Tengok ayat DIA... "Sy xmo ckp kt abg sbb lps tu sy bnyk ngaji utk protect abg"! Perghhh...hebat...DIA nak protect aku... Ko hingat aku tak tahu nak protect diri sendiri ke..? Aku tahu...in shaa Allah...tapi biarlah untuk sesuatu yang berbaLoi...faham dok? Takyah la nk protect² aku...ko protect je lah lemak² tepu ko tu!!! Puihhhh

Ni aku nak sembang sikit...bermula dengan kisah pintu umah diketuk...DIA cakap ex-husband dia hantar...hati aku pulak dah TERBALIK terus...100% BENCI! Aku pun cariLah USTAZ aku sendiri... Kisahnya...
Image result for ustaz kartun
GAMBAR SEKADAR HIASAN
USTAZ1 - "Ex-Husband DIA ni takde kena mengena dalam hubungan kau dgn DIA... Kejadian ketukan kat rumah kau tu bukan ex-suami DIA punya keje... Tapi keje DIA sendiri bagi memastikan kau tu jadi miLik DIA! DIA yang sihir kau...DIA yang nak guna²kan kau! Sekali DIA dapat kau...kau takkan terlepas...DIA akan pegang dan grib kau kuat²... Pernah tak DIA cakap dengan kau..yang DIA akan ikut kau waima kursus atau urusan/program pejabat??? Ada?? Itulah salah satu target DIA! Tak caya...ko buat ISTIKHARAH..."

Krik krik...terkejut abam...mmg DIA prnah cakap dengan aku nak ikut p kursus..nak ikut p program opis... Eh eh... macam sama pulak dengan yang USTAZ1 ni kabo! Then...aku pun berfikir...berfikir dan berfikir... Aku mencari jawapan lagi...cari pandangan kedua...orang kata...carilah SECOND OPINION...Tak adil lah kalau dengar dari satu pandangan je kan...so aku carilah sorang lagi usetat....
Image result for ustaz kartun
GAMBAR SEKADAR HIASAN
USTAZ2 - "Encik cerita dengan saya...bahwa Encik yakin sume keje ex-husband DIA? Klu betul pun ex-husband DIA pernah gelarkan mak mentua tu 'betina sundal' tu ada sebab Encik... Begitu juga masa ex-husband DIA cakap...'aku akan buat ko merangkak cari aku' tu pun bersebab Encik... Dalam hal SIHIR dan ketukan di rumah Encik...ex-husband DIA takda kaitan langsung! Malah ex-husband DIA tak ambil tahu pun pasal DIA sekeluarga... Semuanya keje DIA!!!!! Kali pertama Encik melangkah masuk ke rumah DIA...DIA dah mula SIHIR Encik..." 

Arghhh...naik bulu roma aku...dah 2 orang cakap benda sama...ya Allah...takutnya aku.... USTAZ2 sambung lagi...

"Ye betul...ex-husband DIA pernah gelarkan mak  DIA tu 'betina sundal' tapi kalau Encik kat tempat ex-husband DIA...apa Encik akan buat kiranya tegak² mak mentua Encik kutuk², maki² mak kandung Encik depan mata dan telinga Encik??? Sebagai anak tentu Encik akan pertahankan mak Encik bukan?" 

"Yang kedua...kata² ex-husband DIA 'aku akan buat ko merangkak cari aku'... Cuba Encik fikir...sepanjang perkahwinan itu...si suami memendam rasa sebab KESOMBONGAN perempuan (isteri) ni sbb DIA kaya..banyak harta..ada pangkat! DIA tak pernah langsung hormat pada suami DIA...sering memperlekehkan suami...dan menganggap suami DIA berada disitu kerana kemewahan DIA! Kalau tak kerana DIA...suami DIA itu takkan rasa kemewahan...begituLah rendahnya pandangan DIA pada suami...! Tu Lah sebab kenapa kata² merangkak itu keluar daripada mulut suami... Jadi Encik rasa salah ke kalau kata² itu keLuar daripada mulut suami pada perempuan yg sombong dan bongkak ini?"

OMG...terkedu aku...macam baru trsedar... Selama ini...ex-husband la yang teruk...jahat...tak brtanggungjawab...yang buruk sume ex-husband...sampai SIHIR pun ex-husband...rupa²nya DIA sendiri yang CELAKA!!! Aku tertanya...sbb  aku sedar diri! Kenapa dia nak SIHIR aku pula??? Aku bukan kaya pun...bukan KACAK mcm PIAN pun... USTAZ2 cakap...

