Wednesday 29 January 2014

"SIAPAKAH" ATAU "APAKAH" YAKJUJ DAN MAKJUJ? JOM KITA BONGKAR!

Selama hampir 1,400 tahun, umat Islam telah bertanyakan soalan yang salah tentang Yakjuj & Makjuj. Soalan mereka biasanya; "SIAPAKAH Yakjuj & Makjuj?" Ini soalan yang salah. Sepatutnya mereka bertanya : "APAKAH Yakjuj & Makjuj?"

Dalam artikel ini, penulis akan buktikan kepada anda bahawa Yakjuj & Makjuj bukanlah dua jenis kaum yang melakukan kerosakan. Artikel ini akan mencabar pandangan tradisional para pengkaji yang selama ini mentafsirkan Yakjuj & Makjuj sebagai dua kaum perosak. Di dalam artikel ini juga akan disertakan sekali dengan bukti ayat-ayat Al-Quran dan beberapa fakta lain yang akan membuatkan anda tidak senang duduk selama beberapa hari. Yakjuj & Makjuj jauh lebih menggerunkan daripada apa yang anda pernah bayangkan. Tiada suatu pun kekuatan senjata manusia di atas dunia ini mampu menewaskan Yakjuj & Makjuj.

Yakjuj & Makjuj mempunyai kekuatan yang sangat besar dan menakutkan. Iskandar Zulkarnain sendiri pun tidak mampu menewaskan Yakjuj & Makjuj walaupun dia mempunyai sebuah bala tentera yang sangat kuat. Yang mampu dilakukan oleh beliau hanyalah dengan mengurung Yakjuj & Makjuj di sebalik sebuah tembok besi. Ini sahajalah cara paling berkesan untuk menyekat kemaraan Yakjuj & Makjuj. Walaupun telah berjaya mengurung Yakjuj & Makjuj, Iskandar Zulkarnain memberi amaran tembok besi yang dibinanya akan musnah pada masa akan datang. Yakjuj & Makjuj akan menghancurkan tembok besi yang mengurungnya.        Umat Islam di seluruh dunia sedang menunggu peristiwa menakutkan ini. Cuba anda bayangkan betapa kuatnya Yakjuj & Makjuj menghancurkan tembok besi yang mengurungnya selama ini. Apabila Yakjuj & Makjuj terlepas dari tempat pengurungannya, anda hanya boleh berdoa kepada Allah SWT agar terselamat daripada serangannya. Tahukah anda mengapa Yakjuj & Makjuj tidak boleh ditewaskan dengan kekuatan senjata manusia? Jawapannya bergantung kepada soalan pertama anda sama ada : "SIAPAKAH Yakjuj & Makjuj?" atau "APAKAH Yakjuj & Makjuj?"

Jika anda bertanya menggunakan soalan pertama, lebih baik anda jangan baca artikel ini kerana pendedahan ini akan membuatkan anda tidak tidur nyenyak selama beberapa malam. Tetapi jika anda berfikiran terbuka untuk bertanya menggunakan soalan kedua, tahniah diucapkan! Anda akan menajdi antara orang yang terawal didedahkan dengan pembongkaran Yakjuj & Makjuj. Yakjuj & Makjuj telah menjadi antara salah satu misteri terbesar dalam sejarah manusia. Sehingga ke hari ini tiada seorang pun pengkaji berjaya membuktikan 'siapakah' Yakjuj & Makjuj? Kegagalan membongkarkan misteri Yakjuj & Makjuj adalah berpunca dari kesilapan generasi dahulu yang mencetuskan persoalan SIAPAKAH Yakjuj & Makjuj? Al-Quran tidak pernah menggambarkan Yakjuj & Makjuj sebagai makhluk atau kaum perosak. Jika dibaca dengan teliti, dua perkataan Yakjuj & Makjuj lebih membawa pengertian kepada sejenis bencana yang merosakkan bumi. Anda mahu tahu apakah sebenarnya entiti bernama Yakjuj & Makjuj ini? Bersedialah untuk mengalami satu perubahan paradigma yang akan mengubah kepercayaan anda buat selama-lamanya. Penulis akan bongkarkan kepada anda apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan Yakjuj & Makjuj. Sebelum itu mari kita rujuk beberapa ayat Al-Quran. Dua perkataan Yakjuj & Makjuj hanya disebut di dalam Al-Quran sebanyak dua kali sahaja iaitu pada surah Al-Kahfi ayat 94 dan Al-Anbiya' ayat 96.

"Mereka berkata, Hai Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj & Makjuj itu membuat kerosakkan di atas bumi maka dapatkah kami memberikan suatu pembayaran kepadamu supaya kamu membuat tembok di antara mereka dan kami?" - [18:94]

"Sehingga apabila Yakjuj & Makjuj dibukakan dan turun dengan cepat dari seluruh tebing-tebing tinggi.” – [21:96]

Daripada kisah Al-Quran, kita semua tahu bahawa Iskandar Zulkarnain telah membina sebuah tembok atau empangan untuk melindungi suatu kaum dari ancaman Yakjuj & Makjuj.

"Berkata: Apa yang Tuhanku meneguhkan kepadaku adalah lebih baik maka bantulah aku dengan kekuatan dan aku akan membuatkan satu tembok antara kamu dan antara mereka." – [18:95]

Tembok ini dibina oleh Iskandar Zulkarnain untuk memisahkan Yakjuj & Makjuj daripada mengancam kehidupan kaum tersebut. Iskandar Zulkarnain telah menggunakan kebijaksanaannya untuk menyelamatkan kaum ini dengan membina sebuah empangan besi. Kekuatan besi ini tidak mampu ditandingi oleh Yakjuj & Makjuj. Tetapi yang menjadi persoalannya ialah jika Yakjuj & Makjuj adalah makhluk, mengapa 'mereka' berdiam diri sahaja semasa pembinaan tembok besi itu? Jadi, untuk memecahkan kebuntuan ini, kita patut mengubah soalannya daripada 'SIAPAKAH' kepada 'APAKAH' Yakjuj & Makjuj? Sekarang mari kita lihat beberapa lagi ayat Al-Quran dan fakta bahasa untuk mengkaji sifat-sifat Yakjuj & Makjuj. 

#1 : TERLETAK DI ANTARA DUA GUNUNG.
Yakjuj & Makjuj muncul ketika Iskandar Zulkarnain melintasi satu kawasan di antara dua buah gunung.
"Sehingga apabila dia sampai di antara dua gunung........" - [18:93] 

#2 : MEROSAKKAN PERMUKAAN BUMI.
Kemunculan Yakjuj & Makjuj menyebabkan kerosakan di atas permukaan bumi.
“Mereka berkata, Wahai Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj & Makjuj membuat kerosakan di bumi....." - [18:94]


#3 : BOLEH DISEKAT DENGAN EMPANGAN.
Yakjuj & Makjuj tidak boleh dimusnahkan dengan menggunakan senjata, tetapi boleh disekat dengan tembok atau empangan. ".......... aku akan membuatkan satu tembok antara kamu dan mereka." - [18:95]

#4 : MEMPUNYAI SIFAT MENYALA.
perkataan 'Yakjuj' mempunyai huruf akar 'alif-jim' yang membawa pengertian 'nyalaan'.

#5 : BERGERAK SEPERTI GELOMBANG.
Perkataan 'Makjuj' mempunyai huruf akar 'mim-jim' yang membawa pengertian gelombang.

#6 : TURUN DARI LERENG-LERENG TINGGI.
Yakjuj & Makjuj akan turun dari lereng-lereng tinggi semasa kemunculannya yang akan datang.

"Sehingga apabila Yakjuj & Makjuj dibukakan dan turun dengan cepat dari seluruh tebing-tebing tinggi." - [21:96]

#7 : AKAN MUNCUL SEMULA DARI BAWAH TANAH.
Yakjuj & Makjuj akan menghancurkan empangan besi yang mengurungnya dari bawah tanah.

"....... tetapi apabila janji Tuhanku datang, Dia menjadikannya hancur dan janji Tuhanku adalah benar." - [18:98]

Sekarang cuba anda fikirkan dengan minda terbuka, apakah yang :

#1 : TERLETAK DI ANTARA DUA GUNUNG.

#2 : MEROSAKKAN PERMUKAAN BUMI.

#3 : BOLEH DISEKAT DENGAN EMPANGAN.

#4 : MEMPUNYAI SIFAT MENYALA.

#5 : BERGERAK SEPERTI GELOMBANG.

#6 : TURUN DARI LERENG-LERENG TINGGI.

#7 : AKAN MUNCUL SEMULA DARI BAWAH TANAH.


Jika minda anda masih terperangkap dengan pandangan tradisional, pasti anda akan menjawab Yakjuj & Makjuj adalah kaum perosak yang tinggal di bawah tanah. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Yakjuj & Makjuj bukan SIAPAKAH, tetapi APAKAH? Jika Yakjuj & Makjuj adalah makhluk, pasti Iskandar Zulkarnain tidak mampu menyiapkan pembinaan tembok besi tersebut.  Ini bermakna Yakjuj & Makjuj sangat berbeza daripada apa yang digambarkan kepada kita oleh para pengkaji dahulu. Anda mahu tahu apakah yang dimaksudkan dengan Yakjuj & Makjuj? Anda tidak sabar mahu mengetahuinya? Baiklah, artikel ini akan bongkarkan kepada anda secara ekslusif. Sebelum ini perlu diingat bahawa pendedahan ini akan menggemparkan manusia di seluruh dunia. 

Sebenarnya, Yakjuj & Makjuj ialah sejenis bencana alam yang keluar dari bawah permukaan bumi. Dua perkataan Yakjuj & Makjuj digunakan sebagai istilah kepada sejenis bencana alam dalam bahasa kaum yang ditemui oleh Iskandar Zulkarnain. Bahasa kaum ini tidak sama dengan bahasa Iskandar Zulkarnain.

"Sehingga apabila dia sampau di antara dua gunung dia mendapati di bahagian sisi mereka terdapat satu kaum yang hampir tidak memahami ucapan." - [18:93]

Tetapi Iskandar Zulkarnaim masih memahami permintaan kaum ini kerana dia melihat bagaimana Yakjuj & Makjuj memusnahkan penempatan mereka. Keperluan membina empangan menunjukkan Yakjuj & Makjuj adalah suatu bencana alam yang mengalir di atas permukaan bumi. Hanya terdapat satu kaedah sahaja untuk menyekat aliran Yakjuj & Makjuj iaitu dengan membina empangan. Empangan ini mesti dibuat daripada besi dan tembaha kerana sifat Yakjuj & Makjuj yang menyala dan bergelombang. Hanya besi dan tembaga sahaja mampu menahan aliran Yakjuj & Makjuj daripada memusnahkan permukaan bumi. Tetapi artikel ini masih belum memberitahu anda apakah sebenarnya entiti bernama Yakjuj & Makjuj ini.
Untuk mengetahui apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan Yakjuj & Makjuj, kita imbas semula pengertian dua perkataan ini. Yakjuj; mempunyai sifat menyala. Perkataan Yakjuj mempunyai huruf akar 'alif-jim' yang membawa pengertian 'nyalaan'. Makjuj; bergerak seperti gelombang. Perkataan Makjuj mempunyai huruf akar 'mim-jim' yang membawa pengertian 'gelombang'. Untuk memudahkan pemahaman anda, kita terjemahkan dua perkataan Yakjuj & Makjuj kepada Bahasa Melayu iaitu; GELOMBANG YANG MENYALA! Sekarang kita gantikan dua perkataan Yakjuj & Makjuj kepada 'GELOMBANG YANG MENYALA ke dalam surah Al-Kahfi dan Al-Anbiya'.