"...sbbnya Encik berkerja tetap...pegawai Kerajaan...nak dibandingkan dengan ramai² kekasih dia...Encik yang paling stabil...Lagi satu...DIA rasa DIA boleh MAKAN Encik...boLeh BULI Encik... Encik kan lembut sikit... dan yang PALING UTAMA...awal² DIA SIHIR Encik...sebab tak mahu ditinggalkan lagi... Perempuan sombong ni rasa 'mana boleh jantan tinggalkan aku sedangkan aku ni kaya dan banyak duit'...tu sebab DIA buat siap² agar Encik tak terlepas...tapi nasib baik Encik dah tersedar awal... Sy nak bagitau Encik...Encik ni belum sedar sepenuhnya tau...masih ada kesan SIHIR tu lagi...sy minta maaf...sy dpt rasa yg perempuan ni bukan jenis yang baik²" 

This is the turning point...aku mengambil keputusan MEMUTUSKAN pertunangan aku dengan DIA!!! Malam yang sama...aku balik dari lokasi USTAZ2..aku hantar mesej whstapp kt mak DIA!!! Keputusan aku ini...bukan sbb dia GEMUK...atau BANYAK JANTAN, MENTAL ILLNESS atau sbb DIA MENCEKIK BANYAK... tapi sebab 1. Hubungan aku dan DIA tiada ASAS yang kukuh...!  dan 2. Permainan sihir!!! 

Aku tak mahu terlibat dengan permainan SIHIR menyihir ni...biarlah aku hidup sendiri...tak kawen pun takpe...tapi nak SERAH TENGKUK kat DIA... NO WAY!!!!! Aku tak mahu kehilangan apa yang aku ada...aku tak mahu jadi bodoh dan 'dibodohkan' oleh perempuan yang aku kenal tak smpai 6 bulan ni... Sama ada 100% BENAR atau tidak apa yang DUA orang USTAZ ni cakap kt aku...aku dah tak kisah...kejadian demi kejadian membuLatkan tekat aku untuk membuat keputusan ini! Aku sangat YAKIN keputusan aku ini tepat! 

SELINGAN

Pihak yg SATU lagi asik asak dengan desakan untuk teruskan, kununnya "Persiapan dah siap 90%...kalau ada masalah boleh bincang!" Kununnnn....

BINCANG BUTOH apa nya..? Memula aku whatsapp kt mak DIA...apa tindakan PERTAMA mak dia??? APA??? Ada mak DIA call aku??? Ada mak dia TEXT aku??? Siapa mak DIA gasak dulu...?? Siapa??? Bodoh sangat ke...? Yang p Gasak ke Bagan Datuk dan Kajang tu kenapa BODOH? Ko hingat MEREKA tu boleh buat keputusan untuk aku ke..? Ko fikir DEPA tu boleh pengaruhi aku??? SiLap La...ONCE aku kata AKU TAK MAHU...MATI HIDUP BALIK pun AKU TAK MAHU!!! 

Kalau betuLLah nak BINCANG... KENAPA DAPAT WHATSAPP DARI AKU...MAK DIA TAK TERUS CONTACT AKU????? Tanyalah aku sendiri..."Kenapa? Mengapa? Ada masalah apa korang berdua...? Cuba cakap dengan mak..." Ni TIDAK...tempat lain pulak diGASAKnya...macam babi tersondol²...padahal aku memang tunggu mak DIA call aku...tapi HARAMMMM... Jangan kata aku BLOCK...24JAM selepas AKU BUAT KEPUTUSAN..aku TAK BLOCK sesape pun termasuklah DIA dengan mak DIA!

Sape suruh kau buat persiapan awal sangat?? Siapa yang TERHEGEH² nak TEMPAH BAJU??? Siapa?? Aku nak SEWA je...sebab ikut kemampuan aku...tapi SIAPA yang GILA nak buat???? SIAPA setan??? Aku ke..???? Badan dah macam peti ais...memangla kena amik masa untuk cari baju SEWA, tapi tak mahu...TAHU PULAK MALU... Nak bukti whatsapp ke...???? Oooo lupe...DIA da deleted...bodoh sangatlah orang ni tak boleh restore ye... 

APA JE KEPUTUSAN AKU BUAT...untuk persiapan ke...hal semasa ke...untuk hal rumahtangga ke ... PASTI akan DIUBAH sebab adanya campur tangan si SETAN keliling DIA...sbb DIA ni pun IBLIS!!! 