"Mereka berkata, Hai Zulkarnain, sesungguhnya gelombang yang menyala itu membuat kerosakan di atas bumi maka dapatkah kami memberikan suatu pembayaran kepadamu supaya kamu membuat tembok di antara mereka dan kami." - [18:94]

"Sehingga apabila gelombang yang menyala dibukakan dan turun dengan cepat dari seluruh tebing-tebing tinggi." - [21:96]

Penulis pasti anda masih samar-samar apakah entiti yang bernama Yakjuj & Makjuj ini. Cuba anda imbas kembali apa yang difokuskan dalam artikel ini. Persoalan Yakjuj & Makjuj ialah APAKAH, bukannya SIAPAKAH? Yakjuj & Makjuj - seperti yang diterangkan bermaksud "gelombang yang menyala". Apakah bencana alam yang mengeluarkan "gelombang yang menyala' dan memusnahkan permukaan bumi? Masihkah anda ingat mata pelajaran Geografi yang dipelajari di sekolah menengah dahulu? Apakah bencana alam yang melibatkan 'gelombang yang menyala'? Sudah pasti anda akan menjawab; "LETUSAN GUNUNG BERAPI". 
     Apabila meletus, sesebuah gunung berapi itu akan memuntahkan sejenis batuan lebur yang dikenali sebagai 'lava'. Bagaimanakah sifat lava? Lava mempunyai sifat menyala dan mengalir seperti gelombang. 
     Ini bermakna Yakjuj & Makjuj adalah satu istilah kepada perkataan lava yang melimpah dari dua buah gunung berapi. Lava tidak boleh dimusnahkan tetapi alirannya boleh disekat dengan pembinaan empangan. Kaedah sekatan lava yang digunakan oleh Iskandar Zulkarnain sama seperti yang anda boleh lihat dalam filem 'Volcano'. 
     Dalam filem ini, aliran lava disekat dengan penghadang konkrit yang bertindak sebagai empangan. Inilah situasi yang sama dihadapi oleh Iskandar Zulkarnain. Kaum yang ditemui Iskandar Zulkarnain sedang ditimpa bencana gunung berapi.

     Seperti fenomena pusaran angin, masyarakat di barat menggelarnya sebagai 'tornado' tetapi di Malaysia ianya dikenali sebagai 'puting beliung'. Dua perkataan ‘puting’ dan ‘beliung’ digunakan kerana perbezaan istilah di antara Bahasa Melayu dan Latin. Orang Latin hanya menggunakan satu perkataan sahaja iaitu ‘tornado’. Tetapi penggunaan lebih satu perkataan dalam sesuatu bahasa itu tidak menjadikan puting beliung dan tornado sesuatu yang berlainan. Begitu juga dengan penggunaan dua perkataan Yakjuj & Makjuj. Ia ditulis secara berpasangan kerana Yakjuj & Makjuj merupakan satu entiti (bukan 2) iaitu lava. Ketidakfahaman pengkaji terdahulu terhadap pengertian Yakjuj & Makjuj adalah disebabkan kerana mereka tidak mengetahui tentang volcanology – satu bidang kajian khusus mengenai gunung berapi. Mungkin sekarang fikiran anda sedang mengalami konflik kerana bertentangan dengan  kepercayaan anda selama ini. Penulis juga begitu. Penulis percaya Yakjuj & Makjuj adalah dua kaum perosak yang ganas dan gemar melakukan peperangan. Tetapi selepas penulis menonton babak letusan supervolcano di Yellowstone dalam filem 2012, penulis mula membuat kajian apakah sebenarnya Yakjuj & Makjuj seperti yang disebut dalam Al-Quran.
Letusan gunung berapi raksasa ini mengingatkan penulis pada ayat Al-Quran berikut di mana Iskandar Zulkarnain memberi amaran tembok besi yang mengurung Yakjuj & Makjuj akan hancur sperti yang dijanjikan Tuhan. Anda fikir ini mengarut?? Biar penulis tunjuk kepada anda sesuatu yang lebih mengejutkan. Iskandar Zulkarnain adalah seorang manusia yang pintar. Tidak kira anda hidup pada zaman bila pun, penyelesaian sesuatu masalah itu masih memerlukan kaedah yang sama. Pembinaan empangan lava bukanlah satu perkara aneh dalam sejarah manusia. Di Jepun dan Indonesia terdapat banyak empangan lava dibina oleh pihak kerajaan sebagai persediaan menghadapi bencana gunung berapi.






 Apabila sesebuah gunung berapi itu meletus, aliran lava akan disekat dengan puluhan sistem empangan konkrit dan memberi lebih masa kepada penduduk di sekitarnya untuk menyelamatkan diri. Iskandar Zulkarnain telah menggunakan kaedah yang sama seperti di Jepun dan Indonesia hari ini untuk menyekat limpahan lava dari dua buah gunung berapi yang sedang aktif. 
Walaupun kaum ini telah diselamatkan oleh Iskandar Zulkarnain, tetapi Yakjuj & Makjuj akan muncul semula sebelum Hari Kiamat. Penempatan Yakjuj & Makjuj ini terletak di antara dua gunung berapi yang sedang aktif.

“Sehingga apabila dia sampai di antara dua gunung dia mendapati di bahagian sisi mereka terdapat satu kaum yang hamper tidak memahami ucapan.” – [18:93]

Kemunculan kali kedua Yakjuj & Makjuj ialah letusan gunung berapi raksasa atau supervolcano. Apabila supervolcano meletus, kesannya akan mengancam di seluruh dunia. Yakjuj & Makjuj adalah malapetaka yang akan berlaku pada skala global.
 Tuhan telah memberi amaran kepada kita tentang bencana maha dahsyat ini :

“Maka berjaga-jagalah akan satu hari apabila langit mendatangkan asap yang jelas menutupi manusia ini adalah azab yang pedih.” – [44:10]

“Adakah kamu berasa aman bahawa Dia yang di langit tidak akan mengutus kamu angin rebut yang mengandungi batu kemudian kamu akan mengetahui bagaimanakah dengan amaranKu?” – [67:17]

“Adakah kamu berasa aman bahawa Dia yang di langit tidak akan membuat bumi menelan kamu sedang ia bergoncang?” – [67:16]

Ayat-ayat Al-Quran ini menunjukkan cirri-ciri kemusnahan dari letusan gunung berapi raksasa yang akan berlaku tidak lama lagi.

 Penulis akan tunjukkan anda di mana terletaknya dua buah gunung berapi itu. 

Pasti anda tidak percaya bagaimana penulis menemui lokasi tembok Yakjuj & Makjuj yang terletak diantara dua buah gunung berapi. Penulis telah menemui dimanakah terletaknya dua gunung berapi itu.
 Di sebuah kawasan yang terletak di penghujung empaya Iskandar Zulkarnain. Iskandar Zulkarnain ialah seorang raja dari sebuah empayar yang berdekatan dengan Tanah Arab.
Mengikut sejarah, empayar ini sangat terkenal kerana memiliki teknologi pembinaan tembok seperti empangan, kubu-kubu pertahanan dan sebagainya. Binaan-binaan empayar ini masih kukuh dan boleh dilihat dari Russia sehingga ke Iran pada hari ini.



 Dengan membongkarkan indentiti Iskandar Zulkarnain, penulis berjaya menjejak lokasi dua buah gunung berapi ini dengan mudah berpandukan peta empayar Iskandar Zulkarnain.  Anda mahu tahu siapakah Iskandar Zulkarnain yang sebenar? Anda mahu tahu di mana lokasi dua buah gunung berapi tersebut? Sila layari www:yakjujdanmakjuj.com     

SUMBERhttp://www.slideshare.net/yakjujmakjuj/misteri-yakjuj-makjuj-terbongkar-26530588?from_search=1


NOTA KAKI & PERINGATAN !!!

SaLam, terima kasih atas  pandangan dan pendapat tuan² dan puan² sekaLian.   Pertama sekaLi saya nk mohon maaf andai penuLisan dalam bLog ini teLah mengganggu emosi dan perasaan sebahagian daripada pembaca budiman sekaLian.  Di  sini, ingin saya jelaskan beberapa perkara:-

1. Hasil penulisan itu BUKAN garapan atau kajian dan tidak ada kena-mengena langsung dengan saya. Ia adalah sebuah penulisan yang saya kongsikan (SHARE) dan sumbernya turut saya nyatakan seperti di atas dan di bawah. 

2. https://www.slideshare.net/mobile/yakjujmakjuj/misteri-yakjuj-makjuj-terbongkar-26530588?from_search=1

3. Saya bukan ahli agama tetapi sebagai orang awam dan secara peribadi seronok membaca penulisan itu dan teruja berkongsi info di dalamnya kerana ia boleh mengajar dan mendidik kita untuk berfikir dengan logik dan waras berlandaskan Al-Quran.  

4. Namun, sewaras dan selogik mana pun seorang manusia itu berfikir...ia (kita) takkan mampu melangkaui kuasa Allah SWT dan caknalah kita bahawa tiada apa pun yang mustahil sekiranya Allah berkehendakkan

5. Kepada para pembaca yang budiman, janganlah kita berlagak alim, bijak  pandai menuduh orang (penulis & saya) cuba menyesatkan dan menjatuhkan hukum tentang aqidah dan kepercayaan orang lain kerana pada saya (dengan yakin) bahawa tiada cerdik pandai atau bodoh dungu yang boleh meramal apa yang bakal terjadi itu dgn tepat, sama ada berkaitan Dajal,  Yakjuj Makjuj atau hari kiamat... hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui

6. Kembali kita semak petikan daripada Surah Al-Baqarah Ayat 216; "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kamu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." Harus kita akui bahawa pengetahuan kita adalah terhad dan jangan sesekali kita berlagak pandai dan mengaku kita tahu semua!

7. Pandangan saya berkenaan penulisan (kajian) seperti di atas, “ia mungkin benar dan mungkin juga tidak benar – kerana tiada apa yang mustahil sekiranya Allah SWT berkehendakkan…saya ulang lagi sekali… tiada apa yang mustahil sekiranya Allah SWT berkehendakkan!!! Terimalah hakikat bahawa ilmu pengetahuan manusia (kita) ini amat-amat terhad!” 

8. Sekiranya para pembaca budiman tidak berpuashati dengan blog ini ATAU dengan pengkongsian penulisan ATAU tidak berpuashati denan saya secara peribadi…SILALAH tinggalkan ia…dan siLaLah UNFOLLOW (kalau Follow) laman sesawang/blog saya ini.


LAST BUT NOT LEAST

TERIMA KASIH



188 comments:

  1. Assalamualaikum, saye rase anda tertinggal KAUM lah..dekat Al Quran dh jelas-jelas dia tulis "KAUM YAKJUJ DAN MAKJUJ"...tak kan la "KAUM GELOMBANG YANG BERNYALA?" ni buktinya..mohon penjelasan yang lebih jelas please.

    Mereka berkata: "wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?"

    (Surah Al-Kahfi, Ayat 94)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau cita memang panjang 1je saya nk bgi tahu iaitu yakjud makjud itu adalh air...sbb apa jika ada org blek secawan air kpd kita bleh ke kita tahan sama lh seperti yakjud makjud air...

      Delete
    2. Mcm2 la mengarut..hbs tu dlm quran..allah utuskn ulat.memasuki hidung ykjuj mkjuj ni dn semua mati..
      Kalau lava..lobang hidung sapa ulat ni masuk..lobamg penulis??

      Delete
    3. Mcm2 la mengarut..hbs tu dlm quran..allah utuskn ulat.memasuki hidung ykjuj mkjuj ni dn semua mati..
      Kalau lava..lobang hidung sapa ulat ni masuk..lobamg penulis??

      Delete
    4. Yak juj dan mak juj adalh sebuah kaum,,kan telh dikatakn,letusan gunung berapi bukan kaum,,,ada cerita yng mengisahkn,,betapa banyk nya yak juj dan mak juj allah jer tahu,,kn allah sebut,,akan sampai masanya tembok itu musnh,,dh dekt kiamat,maka allah hancurkn tembok tu

      Delete
    5. Yak juj dan mak juj adalh sebuah kaum,,kan telh dikatakn,letusan gunung berapi bukan kaum,,,ada cerita yng mengisahkn,,betapa banyk nya yak juj dan mak juj allah jer tahu,,kn allah sebut,,akan sampai masanya tembok itu musnh,,dh dekt kiamat,maka allah hancurkn tembok tu

      Delete
    6. ohammad Seth13 April 2016 at 14:00

      saya cuma rasa makhluk2 tu adalah naga.. makhluk yg pernah di cerita kan dlm mitos org cina dan eropah.. wallahualam. dan saya rasa raja iskandar tersebut bukan alexander the great tapi org lain.

      Delete
    7. dalam Al Quran tiada ayat arab menyatakan kaum d depan Yakjuj dan Makjuj... Kaum adalah ayat terjemahan Melayu sahaja.. Memang tepat ianya adalah larva @ neraka dunia...
      Rentetan daripada cerita Yakjuj dan Makjuj adalah mereka akan terkena bencana neraka dunia yg mereka tidak pernah sangka selama ini..

      Tempat Yakjuj dan Makjuj adalah Gunung berapi mati @ tidak aktif. Semua org tidak menyangka bahawa Gunung ini akan kembali meletus semula..
      Kenapa ianya meletus?? Kerana umat manusia sudah semakin zalim dan lalai..Ianya juga merupakan balasan ke atas mereka yang zalim.. Sebab itulah dengan izin Allah ianya terbuka..
      Yang jahat akan menerima balasan dr neraka dunia ini... dan yg baik akan d selamatkan Allah.
      Setelah peristiwa Yakjuj dan Makjuj berakhir, tanah tersebut akan dihuni oleh org2 soleh sahaja...

      D manakah lokasi Yakjuj dan Makjuj?
      Dalam Sulatin Sulatus dan Sejarah Melayu, Zulkarnain pernah datang ke Tanah Melayu...

      Bagi saya lokasinya memang d sebuah Gunung d Tanah Melayu...
      Allahualam

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Darimana anda mengartikan Alquran sesuka hati?
      Saya study bahasa Arab 7 tahun di mesir.
      Tidak ada arti "Kaum" sebelum ya'juj dan ma'juj!
      Dari mana anda bisa mengatakan "Kaum"?

      Delete
    10. Yajuj dan majuj.. Dr keturunan adam ..kalau gitu lava dan bom atom..saya dia buat kitab sendiri..kebanyakan ahli kitab menjelaskan nabi isa memerangi yajuj dan majuj..

      Delete
    11. Itu merupakan terjemahan melayu...

      Delete
  2. ASSALAMUALAIKUM... Gan Ini kayanya salah deh?? Tadi ditulisan Tertera Terletak di antara @ gunung kan?? tapi katanya yakjuj dan makjuj itu lava. masa lava keluar dari lintasan anatar 2 gunung??

    lalu saya pernah membaca hadist saat pengajian, bahwa yakjuj dan makjuj itu mahluk raksasa yang akan keluar di hari kiamat. dan juga ada yang mengatakan laut saja hanya sebatas kaki saja bagi yakjuj dan makjuj.

    itu gimana??? coba jelaskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari kiamat tiada siapa yang bleh bayangkan apabila kiamat kita akan mati jika kita mati kita nampak tak apa yang berlaku...apabila kita mati itu lh kiamat pd diri kita sbb tu kiya tak dapat bayangkan apa yang berlaku.

      Delete
    2. Ya'juj dan ma'juj adalah sebuah peradaban yg merosakan moral manusia. Gelombang yg menyala ber erti signal atau jaringan internet dan peralatannya. Barang2 itu semua menggunakan gelombang signal dan peralatan yg menyala.

      Delete
    3. Ya'juj dan ma'juj adalah sebuah peradaban yg merosakan moral manusia. Gelombang yg menyala ber erti signal atau jaringan internet dan peralatannya. Barang2 itu semua menggunakan gelombang signal dan peralatan yg menyala.

      Delete
    4. itu metafora bagi aku. So what u saying is mase zaman Zulkarnian tu dh ade wifi and iphone? x logik

      Delete
    5. Hahhahaha ada2 aja. Masa zaman Iskandar dah pake internet. Ini kan kejadian yg berulang dr masa lalu😊

      Delete
    6. Letusan gunung berapi tetap ada hingga akhir zaman....
      Kemungkinan akhir zaman bertambah teruk lagi...
      Pembinaan tembok2 berlaku hingga ke hari ini.
      Dari sudut logic dan saintifik.Cuma istilah berlainan ikut zaman.
      Tidak begitu lama pun dalam kurun ke 17/18 berbanding dengan zaman kita sekarang istilah keretapi disebut oleh dayak Amerika sebagai "iron horse" atau kuda besi.

      Teks Sejarah Melayu...itu legenda!!��

      Delete
  3. Jikalau yakjuj dan makjuj ni lava , kenapa Allah hantar dekat yakjuj dan makjuj penyakit ?
    Dan mati jadi bangkai ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu dari hadis? Atau seadar kisah israiliyat ?
      Yg benar air di laut juga habis kering.. krn byk yer yakjuj makjuj. Jd memg benar lava.. ia bolh mengeringkn air

      Delete
    2. Yakjud makjud musnah akibat penyakit

      Delete
  4. Tengok ni
    http://m.youtube.com/?reload=2&rdm=1bs7jv5xu#/watch?v=tdnFPfu0xoM

    ReplyDelete
  5. ayat bkn main poyo nya.tah2 korek dr mna2 blog,guna ayat mcm dia org prtama jmpa/tau sal ni.pdhl belum tentu sahih..ajet saintis je

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgk url tu bngang,jgn nk tnju sgt bodoh tu,smpn kt ank cucu .

      Delete
  6. Kepada saudara adiGod-x adiGod-x, zikry harith dan Black Heart..terima kasih atas komen kalian. Penulisan di atas bukan bertujuan untuk mengklasifikasikan ia sebagai sahih atau termaktub benar..ia sekadar tulisan yang mengajak kita berfikir dan berbincang. Kebenarannya hanya diketahui oleh Allah SWT. Namun tidak salah rasanya kita berkongsi pandangan. Anyway, tulisan ini saya petik 100% dari Sumber yang saya nyatakan di bawah perenggan terakhir. Boleh kLik atau copy URL berkenaan. Terima kasih. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan aku. Hang knal x LAVA tu siapa? Hahahahahahaaa

      Delete
    2. Penulis ni seorang ulamak yang bodoh dan bangang. Ulamak ni la yang akan rosakkan pemikiran orang ramai. Art mohammad. Kalau kau nak tafsirkan ayat Allah dengan naluri kau tu, x payah la. Ayat yang kau bagi tu tergantung. X habis. Allah cakap apa? Allah cakap yakjuj dan makjuj tu akan mengorek tembaga besi empangan tu sampai dia keluar seperti yang Allah janjikan. Maknanya yakjuj dan makjuj tu ada tangan dan ada kuku yang tajam seperti yang ditafsirkan oleh ulamak masa lampau. Kau nak tafsir, x payah nak tukar ayat dalam bahasa melayu. Tukar tafsir ayat al quran tu dengan bahasa arab atau bahasa al quran. Penulis ni dah gila agaknya. Hantar kat hospital tanjung rambutan.

      Delete
    3. Penulis ni seorang ulamak yang bodoh dan bangang. Ulamak ni la yang akan rosakkan pemikiran orang ramai. Art mohammad. Kalau kau nak tafsirkan ayat Allah dengan naluri kau tu, x payah la. Ayat yang kau bagi tu tergantung. X habis. Allah cakap apa? Allah cakap yakjuj dan makjuj tu akan mengorek tembaga besi empangan tu sampai dia keluar seperti yang Allah janjikan. Maknanya yakjuj dan makjuj tu ada tangan dan ada kuku yang tajam seperti yang ditafsirkan oleh ulamak masa lampau. Kau nak tafsir, x payah nak tukar ayat dalam bahasa melayu. Tukar tafsir ayat al quran tu dengan bahasa arab atau bahasa al quran. Penulis ni dah gila agaknya. Hantar kat hospital tanjung rambutan.

      Delete
    4. Kalau betul pun mahu nasihat orang, perlu ke guna perkataan yang kesat dan melampau?

      Haramnya mencaci maki seorang Muslim - http://unikversiti.blogspot.com/2013/05/wallpaper-islamik-haramnya-mencaci-maki.html

      Allah sangat marah orang yang kuat bertengkar - http://unikversiti.blogspot.com/2013/07/wallpaper-islamik-allah-sangat-marah.html

      Peace and justice for all :-)

      Delete
    5. Saya setuju... apa pun pandangan masih dlm rujukan alquran.

      Delete
  7. Maklumat xsahih dan terlalu jauh terpesong...sama mcm cara masyarakat yahudi cuba memesongkan agama islam
    ..da termaktub dlm kalam Allah yakjuj makjuj adalah kaum..ble plak.jadi Lava!!! Bukanlah persoalan sewaktu zulqarnain membina tembok d antara dua gunung ..yakjuj dan makjuj berdiam ble d anggap lava...semua atas kuasa Allah swt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat asli Quran dalam bahasa arab tiada sebut kaum pun... terjemahannya Melayu saja yang menyebut kaum... sebab tafsiran sesetengah manusia dahulu ianya adalah kaum. Diteliti betul2 ianya bukanlah kaum pun tapi benda yang akan datang memusnahkan muka bumi.