"Persiapan dah siap 90%...kalau ada masalah boleh bincang!" Ko hingat aku BODOH ke...? Ko fikir aku tak tahu TUJUAN persiapan awal tu... SUPAYA aku terikat...supaya perasaan dan emosi aku dapat korang kawal...SEDANGKAN aku dah bagitau...nak edar kad tu dalam masa sebuLan atau 3 minggu sebelum paling sesuai...bukan 3 buLan, bukan 2 buLan hanat!!! Pastu siap up status KENA GAME! Kena game BIJIK KELENTIT KO! Kalau aku nak main game...baik aku beli PS4...bukan game kan ko SETAN! BINATANG! Aku puas yakinkan diri aku...SIAP kan SEGALA DOKUMEN dengan JAWI ... sbb memang aku dah ready...aku dah ready FIZIKAL, MENTAL dan KEWANGAN... Once siap, aku serah DOKUMEN tu pada DIA...itu tandanya apa...? Tandanya aku dah ready FIZIKAL, MENTAL dan KEWANGAN! Nak game butoh apanya?  SO...takde apa nak BINCANG... Yang menjadi TURNING POINT aku putuskan pertunangan...atas 2 SEBAB aku dah bgtau awal tadi...BODOH! 

Hal NIKAH KAWEN ni...kalau ADA JODOH...tetap akan ada...begitu juga sebaLiknya...buatlah persiapan hebat macam mana sekaLipun...kalau dah nama BUKAN JODOH...SEHARI SEBELUM nikah pun boleh PUTUS! 

Anyway...aku bersyukur...sebab dalam tempoh PERTUNANGAN iniLah... Allah SWT buka mata aku...buka fikiran aku UNTUK MENGENALI siapa perempuan ini! Allah SWT juga memberi petunjuk pada aku untuk membuat keputusan ini... Aku tak sesal...tapi sedikit RALAT!

Nota: Pertemuan dengan USTAZ1 (Sg. Ramal, Kajang) dan USTAZ2 (Seremban 2) adalah sebelum aku buat keputusan putus tunang...selepas putusnya pertunangan...aku jumpa pula USTAZ3 (Nilai) guru kpd USTAZ2; jawapan mereka ASASnya SAMA... jadi InShaa ALLAH.. aku yakin dengan keputusan yang aku buat!!! 
Image result for putus tunang


Diari Hati: 11 Februari 2019 (Part 3)

Kepada mereka yang berkenaan!!! Yang bermati²an mempertahankan perempuan ni...

Apa masalah KORANG sampai aku tak boleh buat keputusan sendiri? Apa sebabnya KORANG plak melenting tak tentu pasal sebab aku buat keputusan hidup aku sendiri? HIDUP AKU...pilihan aku... Kenapa orang lain nak pertikaikan...? Terus atau tidak, suka atau tak hak aku lah.... Korang TAK TAHU apa yang AKU TAHU!!!! Korang ingat aku suka suki buat keputusan ini...???? 
Related image
GAMBAR SEKADAR HIASAN
Apa yg susah nak fahamm...? Ye, duLu aku ikut je...aku terima sebab aku nak beri peluang pada diri aku, untuk kenal dia...untuk ketahui hidup dia...latar belakang dia...begitu jugaLah sebaLiknya... 

Tapi setelah aku kenal dia...itu perkara lain!!! Orang² (keluarga aku) yang merancang, mempertemukan dan menjodohkan aku dah tiada kaitan...TIADA KAITAN lagi...kerana AKU YANG MENGEMUDI arah mana hubungan ini!!! 


"Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Tujuan 'khitbah' (pertunangan) adalah untuk kita kenal (perempuan) itu. Islam tidak melarang memutuskan pertunangan tapi janganLah sampai memutuskan silatur-rahim. 
~ Ustaz Don Daniyal Biyajid ~

DuLu, tahun 2011 aku juga pernah berada di situ...pernahhh... Pertunangan diputuskan, aku terima...aku reda...aku tak melenting...aku tak menyerang or hiruk pikuk sana sini... 

Aku terima sebab aku banyak kekurangan!!!! Hidup aku OK je...tak mati pun...siap dapat rezeki kerja tetap lagi... Aku tak prsoalkan kenapa, mengapa, punca, sebab, segala mak nenek bagai...dah putus...putus lah... Apa masalahnya....??? Itulah namanya TIADA JODOH! Aku bukan ahli agama...pengetahuan aku sangat cetek...apatah lagi amalan...tapi aku sangat yakin..."SETIAP YANG BAIK ITU DATANGNYA DARIPADA ALLAH SWT DAN YANG BURUK ITU BERPUNCA DARIPADA DIRI SENDIRI".