      Delete
  8. Andaian nie terlalu jauh dan xmasuk akal..ibarat nya spt mengubah ap yg termaktub dlm kalam Allah..gaimana kaum gog magog ble d anggap lava..sedangkan mereka mati dan jadi bangkai..xkan lava jadi bangkai??..bangkai hanya ble d samakan dgn hidupan berjasad dan bernyawa...terlalu jauh terpesong maklumat nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu berkata seolah2 kamu berpegang kepada AlQuran sedang kamu menyamakan YakjujMakjuj sebagai GogAndMagog yang diambil dari Bible?kajian ini tidak terpesong mahupun salah melainkan cuba membuktikan kita umat Islam berpandukan kepada kitab yang benar.untuk dibuktikan kepada bukan Islam.itu sahaja.bukan menyekutukan Allah.dia mengkaji pun melalui AlQuran semata tanpa merujuk kitab lain sbb kita tau kitab lain sudah lama tersasar.tapi apa pun Wallahualam.

      Delete
    2. Wallahualam....ada juga kebenaran dia dgn kajian penulis ni, sebab dlm alqrann pun ada sebut 'akan dicampur adukan'....maka ia l3bih dekat kepada maksud lava.....sekali lagi wallahualam

      Delete
  9. Yakjuj & Makjuj dah terlepas pun
    Ade antara kita yg dah tau & ada yg buat2 tak tahu sbb enggan terima hakikat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yakjuj dan Makjuj adalah kaum dalam kalangan manusia.
      Wallahu a'lam

      Delete
  10. Salam,

    penulisan ini bukan kajian ilmiah tetapi sekadar suatu dakwaan.

    Mungkin cara penulisan menarik ramai orang membacanya tetapi pada saya jika nak dipanggil suatu kajian pun masih tidak layak kerana:

    1. penulis tidak menerangkan metodologi kajiannya.
    2. literature review sangat lemah
    3. berlaku beberapa kesilapan dalam membuat deduksi yang membawa kepada kesilapan membuat kesimpulan.

    Sebagai contoh: Penulis mendakwa bahawa yakjuj dan makjuj bukan KAUM dan membuat dakwaan bahawa al-Quran tidak pernah menyebut perkataan KAUM. Penulis memetik terjemahan al-Quran Surah al-Kahf ayat 94 sebagai: "Mereka berkata,wahai Zulkarnain, sesungguhnya Yakjuj dan Makjuj membuat kerosakan di muka bumi..."

    Sila rujuk teks asal al-Quran dalam bahasa Arab...ayat yang sama...surah yang sama.
    Selepas perkataan Yakjuj wa Makjuj terdapat perkataan "mufsiduuna". Perkataan dasar bagi mufsiduuna ialah fasada (kerosakan). Dalam kaedah bahasa arab apabila ditambah kata ganti diri menjadi mufsiduuna... ia membawa maksud spesifik "orang-orang" atau "kaum". Mufsiduuna bermaksud orang-orang /kaum yang berbuat kerosakan.

    Ini baru satu premis saya uji dah nampak kesalahannya.

    Seperkara lagi, al-Quran apabila menyebut secara spesifik maka sudah tentu ia spesifik. Bukan metafora atau kiasan. Jika disebut orang-orang maka oranglah...bukan gunung, bukan larva.

    Allahua'lam.

    Seharusnya untuk suatu kajian yang bersifat akademik, sebelum metodologi yang paling penting...dalam memetik sesuatu petikan juga mestilah jujur dan tulus.

    Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penulis ni belajar arab x habis. Dia belajar bahasa arab dalam bab mengenal anggota badan je. Hahahahah.

      Delete
    2. Penulis ni belajar arab x habis. Dia belajar bahasa arab dalam bab mengenal anggota badan je. Hahahahah.

      Delete
    3. lava adalah belerang atau lahar gunung berapi manakala larva berkait dgn kepompong rama2 atau kupu2 hrp maklum

      Delete
    4. lava adalah belerang atau lahar gunung berapi manakala larva berkait dgn kepompong rama2 atau kupu2 hrp maklum

      Delete
  11. apabila lidah memetik kata, muncullah pelbagai kata. tatkala cerucuk gigi terbuka, lidah mampu berkata-kata. kata-kata menerusi lidah tak bertulang akan terbit pelbagai sangkaan yang mampu.merosakkan dunia... :(

    ReplyDelete
  12. apabila lidah memetik kata, muncullah pelbagai kata. tatkala cerucuk gigi terbuka, lidah mampu berkata-kata. kata-kata menerusi lidah tak bertulang akan terbit pelbagai sangkaan yang mampu.merosakkan dunia... :(

    ReplyDelete
  13. Admin. Sy 24tahun.
    7Tahun sy mencari. Maaf andai sy tersilap. Sy bukanlah pelajar tahfiz, mahupun sekolah pondok. Sy hanya hamba jalanan yg masih mencari.

    Sy fhm ini hanya proses Muqqadimah Apakah Yakjuj Makjuj :
    Bala bencana besar & yg terakhir akan berlaku seperti tercatat didalam Al-Qur'an yg akan memghancurkan segalanya yg ada di permukaan bumi. Iaitu letusan besar gunung yg memuntahkan lavanya.

    Sebelum berlakunya letusan. Akan berlakunya kabus selama 40hari.

    Yang akan mematikan org2 yg beriman. Kerana terlepas dari siksa azab dunia.

    "kaum" :- adalah manusia yg masih ada akan mendapat penyakit yg misteri dan tersiksa sehingga mati emnjadi "Bangkai".

    "Mahluk" :- setiap yg ada diatas muka bumi sama ada manusia,jin, syaitan, tumbuh tumbuhan, haiwan, api, air, angin, tanah, gunung ganang & lava, dan diluar muka bumi ini, semuanya adalah "Mahluk-Nya".

    Dan gunung serta lava adalah salah satu mahluk-Nya yg taat akan perintah-Nya.

    Semuanya sudah tercatat didalam Al-Qur'an. Sama ada jumpa atau tidak, mencari atau tidak, petah bicaranya seperti mengerti segalanya. Musyrikin Mekah sentiasa ada dimana mana. Seperti mengetuk tin kosong.

    "Terbitnya bintang dilangit :- Matahari turun diatas kepala. Hampir tiba :- masanya.

    Maaf jika tersilap.
    Sy juga hamba-Nya yg hina. Masih mencari. Tiada beza.

    Wallahhualam.
    Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah dik.. kalau awak baca lagi posting ini.. kita dah berumur..
      akak tak tahu kau masih hidup atau tidak.
      Tetapi cuma akak nak beritahu.. virus covid 19 ini adalah ciptaan manusia.
      Kemudian manusia dipaksa mengambil vaksin.
      dengan vaksin ini beribu2 orang mati dan menderita.
      ibu2 mengandung keguguran
      Manusia masih leka.. seperti diberitahu manusia itu seakan mabuk padahal tidak mabuk, itu manusia2 melayan media sosial internet berjoget depan hp tanpa rasa malu.
      banyaknya yakjud makjud itu umpama 999 dan 1 nya ada lah kita.. tidak ubah seperti beribu2 orang di vaksin dan tidak ramai yang menolak vaksin.

      bagaimana adik mengkaji yakjud makjud, seperti akak juga mencari apa itu yakjud makjud.

      di tahun 2021 ini..
      seperti terjawab
      yakjud makjud itu kalau dikatakan orang / kaum.. yang membuat kerosakan
      seperti amereka dan cina yang sering berbalah dan membuat kerosakan.
      jika dikatakan yakjud makjud itu turun dari atas bukit, ibarat gelombang 5G yang turun menuruni dengan cepat aksess ke hp manusia.. untuk setting minda mereka. Dengan bantuan vaksin yang dimasukkan dalam badan manusi.
      jika dikatakan yakjud makjud adalah raksasa dan lautan itu ibarat separas kaki mereka.. iya.. gelombang internet kejahatan ini lah yang mempengaruhi manusia didunia..
      jika yakjud makjud ini keluar dari bumi...itulah virus ciptaan mereka yang menjadi penyakit bagi seluruh manusia di dunia..

      yakjud makjud, gelombang 5G, virus yang dicipta dan kaum dua berbeza yang sering membuat kerosakan, amerika dan cina.

      Delete
    2. pen membaca my iman awak dh sesat teruk ni..ni mesti sbb percaya teori konspirasi..5G tu takde kaitan langsung dengan yakjuj makjuj ni..akak cakap vaksin tu utk setting minda..akak ingat senang macam tu je ke nak setting minda pakai vaksin..akak perlu buat research lagi pasal teknologi..even machine untuk kawal minda pun tak wujud lagi..takkan la vaksin yg kecik sangat tu boleh setting minda..pastu awak kene study jugak pasal gelombang ye..gelombang takkan effect dekat manusia..dia just effect dekat barang2 yg magnet je..kalau betul vaksin tu ada microchip utk setting mesti orang dah dapay detect guna gelombang..

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. great. salut. Tpi tetep kita blm tau pasti. gmn wujud yakjuj makjuj.krn blm tiba saatnya. kita semua akn tau di saat Hari Kiamat tiba.

      Delete
  15. Admin. Sy 24tahun.
    7Tahun sy mencari. Maaf andai sy tersilap. Sy bukanlah pelajar tahfiz, mahupun sekolah pondok. Sy hanya hamba jalanan yg masih mencari.

    Sy fhm ini hanya proses Muqqadimah Apakah Yakjuj Makjuj :
    Bala bencana besar & yg terakhir akan berlaku seperti tercatat didalam Al-Qur'an yg akan memghancurkan segalanya yg ada di permukaan bumi. Iaitu letusan besar gunung yg memuntahkan lavanya.

    Sebelum berlakunya letusan. Akan berlakunya kabus selama 40hari.

    Yang akan mematikan org2 yg beriman. Kerana terlepas dari siksa azab dunia.

    "kaum" :- adalah manusia yg masih ada akan mendapat penyakit yg misteri dan tersiksa sehingga mati emnjadi "Bangkai".

    "Mahluk" :- setiap yg ada diatas muka bumi sama ada manusia,jin, syaitan, tumbuh tumbuhan, haiwan, api, air, angin, tanah, gunung ganang & lava, dan diluar muka bumi ini, semuanya adalah "Mahluk-Nya".

    Dan gunung serta lava adalah salah satu mahluk-Nya yg taat akan perintah-Nya.

    Semuanya sudah tercatat didalam Al-Qur'an. Sama ada jumpa atau tidak, mencari atau tidak, petah bicaranya seperti mengerti segalanya. Musyrikin Mekah sentiasa ada dimana mana. Seperti mengetuk tin kosong.

    "Terbitnya bintang dilangit :- Matahari turun diatas kepala. Hampir tiba :- masanya.

    Maaf jika tersilap.
    Sy juga hamba-Nya yg hina. Masih mencari. Tiada beza.

    Wallahhualam.
    Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebenaran hanya ada di Tangan Allah. Serahkan semua kpd Allah. Mari perbanyak Amal. buat bekal di saat yakjuj makjuj tiba

      Delete
  16. ...maka.. bersiap sedialah kita utk muhasabahdiri,berilmu ,beramal mengikut jalan yg benar[ahli sunnah waljamaah],saya ingatkan diri sendiri,maaf.

    ReplyDelete
  17. Kita ni lemah skali nk memahami mksud trsirat dalam al quran..jng memandai mandai mmbuat teori sndri sewenang wenang..akibatnya umat islam sndri brada dlam kekeliruan..tdak ditujukan kpda sapa2 pon..cuma fikirkn ja la..assalam..

    ReplyDelete
  18. Hmmm.. manusia ni banyak pertikai.. tetapi tak salah kalau kita terima dengan cara yg open minded.. bukan nak srh percaya.. tetapi ambil pengetahuan sebagai langkah persediaan

    ReplyDelete
  19. Bukan soal banyak pertikai tetapi soalnya takut kita salah mentafsir maksud al quran iaitu kalam Allah.

    Sedang org yg myampaikn hadith palsu tempatnya di neraka apatah lagi kita mgubah maksud ayat al quran.

    Sebaiknya merujuk maksud atau terjemahan al quran dari sumber yg muktabar.

    Seharusnya fasihkn diri dgn bahasa arab sebagaimana yg dilakukan oleh Dr Maurice Baucalle's

    Dia belajar bahasa arab krn ingin mgetahui maksud ayat al quran yang sebenar. Dia tak mahu percaya kpd pentafsiran orang lain. Dia ingin memahami maksud isi kandungan al quran sendiri tanpa sebarang halangan. Akhirnya dia memeluk islam krn kajian yg ditemuinya selari dgn apa yg disampaikan dlm al quran.

    Dia seorang scientists, byk persoalan2 sains yg terjawab setelah dia mguasai bahasa arab. Yg mana al quran byk myelesaikn byk mslh dan persoalan2 kajian sains secara spesifik yg tidak mampu tercapai oleh sains. Cth pembentukan embryological, pgawetan mumia firaun, ilmu astronomy geology dll.

    Nasihat utk saya dan perkongsian utk semua. Sekiranya kita tidak mahir bhs arab, elakkan utk sengaja mtafsir al quran dgn sendiri.

    Bukan niat utk mkritik tetapi sekadar memberi pandangan. Allahua'alam.

    ReplyDelete
  20. Bukan soal banyak pertikai tetapi soalnya takut kita salah mentafsir maksud al quran iaitu kalam Allah.

    Sedang org yg myampaikn hadith palsu tempatnya di neraka apatah lagi kita mgubah maksud ayat al quran.

    Sebaiknya merujuk maksud atau terjemahan al quran dari sumber yg muktabar.

    Seharusnya fasihkn diri dgn bahasa arab sebagaimana yg dilakukan oleh Dr Maurice Baucalle's

    Dia belajar bahasa arab krn ingin mgetahui maksud ayat al quran yang sebenar. Dia tak mahu percaya kpd pentafsiran orang lain. Dia ingin memahami maksud isi kandungan al quran sendiri tanpa sebarang halangan. Akhirnya dia memeluk islam krn kajian yg ditemuinya selari dgn apa yg disampaikan dlm al quran.

    Dia seorang scientists, byk persoalan2 sains yg terjawab setelah dia mguasai bahasa arab. Yg mana al quran byk myelesaikn byk mslh dan persoalan2 kajian sains secara spesifik yg tidak mampu tercapai oleh sains. Cth pembentukan embryological, pgawetan mumia firaun, ilmu astronomy geology dll.

    Nasihat utk saya dan perkongsian utk semua. Sekiranya kita tidak mahir bhs arab, elakkan utk sengaja mtafsir al quran dgn sendiri.

    Bukan niat utk mkritik tetapi sekadar memberi pandangan. Allahua'alam.

    ReplyDelete
  21. Ilmu Sains. Ilmu Maths. Segalanya. Ada didalam Al-Qur'an. Jika tidak dpt memahami bahasa Arabnya. Ada terjemahan nya didalam Bahasa Melayu. Jika masih tidak pasti. Ada satu tiang dikawasan Mekah khas disediakan utk orang2 Malaysia serta ulamak itu juga Ulamak tersohor di Bumi Mekah yg datangnya dari Malaysia. Silakan lah. Bertanya. Mencari setiap inci selama mana hidup. Sy tidak tuju pada siapa. Cari semula. Mengapa kita hidup & apa yg kita sudah dapati sepanjang hidup.

    Hamba yg hina.
    Wallahhualam.
    Wassalam. :)

    ReplyDelete
  22. Maaf. Sy tidak kata perlu percaya. Sy tidak kata semuanya betul. Sy mencari smbil mengkaji. Jika kita semua lihat semula Filem 2012 yg disiarkan. Kemudian cari didalam Al-Qur'an. Kemudian liha sekali lagi 2012 sambil mencari isi kandungan Al-Qur'an & meminta pandangan setiap Para Ulama. In Shaa Allah. Kita semua akn dpt jawapannya. In Shaa Allah.

    Wallahhualam.
    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukankah filem tu kafir yang buat ke… kenapa pulak kita perlu mengkaji dari filem kafir sedangkan kafir tu sendiri telah buat fitnah paling banyak atas muka bumi ni.

      Delete
  23. DEKLARASI PERANG PENEGAKKAN DINUL ISLAM
    DISELURUH DUNIA
    Bismillahir Rahmanir Rahiim
    Dengan Memohon Perlindungan dan Izin
    Kehadirat Allah Subhanahu Wa Ta'ala,
    Rabb Pemelihara dan Penguasa Manusia,
    Raja Manusia yang Berhak Disembah Manusia.
    Rabb Pemilik Tentara Langit dan Tentara Bumi


    Pada Hari Ini : Yaumul Jum'ah 6 Jumadil Akhir 1436H
    Markas Besar Angkatan Perang
    Khilafah Islam Ad Daulatul Islamiyah Melayu

    Mengeluarkan Pengumuman kepada
    1. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Afrika
    2. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Eropa
    3. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia
    4. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Asia Tenggara
    5. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Amerika
    6. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di benua Australia
    7. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Utara
    8. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) yang hidup di Kutup Selatan
    9. Seluruh Ummat Islam (Bangsa Islam) diseluruh Dunia

    PENGUMUMAN DEKLARASI PERANG SEMESTA
    Terhadap Seluruh Negara yang Tidak
    Menggunakan Hukum Berdasarkan Al-Qur'an dan As-Sunnah Rasulullah SAW.
    Perang Penegakkan Dinuel Islam ini Berlaku disemua Pelosok Dunia.

    MULAI HARI INI
    YAUMUL JUM'AH 6 JUMADIL AKHIR 1436H
    BERLAKULAH PERANG AGAMA
    BERLAKULAH PERANG DINUL ISLAM DAN DINUL BATHIL
    BERLAKULAH HUKUM PERANG ISLAM DISELURUH DUNIA
    MEMBUNUH DAN TERBUNUH FISABILILLAH

    "Dan BUNUHLAH mereka di mana saja kamu jumpai mereka, dan USIRLAH mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir. Kemudian jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.”
    (Q.S: al-Baqarah: 191-193).

    BUNUH SEMUA TENTARA , POLISI, INTELIJEN , MILISI SIPIL ,HAKIM DAN
    BUNUH SEMUA PEJABAT SIPIL Pemerintah Negara Yang Memerintah dengan Hukum Buatan Manusia (Negara Kufar).

    BUNUH SEMUA MEREKA-MEREKA MENDUKUNG NEGARA-NEGARA KUFAR DAN MELAKUKAN PERMUSUHAN TERHADAP ISLAM.
    JANGAN PERNAH RAGU MEMBUNUH MEREKA sebagaimana mereka tidak pernah ragu untuk MEMBUNUH, MENGANIAYA DAN MEMENJARAKAN UMMAT ISLAM YANG HANIF.

    INTAI, BUNUH DAN HANCURKAN Mereka ketika mereka sedang ada dirumah mereka jangan diberi kesempatan lagi.
    GUNAKAN SEMUA MACAM SENJATA YANG ADA DARI BOM SAMPAI RACUN YANG MEMATIKAN.

    JANGAN PERNAH TAKUT KEPADA MEREKA, KARENA MEREKA SUDAH SANGAT KETERLALUAN MENENTANG ALLAH AZZIZUJ JABBAR , MENGHINA RASULULLAH SAW, MENGHINA DAN MEMPERBUDAK UMMAT ISLAM.
    BIARKAN MEREKA MATI SEPERTI KELEDAI KARENA MEREKA ADALAH THOGUT DAN PENYEMBAH THOGUT

    HANCURKAN LULUHKAN SEMUA PENDUKUNG PEREKONOMIAN NEGARA-NEGARA KUFAR
    DARI HULU HINGGA HILIR

    HANYA SATU UNTUK KATA UNTUK BERHENTI PERANG,
    MEREKA MENYERAH DAN MENJADI KAFIR DZIMNI.
    DAN BERDIRINYA KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH.
    KHALIFAH IMAM MAHDI.

    Kemudian jika mereka berhenti dari memusuhi kamu, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi
    Maha Penyayang.

    Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan sehingga ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah.
    Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu),
    maka tidak ada permusuhan (lagi),
    kecuali terhadap orang-orang yang zalim.
    Al-Baqarah : 192-193

    SAMPAIKAN PESAN INI KESELURUH DUNIA,
    KEPADA SEMUA ORANG YANG BELUM TAHU ATAU BELUM MENDENGAR

    MARKAS BESAR ANGKATAN PERANG
    KHILAFAH ISLAM AD DAULATUL ISLAMIYAH MELAYU
    PANGLIMA ANGKATAN PERANG PANJI HITAM
    Kolonel Militer Syuaib Bin Sholeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Udah udah aja in dengan bagdadi kamu. Jika kamu orang yg benar maka bukan bunuh yg menjadi kalam mulutmu. Kalam yg sebenar ialah La ila ha ilallah. Dasar bacul pejuang daulah bagdadi tahi kucing... kami pejuang FSA ahrar as sham dah basmi tentra baqiylat kamu. Badadi sendiri mcm majuj suka bunuh orang islam.

      Delete
    2. Udah udah aja in dengan bagdadi kamu. Jika kamu orang yg benar maka bukan bunuh yg menjadi kalam mulutmu. Kalam yg sebenar ialah La ila ha ilallah. Dasar bacul pejuang daulah bagdadi tahi kucing... kami pejuang FSA ahrar as sham dah basmi tentra baqiylat kamu. Badadi sendiri mcm majuj suka bunuh orang islam.

      Delete
  24. Islam tak perlukan filem-filem untuk pembuktian, rujukan alquran dan sunnah, tafsiran ayat tu kena rujuk tafsiran ulama2 dahulu, bukannya tradisional or sebagainya, Rasulullah dah pesan tanya kpd ahli zikr..bukannya buka filem then alquran then filem balik

    ReplyDelete
  25. Tidak perlu memperkecilkan ulama terdahulu hanya kerana mereka tidak mempunyai ilmu volcanology dan tidak menonton filem.. Di dada2 mereka terdapat beratus2 ribu hadis dan ketinggian ilmu yg tidak ada pada kita. Walau bagaimanapun tahniah dan teruskanlah mengkaji, semoga bermanfaat kpd seluruh umat.. Ambil segala komen dari sudut positif..