Orang dah tak nak aku, tak kan aku nak paksa pulakkkkk!!!!! Aku percaya, Allah ambil yang itu sebab Dia nak beri sesuatu (lain) yang jauh lebih baik!!!

Yang sana tu, apa susah sangat nak terima keputusan...??? Apa yang nak hiruk pikuk macam takde hari siang? Macam hari dah kiamat??? Apahalllllll???? Terima lah hakikattt... terima lah kenyataan....redalah... tak perlu cari punca salah siapa mana yang kurang atau lebih bagai...takut nanti kita yang termaLu sndiri... 

Putus tunang je pun...dunia belum kiamat lagi...tak payah la nak overreacting...!!! 

Aku pelik...once orang putuskan hubungan, rejected kita...kenapa kita tak mahu terima?? Kerana kita perfect? Sempurna? Tak boleh kena reject or eLse?!  Apa hak kita, apa keperluan kita...nak korek sana sini...bertanya sana sini ... "APA SALAH SAYA?" 
Image result for heart broken
Pernah seorang ustaz dalam ceramahnya bercakap...untuk bertanya "APA SALAH SAYA?" itu sudah cukup memalukan...kerana sebagai manusia kita harus sedar diri bahawa kita bukan NABI atau MALAIKAT, kita MANUSIA biasa yang PASTI ada salah! Jadi hentikan persoalan "APA SALAH SAYA?" Kerana itulah ISLAM menggalakkan CERMIN DIRI dan MUHASABAH diri!! Cukup...jangan fikir perkara lain...kita akan dapat jawapan kenapa IA terjadi! 

Orang yang bertanya "APA SALAH SAYA?" ini adalah orang yang SOMBONG, BONGKAK, TAKBUR kerana menafikan kekurangan diri sebagai MANUSIA! Tidak menerima hakikat bahawa ada banyak KEKHILAFAN berlaku tanpa sedar!! Mungkin kerana harta yang banyak...mungkin kerana kelebihan dunia yang dia ada...pangkat, harta, kuasa, pengaruh maka dia jadi manusia yang ANGKUH! 

Image result for lelaki kecewa
Sekian...ini keputusan aku dan aku yakin keputusan aku ini adalah yang TERBAIK untuk diri aku, DIA dan semua..! 

Nota Akhir: Aku ada dengar...rumours...kata² DIA pasal aku setelah putusnya pertunangan...setiap cerita atau isu itu...DIA akan TWIST jadi Lain untuk menggambarkan aku yang bersalah... Ni nak bagitau...'ada haku kesah?' 

Memang sejak dari awal kenal...DIA dah selalu TWIST cerita...dah jadi perkara biasa pada DIA...dari hal merisik, hal datang rumah, hal hantar tanda...hal harta...hal sihir daripada bekas laki DIA, hal baju resepsi...ditambah lagi hal kununnya aku takde duit klu berdating...macam² lah lagi...tapi pendekatan aku...'ada haku kesah?' Walau DIA deleted BUKTI dalam WHATSAPP...DIA ingat aku tak boleh RESTORE ke...?? Bodoh la perempuan ni...belajar tinggi² tapi menganggur...terperap kt umah dan takde keje lain selain menghabiskan harta orang tua...!! Pastu hidung tinggi..macam cantik sangat...sombong, bongkak, ego dan sering pandang rendah pada orang! Harammm tul...

Ooopsss...x mustahil pasal text whatsapp DIA kata aku yang delete! Untuk makluman, aku dah restore...aku dah screenshort dan saved setiap perbualan yang aku jangka boleh jadi BUKTI! Tapi untuk apa kan...? Untuk simpanan aku je...sebagai pengajaran...dan untuk mereka yang BERSAUDARA dengan aku!


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah  Maha Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” 
(Al-Baqarah: 216)


2 comments:

  1. Kdg2 kita terpaksa buat keputusan yg org lain x suka.kerana kdg2 kita perlu pk kan masa depan kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup kita...biarlah kita yang tentukan dengan siapa kita nak bersama...ia bkn sekadar cuba² dan kLu dapat biarlah smpai akhir hayat...jadi sebagai empunya diri...kita 100% berhak membuat pilihan dan keputusan!

      Delete