    ReplyDelete
  26. Salam...saye terime dgn fikiran yang terbuka,..tak salah kalau mengkaji & kite harus menghormati pandangan yang lain, bagi saye mengkaji ilmu adalah yang terbaik akan tetapi jgn kite mensalahtafsir isi kandungan kalam allah itu, sekian ..from malaysia with love

    ReplyDelete
  27. elok dah tu inisiatif membongkar yakjuj dan makjuj. Syabas. bukti2 pn dari ayat quran. syabas. jadi jum teliti lagi ayat2 quran utk kepentingan diri kita sendiri pulak. kiamat mcm mana pun yg pasti kite akan mati kn. jum selak2 terjemah quran(bukan tafsir tpi terjemah). paling best kalau kita fokus ayat2 tuhan memaki manusia. maka celakalah mereka yang hatinya telah membatu untuk mengingat Allah. (potngan ayat 22 (sura az zumar). mari same2 kite sebut nme tuhan ~Allah~ dlm hati. tanpa berhitung2.. tu je care kite ni mnusia nk igt tuhan. hati ni teknologi tuhan pde mnusia.. boleh bcakap tp org xdengar. boleh kutuk org depan2 tp org dpn anda xtaw pn.. jum sebut nma tuhan ALLAH selalu dlm ati.. bukan ps solat jek... peaceee yooo

    ReplyDelete
  28. tuhan pn sebut aku memandang hatimu... direct dan clear tu. kite je termasuk saye wat2 xpaham.. ati sebut nama tuhan~Allah~ teknologi akal tu pule kite pikir la walau ckit teknologi2 tuhan dah buat... teknologi terhebat tuhan manusia bro2.. khidupan seharian cri wit utk diri sndri dan bini ng anak pinak tu just a game bro..jum2 same2 pikiaq...peace!

    ReplyDelete
  29. jum sembang sal tuhan 0195162550( ali) whatsapp je bro.. bukan kt masjid je bole sembang sal tuhan.. kite gne teknologi manusia buat utk sembang2 kehebatan tknologi tuhan lak.. p/s klu anda jadi org besar anda suka tak org sebut tentang kehebatan dan kebaikan anda.. JANGAN JADIKAN TUHAN ASING DALAM HIDUP KITA.. (sesetengah org takut sembang sal tuhan kerna takut sesat katenye).. hmm suspicious.. jadi follower justin bieber kt twitter xsesat pulak..hmm fishy:) peace...

    ReplyDelete
  30. sori admin terkeluar tajuk...peace bro...

    ReplyDelete
  31. ada org besar yg boleh dipuji dan layak dipuji.. tapi yg ni MAHA BESAR la der.. segala puji utk tuhan sekalian alam.. selalu kite sebut ps mkn.xpun klu bos bg bonus raya... hmm cm xberapa kene je kn titik tu.. mau puji biar la benar puji atas sebab kita toi2 paham perilaku mahu pun jasa org besar td.. tp yg ni MAHA BESAR la der... jum wasap tuan2 puan2..berkongsi2 kite... peace...

    ReplyDelete
  32. kene titik baru ley klimaks (kate org yg dh kawen) peace no hurt:)

    ReplyDelete
  33. Mohon padam blog ini supaya tidak mengelirukan org ramai terutama umat Islam
    Jgn berguru dgn diri sendiri
    Syaitan sentiasa akan mengusik hati dan minda kita supaya celaru haru dan biru
    Org penang kata punggah ranggah!!
    Pening aku baca blog hang ni
    Jadi ragu2 pulak..
    Xpa la aku tanya kat ulama' atau ahli suffi
    K baiii
    Choiii!

    ReplyDelete
  34. Di Zaman Rasulullah.. tembok ini sudah terbuka seperti dalam hadis 90 100... dan menunjukkan bulatan kedua2 ibu jari tangan baginda.. lama saya memikirkan.. akhirnya saya ukur.. itu adalah 90 mm dan 100 mm.. sesuai ukuran bulatan yg ditunjukkan baginda.

    Dan dalam hadis dinyatakan secara kiasan... sekali baca ianya seperti menunjukkan sifat2 manusia
    Matanya sepet
    Rambutnya merah menyala
    Mukanya bagai dipalu...
    tapi mana hidungnya.. mana telinganya.. mana bibirnya jika ianya seorang manusia..

    Jika sudah terbuka tembok tu pastilah maksud tersiratnya..
    Matanya sepet adalah merujuk kepada lubang yang sudah terbuka itu...
    Rambutnya merah menyala... merujuk kepada turunnya larva merah bagai rerambut merah dari atas kepala...
    Mukanya bagai dipalu.. bagaimana muka seseorang jika dipalu.. hancur... begitulah muka gunung berapi apabila dipalu, ianya akan hancur berkecai...

    Dan begitu juga dengan hadis.. apabila yakjuj dan makjuj dating, orang akan terhuyung haying seolah2 l mereka mabuk minum arak.. mereka dalam kelemasan kerana debu gunung berapi....
    dan kanak-kanak akan beruban.. kenapa?? kerana debu letusan gunung berapi hinggap melekat di kepala kanak-kanak tersebut.,.. putihlah kepala mereka seperti uban.

    Dan jika dilihat kepada Quran, sememangnya ada persamaan. Dan d akhir kisah yakjuj dan makjuj adalah api neraka..Itu adalah api neraka di dunia. Balasan Allah kepada mereka yang kufur...

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. Pemikiran dan analisa anda dangkal...sunguh memalukan

    ReplyDelete
  37. Tapi kalau di ikutkan logik akal manusia . bencana alam di katakan sudah pasti akan memuntahkan isinya akan dtg.... lava yang terkumpul dalam perut bumi ini akan sampai masanya memuntahkan segalanya ke permukaan bumi yg sangat dasyat.. kita sebagai manusia boleh berfikir secara terbuka , letusan ini tetap akan berlaku bila tiba masanya.. bumi akan bergoncang sekuatnya ..

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. I already guess the volcano activity when reading this. The answer telly with my answer. I guess you are right. It is volcano activity with the larva. You are brilliant

    ReplyDelete
  40. Ustz kat skolah sya dulu prnah brcerta tentang gunung yang akan melecus sblum kiamat.. dan gunung tuh berada di negara yaman..tuh kajian ustz sya lah.. dan sya tgok smua apa y korang kaji ni.. bhwa zulkarnain tuh berasal dari negara yaman.. bermakna yakjuj dan makjuj tuh adalah larva dari gunung berapi yang telah di tutup oleh zulkarnain... di negara yaman.. ni lah pndpt sya dari sya bca komen2 dn kajian admin tuh..

    ReplyDelete
  41. Tunggu Kiamat jerhlah,Semua perkara akan di ketahui, tak yah lah nk buat adaian semata2 takot Salah sangka, Nnti Mesti ada yg sangka benda tue betul... Dalam kata lain, Tak tahu benda tue betul Diam jerh okay..

    ReplyDelete
  42. Artikel ini sesat. Org ada penjelasan bhw yakjuj makjuj melemparkan anak panah ke umat manusia dan ke arah langit. Masa iya lava pake senjata panah.

    ReplyDelete
  43. Usahakan lelaki solat berjemaah ditempat azan diazankan. Wanita solat dirumah pada awal waktu. Bila khuruj fisabilillah, semua dimudahkan allah.

    ReplyDelete
  44. saya cuma rasa makhluk2 tu adalah naga.. makhluk yg pernah di cerita kan dlm mitos org cina dan eropah.. wallahualam. dan saya rasa raja iskandar tersebut bukan alexander the great tapi org lain.

    ReplyDelete
  45. saya cuma rasa makhluk2 tu adalah naga.. makhluk yg pernah di cerita kan dlm mitos org cina dan eropah.. wallahualam. dan saya rasa raja iskandar tersebut bukan alexander the great tapi org lain.

    ReplyDelete
  46. janGAN keliru...kenapa surah ni ada lah wahyu ke 96,,dan di nama kan cave @ GUA pada thema surah ni sebenar nya adalah berkenaan kalau di istilah kan ancode dia untuk kita mudah kita fahami ialah PEMISAH @ BENTING DALAM MATEMATIK di pangil INTERGER CUBA ANDA SEMUA KAJI APA ITU INTERGER anda dpt pencerahan nya,, kerana itu nisbah pada ayat dan huruf di surah kahfi ini bernisbah infinite yakni 8 cuba anda lihat thema pada surah ini,,nabi musa nabi khidir tentang infinite dan antara 2 darjat,,,kaya dan miskin eople of the Cave[edit]
    Verses 9–26[1] of the chapter tell the story of the People of the Cave (As-habu Al-Kahf). A few young believers lived in a time where they were tortured for their beliefs. Upon the guidance of ALLAH, they fled the city together where believers were prosecuted, and took refuge in a cave where they fell asleep. When they woke they found themselves that the people of city have become believers.

    The story of the rich and the poor[edit]
    In verses 32–44 the surah discusses a Parable of two men, one of whom had been given blessings from God and the other poor. The rich one wronged his soul and started showing off with his wealth and noble lineage.

    And he had fruit, so he said to his companion while he was conversing with him, "I am greater than you in wealth and mightier in [numbers of] men."

    — Quran, Al-Kahf (The Cave), Ayah 34[2]
    At the end of the parable God destroys what he had given the man.[3]

    Moses and Al-Khidr[edit]
    Main article: Islamic view of Moses
    Main article: Al-Khidr
    The third main story within the chapter (verses 60–82[4]) is that of Moses traveling to gain knowledge from another servant of God who is never mentioned by name, but according to the tafsir of ibn Kathir is called Al-Khidr.[5]

    Dhul-Qar-nayn[edit]
    Main article: Dhul-Qarnayn dan berkaitan kaum yajuk makjuj dalam bahasa arab satu makna,,kerana ada isim mafhul yg (di) gelombang nyalaan kalau ada huruf mim atau huruf m di depan nya menjadi gelombang yg DI nyalaakan,,,kerana dalam ayat tersebut tiada value perkataan (KAUM) perkataan kaun tidak ada pada ayat tersebut,,anda boleh semak sendri..hanya ada nun taukit sahaja,,kaum itu adalah dalam terjemahan kasar sahaja,,yg mana perlu di ancode melalui value huruf yg sebenr...bagi saya altikal di atas menghampiri kebenaran dan fakta nya,,,,kalau di kaji secara mendalam surah ini mempunyai ilmu matematik @numeric yg sangat tingi,,dan juga kajian saya untuk numeric 26 itu ilah istilah nya ia berkaiatan kuasa dan raja,,itu lah iskadar zulkarnain pakar dalm ilmu matematic dan fizik

    ReplyDelete
  47. Yang comment menegur budget2 ulama n guna bahasa kesat tu, bawa2 la mengucap, jaga bahasa, "menegur jangan sampai menghina"...astaghafirullah...

    ReplyDelete
  48. Ini hanyalah pandangan penulis semata-mata..xpe boleh je nk tulis tp xbleh la nk paksa org trima hujah2 tu..xleh suke2 bahan pengkaji2 dulu..kne blajar ilmu balaghah nahu saraf,kitab2 tafsir ulama..stiap huruf dlm al quran ade maknanye..penģgunaan bahase y tggi..orag arab y bckap arab pn blaja ilmu tafsir utk hurai makna sebenar ayat..bkn ape klu salah faham tkut jd sesat..ape pn..sesungguhnya Allah y lbih mengetahui..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana takut sesatlah ramai yg tak berani baca Qurqn

      Delete
  49. Ini hanyalah pandangan penulis semata-mata..xpe boleh je nk tulis tp xbleh la nk paksa org trima hujah2 tu..xleh suke2 bahan pengkaji2 dulu..kne blajar ilmu balaghah nahu saraf,kitab2 tafsir ulama..stiap huruf dlm al quran ade maknanye..penģgunaan bahase y tggi..orag arab y bckap arab pn blaja ilmu tafsir utk hurai makna sebenar ayat..bkn ape klu salah faham tkut jd sesat..ape pn..sesungguhnya Allah y lbih mengetahui..

    ReplyDelete
  50. Zaman rasullullah adalah suatu zaman yg mana kecenderungan penggunaan perkataan sastera yg amat tinggi.. Oleh itu Allah taala menurunkn al furqan ini dalam bentuk sastera yg amat2 tinggi yg xblh ditandingi.. Oleh itu saya menyeru anda2 semua jgn lah ambil ilmu dari zahir ayat sahaja.. 6666 ayat terbahagi dua ..sebahagian tentang dunia sebahagian tentang akhirat sebahagian turun dimekah makiyyah dan sebahagian di madinah madaniyyah sebahagian ayat jelas sebahagian samar samar. Rasullullah suruh kita tuntut ilmu sampai ke liang lahad.. Jd tuntut lah ilmu.. Ilmu al quran xpernah bercanggah dgn ilmu sains..malah lebih tinggi lagi x terjangkau ilmu manusia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya Sangat bersetuju dgn pendapat tuan..terbaik

      Delete
  51. Zaman rasullullah adalah suatu zaman yg mana kecenderungan penggunaan perkataan sastera yg amat tinggi.. Oleh itu Allah taala menurunkn al furqan ini dalam bentuk sastera yg amat2 tinggi yg xblh ditandingi.. Oleh itu saya menyeru anda2 semua jgn lah ambil ilmu dari zahir ayat sahaja.. 6666 ayat terbahagi dua ..sebahagian tentang dunia sebahagian tentang akhirat sebahagian turun dimekah makiyyah dan sebahagian di madinah madaniyyah sebahagian ayat jelas sebahagian samar samar. Rasullullah suruh kita tuntut ilmu sampai ke liang lahad.. Jd tuntut lah ilmu.. Ilmu al quran xpernah bercanggah dgn ilmu sains..malah lebih tinggi lagi x terjangkau ilmu manusia..

    ReplyDelete
  52. Lojiknya..tembok itu sdh hancur luluh ..mungkin disembunyikan kaum yakjujmakjuj oleh satu golongan umat yg dihilangkan dlm cahaya matahari

    ReplyDelete
  53. Lojiknya..tembok itu sdh hancur luluh ..mungkin disembunyikan kaum yakjujmakjuj oleh satu golongan umat yg dihilangkan dlm cahaya matahari

    ReplyDelete
  54. ...kalau x tahu...kita rujuk pada keterangan Nabi Muhammad yang telah banyak memberi clue apakah atau siapakah Yakjuj dan Makjuj itu...sesungguhnya perkara ini memang amat rumit untuk dihuraikan oleh seluruh manusia...namun yang pasti Yakjuj dan Makjuj itu adalah datang dari satu kaum...yang bererti mereka itu adalah manusia...tetapi kita tidak tahu bagaimanakah fizikal mereka...barangkali mereka asal manusia juga...tetapi barangkali Allah jadikan mereka lebih berbeza dari rupa manusia biasa seperti kita ini...mungkin mereka berupa seperti makhluk yang lebih besar, kuat, ganas dan mungkin juga rupa mereka agak menakutkan bagi sesiapa yang menemuinya...namun begitu hanya Allah sahaja yang lebih mengetahui parihal Yakjuj dan Makjuj ini...marilah kita sama2 menyerahkannya kepada Allah Yang Lebih Mengetahui...

    ReplyDelete
  55. Orang yang berilmu tinggi tidak akan memperkecilkan orang yang tiada ilmu. Sebab mereka sentiasa akan membantu bukan mencemuh. Sebab itulah orang bukan islam susah nak masuk islam kerana disebabkan ada orang2 islam ni perangai mengalahkan perangai orang kafir lakhnatullah. Mereka bukan membantu untuk mendidik atau membimbing malah mencemuh atau saling berpecah belah antara mereka. Astaghfirllahalazim

    ReplyDelete
  56. Orang yang berilmu tinggi tidak akan memperkecilkan orang yang tiada ilmu. Sebab mereka sentiasa akan membantu bukan mencemuh. Sebab itulah orang bukan islam susah nak masuk islam kerana disebabkan ada orang2 islam ni perangai mengalahkan perangai orang kafir lakhnatullah. Mereka bukan membantu untuk mendidik atau membimbing malah mencemuh atau saling berpecah belah antara mereka. Astaghfirllahalazim

    ReplyDelete
  57. Yang yakjuj makjuj tu... zombie lot :)

    ReplyDelete
  58. Masyaallah..saya sokong dgn apa yg diceritakan, terima kasih penulis..membuka minda lebih luas berkenaan yakjuj dan makjuj.

    Yang mencemuh tu kita ucapkan Alhamdulillah, kita mendapat pahala dari cemuhan itu..

    Biarlah apa org nak kata, kerana setiap kata2 dorang kita akan dapat pahala..Aamiin

    Kajian ini bagi saya sgt menarik, dan saya rasa ada benarnya..Aamiin Wallahua`lam

    ReplyDelete
  59. Salam admin. Aku rasa tekaan kau yang paling tepat. Biarkan manusia yang tak pernah kaji quran ni menyalak, kau buat pekak.

    ReplyDelete
  60. Maaf. Saya terima pandangan tuan. Tp pandangan perlu berasaskan nas dan dalil. Jika gunung berapi.. bukankah yakjuj dan makjuj itu keturunan Yafis Bin Nuh iaitu keturunan dr anak lelaki nabi nuh. Takkanlah keturunan manusia boleh bertukar kepada gunung berapi

    ReplyDelete
  61. Maaf. Saya terima pandangan tuan. Tp pandangan perlu berasaskan nas dan dalil. Jika gunung berapi.. bukankah yakjuj dan makjuj itu keturunan Yafis Bin Nuh iaitu keturunan dr anak lelaki nabi nuh. Takkanlah keturunan manusia boleh bertukar kepada gunung berapi

    ReplyDelete
  62. Tahniah semua... perbincangn yg baik.

    ReplyDelete
  63. Tahniah semua... perbincangn yg baik.

    ReplyDelete
  64. mnkin yg dmksut menyala" adlh mreka pra kaum bwa obor yg bgtu bnyk ny. mngingat bgtu primitif kaum tsb.

    ReplyDelete
  65. 7. هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ

    Dia-lah yang menurunkan Al Kitab (Al Qur'an) kepada kamu. Di antara (isi) nya ada ayat-ayat yang muhkamaat itulah pokok-pokok isi Al Qur'an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebagian ayat-ayat yang mutasyabihat untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari takwilnya, padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihat, semuanya itu dari isi Tuhan kami." Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.

    ReplyDelete
  66. Assalam.
    Yakjuj wal makjuj cucu cicit Nabi Adam dari keturunan Yafis b Nuh. Keluar setelah Nabi Isa as membunuh Dajjal laknatullah. Nabi Isa as tidak mampu membunuh Yakjuj dan makjuj. Nisbah pada masa itu 1 manusia : 999 yakjujMakjuj.. Allah taala hantar ulat2 n serentak kaum2 ni mati. Huraian tuan masuk akal. Tapi maaf ya saya cuma terima apa yg alquran n Nabi Muhammad saw smpaikan. Tuan penulis boleh rujuk kitab2 atau buku2 kajian akhir zaman. Maafkan saya jika kata2 saya buat tuan penulis x selesa. Wallahu a'lam..

    ReplyDelete
  67. ..kat Malaysia ni pun sekarang dah ada keturunan Yakjuj dan Makjuj...tu lah... Najib Razak dan Rosmah Mansor... lihat lah Malaysia semakin teruk dan menyusahkan rakyat sejak Najib jadi PM...

    ReplyDelete
  68. Wallahu alam tiada yang tahu kapan hari kiamat akan datang

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. Wallahu alam tiada yang tahu kapan hari kiamat akan datang

    ReplyDelete
  72. Tulisan dan analisis yang sangat bagus, berani dan brilian..
    Syarat bisa menerima analisis ini adalah tidak memamakai atau meninggalkan bebarapa rujukan pendamping, yaitu Hadist-hadist yang tidak sejalan,
    Dan ingat bahwa Hadist, meskipun statusnya Shohih, ia belum tentu benar, artinya belum tentu hadis itu benar-benar ucapan Rasulullah, artinya hadist itu adalah palsu/dhoif/lemah.
    Apalagi Nabi sendiri melarang ucapan2nya di tulis, karena Nabi takut Orang lebih banyak mempelajarinya dan meninggalkan Kitab Suci Al-Quran.

    ReplyDelete
  73. Hanya mampu berdoa n teruskan buat kebaikan untuk diri&org lain..

    ReplyDelete
  74. Mungkin makhluk yang mengeluarkan lava sama ada bentuk logam, cecair dan gas yang bergelombang yang lebih hebat daripafa gelombang yang sedia ada spt mikrowave dsbnya. Keluar daripada segala tubuh makhluk tersebut tak kira matanya, hidungnya, mulutnya, telinganya, segala anggotanya malah segala liang liang yang ada...Walahualam

    ReplyDelete
  75. satu kupasan menarik, tak perlu luah cercaan pada penulis, kerana setiap kutukan dan sindirin akan melakarkan siapa diri anda sebenar..jadikannya sebagai bahan ilmiah untuk kita terus berfikir dan berfikir..thumbs up to art mohamad..

    ReplyDelete
  76. Cubaan yg terlalu melalut.but its a good attempt.cume approach penulis yg kononnya hes about to divulge the biggest mystery of all pada readers ada unwarranted dan tidak matang. Penulis juga hanya mengupas mengikut tafsirannya sendiri serta telah merendah2 kan pengkaji terdahulu.atau mungkin penulis sendiri mempunyai ijazah khas or pengiktirafan ke atas kepakarannya mengkaji fenomena letusan gunung berapi?

    ReplyDelete
  77. Waduh ngaco nih....
    Bikin sesat orang.. Nih blog...

    ReplyDelete
  78. Waduh ngaco nih....
    Bikin sesat orang.. Nih blog...

    ReplyDelete
  79. Waduh ngaco nih....
    Bikin sesat orang.. Nih blog...

    ReplyDelete
  80. Asalammualaikum...kepada para pembaca blog ini semoga kalian diberkati oleh Allah SWT hendaknya..rasanya kita tak perlulah nak pertikaikan hal ni..rujuk lah kembali dalam AL-QURAN surah Al-Imran ayat 7 yang bermaksud "Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran."

    Apa yang penting kita harus percaya dan yakin bahawa hari kiamat itu pasti datang. Perbanyakkanlah amalan kita semoga diterima olehNya dan ditempatkan kita bersama-sama di dalam SyurgaNya. Amin..

    ReplyDelete
  81. Terima kasih admin kongsi info yang berguna. Untuk sahabat yang lain, yang mahukan dalil atau bukti yang lebih jelas dan logik, boleh ikuti link dibawah.

    http://tranungkite.net/v12/modules.php?name=Forums&file=viewtopic

    ReplyDelete
  82. copy cerita dari kajian orang lain..lol

    ReplyDelete
  83. Artikelnya salah itu... Di awal yakjuj dan makjuj tak buat kerosakan .baris ke dua dia buat kerosakan... Macam mana kau ini....

    ReplyDelete
  84. Wahai penulis blog yang saya hormati.
    Assalamualaikum.

    Sudah 7 pengajian, 11 Tariqhat saya ikuti untuk mengenal Allah.
    Saya sudah sekolah ke mesir untuk study bahasa Arab, dan memperdalam ilmu islam saya di Baghdad selama 3 tahun.

    Dari sumatra palembang, jawa, kalimantan sampai malaysia saya sudah ikuti majelis majelis Makrifat untuk mengenal Allah. Karna saya memang ingin kenal Allah dan cinta Allah, tapi belum juga tercapai.

    Dari semua guru yang saya tanya tentang "SIAPA ITU YA'JUJ DAN MA'JUJ"
    Semua guru guru mursyid saya menjawab

    "YA'JUJ DAN MA'JUJ ADALAH LETUSAN GUNUNG"
    "Jika ada yang menyalahkanmu maka diamlah, karna Islam sudah berada di tahap asing! Bukankah sama dengan waktu pertama islam dikenal?"

    Itu adalah perkataan hampir semua guru-guru mursyid saya, termasuk dosen di mesir tempat kuliah saya, guru mursyid di sumatra, kalimantan, palembang dan malaysia.
    Semua menjawab sama.

    Karena saya lebih mempercayai ulama yang benar2 mursyid.

    Bukankah kalian berfikir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum ini, saya menyangka Yakjuj & Makjuj adalah suatu kaum. Tapi artikel di atas dan kenyataan anda membuat saya semakin mengagumi Al-Quran. Shukran.

      Delete
    2. Bagaimana pula dengan ayat yg menyatakan YM akan memanah langit untuk membunuh penduduk langit dan Allah S.W.T akan membinasakan mereka dgn sejenis burung?

      Delete
  85. Assalammualaikum..sya ingin mengongsi apa yang sya tahu tentang yakjuj dan makjuj..sya di ceritakan oleh seseorang,bahawa yakjuj dan makjuj ini adalah raksasa yang keluar dri bawah tanah di antara 2 gunung itu dan akan menghancurkan bumi..ada juga yang mengatakan bahawa yakjuj dan makjuj boleh mengeringkan sebatang laut dngan 1 tegukkan dripada mereka,ada lagi yang mengatakkan setelah beribu-ribu tahun mereka di kurung di antara tembok besi itu dan apabila mereka bebas mereka akan memakan semua kerana kelaparan setelah beribu tahu itu..dan lebih bnyak lagi cerita mereka dan sya tdk tahu yang mna 1 boleh di percayai setelah membaca blog ini

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum....Di negara kita, Yakjuj & Makjuj dikaitkan sebagai suatu kaum. Rujukan pada tafsir Al-Quran tempatan juga merujuk Yakjuj & Makjuj sebagai kaum yang mendatangkan kerosakan. Bagaimanapun, hujah ataupun kajian yang dibuat penulis di atas ada benarnya. Perbezaan pendapat diantara kita adalah disebabkan rakyat Malaysia secara amnya kurang dari segi budaya mengkaji. Jadi, apa yang disampaikan sejak dahulu-kala oleh ustaz-ustaz, cendekiawan Islam kita terima sahaja secara terus. Adakah pernah kita mempersoal akan adanya kajian mendalam yang dibuat oleh mereka selepas panduan Al-Quran dan hadis2? Jadi, sama ada Yakjuj & Makjuj adalah suatu kaum ataupun letusan gunung berapi, kesan akhirnya adalah tetap sama, seperti yang Allah janjikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana pula dgn ayat yg menyatakan YM akan memanah ke langit untuk membunuh penduduk langit?

      Delete
  87. Usaha yang baik untuk kita hayati pengertian Al Quran itu sendiri yang penuh dengan rahsia.. cukup simbolik. Syabas kpd semua pengkaji yang sentiasa berusaha memahami segala maksud yang tersirat. Teruskan usaha walaupun bukan tahap kita untuk mengetahui perihal yang sebenar-benarnya. Hanya Allah yang maha mengetahui segalanya..yang pasti peristiwa kemunculannya pasti akan berlaku bila tiba masanya..wassalam..

    ReplyDelete
  88. Logiknya ada. Tak pasti entiti dimaksudkan adalah manusia ataupun bukan. Tapi pernah diberitahu bahawa entiti tersebut adalah dari keturunan Nabi Nuh dan Nabi Isa berdoa kepada Allah agar entiti tersebut dimusnahkan. Hmmm....

    ReplyDelete
  89. Dajjal, Yakjuj dan Makjuj sudah pun muncul. Pada tahun 2003, Dajjal bernama Amerika telah mengebom Baghdad bertubi2, membunuh Saddam Husein lalu menakluk bumi Iraq. Dajjal berlagak seperti tuhan di depan khalayak Iraq, membawa syurga di tangan kanan dan neraka di tangan kirinya. Sesiapa ikut perintahnya diberi susu, sesiapa yang melawan akan didera dalam penjara neraka. Tak lama selepas itu, muncul Yakjuj dan Makjuj bernama AlQaida dan ISIS ciptaan Amerika, yang mengganas di padang2 pasir Iraq dan Syria, mengebom masjid2 dan pasar2, menawan manusia2 yang lemah dan menjadikan mereka tebusan, membunuh kaum minoriti tanpa sebab, memancung dan memenggal kepala manusia untuk tontonan. Tapi Yakjuj dan Makjuj yang ganas itu akan dikalahkan sedikit demi sedikit oleh tentera orang2 beriman, dan Dajjal juga akan berjaya dihalau keluar dari Timur Tengah. Selepas itu, orang2 Islam akan bergabung dalam satu pasukan yang besar dan beralih pula untuk menghadapi Israel, dan melenyapkannya dari peta dunia.

    ReplyDelete
  90. Yakjuj & Makjuj adalah manusia.. Buktinya firman Allah dalam surah Al-Kahf menggunakan ganti nama "HUM" (merujuk kepada jakjuj makjuj), iaitu jamak (plural) bagi makhluk rasional (beraqal). Dakwaan tuan juga tidak bersandarkan hadith-hadith sahih.

    ReplyDelete
  91. Jgn tafsir ayat ikut sesuka kita.

    ReplyDelete
  92. Setuju dgn ismail. Segala tafsiran mngenai ayat alquran sdh pun lngkap dibuat oleh ulamak terdahulu berdasarkan hadis2 sahih. Tak perlu kita nk nk mmbuat kajian baru plk berkaitan ayat alquran dan hadis. Jika dilihat ayat 94 alkahfi, slps kata yakjuj makjuj tu ada perkataan mufsiduna. Bermaksud mereka mbuat kerosakan. Huruf wau dan nun mnunjukkan orang atau lbh tepat ia adalah kaum. Ternyata penulis tdk tahu bhs arab dgn lbh mndalam. Allah juga mnggunakan dhomir 'hum' utk yakjuj makjuj. Bererti mrk itu adalah satu kaum atau org. Ulamak silam sgt bijak dan semua ayat2 quran sdh ada tafsirannya yg lngkap sesuai spjg zaman hingga kiamat. X perlu kita memandai2 menambah walaupun ia sekadar kajian krn ia bole mnyebabkn akidah terpesong.

    ReplyDelete
  93. Allahuakabar...daripada masing2 nak bukti,fakta,gaduh itu ini...lagi bagus pergi ambil Al-quran baca dan fahamkan dan diam...doa2 banyak2 agar selamat dunia akhirat lagi berfaedah...tak payah sibuk nk kecoh psal yakjud makjud ni..tnggu dan lihat guna mata kepala sendiri je...yang penting amalan tu bagi cukup sahaja...semoga di akhirat yang tak lama lagi ni,kita digolongkan dalam golongan orang2 beriman sudahlah...tunggu dan lihat sendiri...

    ReplyDelete
  94. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  95. T/kasih admin info yg berguna
    ada juga benarnya blog ni

    Sy punya mitos dan pandangan shaja ok

    1-yajuj & majuj adalah gelombang&menyala..
    2-yakni lava lahar gunung berapi yg sgt kuat,dasyat & hidup seperti adanya nyawa jahat
    3-sebab itu tidak boleh dikalahkan dengan membunuh atau dgn senjata..
    4-hanya halangan tembok yg kukuh dpt menghalang keluar yajuj&majuj ini..
    5-sblum yajuj&majuj ini keluar dtg nya asap yg gelap pedih selama seketika waktu
    6-sehingga org2 yg solih baik amalanya akan mati terdahulu terlepas azabnya
    7-saki baki beriman yg berjaya meyelamatkan diri berkumpul kepuncak2 tinggi meminta doa meminta pertolongan dr allah..
    8-yajuj&majuj keluar meranapkan&meghancurkan segala yg ada dimuka bumi segala kehidupan bersama2 org kafir..
    9-dengan izin allah..allah menghantar ulat atau sejenis virus untuk membunuh yajuj&majuj(mati@terpadam)
    10-1 dunia akan berbau busuk dr bangkai bernyawa tadi..
    11-datangnya burung2 untuk megambil bangkai yg membusuk dibawa keluar kesuatu tempat..
    12-datangnya banjir besar untuk membersihkan segala kekotoran muka bumi
    13-bumi akan bersih & subur..
    14-dunia akan aman tenteram seketika
    15-manusia akan lalai kembali..
    16-baru la matahari terbit dibarat
    maka pintu taubat dah tertutup..
    17-kiamat besar

    Itu mitos dan pandangan sahaja..
    yg kurang datang dr kami manusia
    yg lebih dtgnya dr allah segala alam..

    Aamiin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana pula dgn ayat yg menyatakan YM akan memanah kearah langit uñtuk membunuh penduduk langit?

      Delete
  96. 21:95 Dan mustahil kepada penduduk sesebuah negeri yang Kami binasakan, bahawa mereka (Yakjuj dan Makjuj) tidak akan kembali (meletus sekali lagi).

    21:96 (Demikianlah keadaan mereka) hingga apabila terbuka tembok yang menyekat Yakjuj dan Makjuj, serta mereka meluru turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi.

    21:97 - Dan hampirlah datangnya janji hari kiamat yang benar, maka dengan serta-merta pandangan mata orang-orang yang kufur ingkar terbeliak (sambil berkata dengan cemas): "Aduhai celakanya Kami. Sesungguhnya kami telah tinggal dalam keadaan yang melalaikan kami daripada memikirkan perkara ini, bahkan kami telah menjadi orang-orang yang menganiaya diri sendiri".

    Gunung ini adalah Gunung yang terlindung selama ini dari Ring Of Fire...
    maka berwaspadalah kita sentiasa. Moga kita dijauhkan dari balasan azab Neraka dunia.

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum..memang ahli sains ini sesat mengunakan logik akal,sedangkan ulama2 muktabar sudah bertahun2 menyelidik al-quran dan hadis bahawa yakjuj makjuj itu manusia berketurunan Nabi Adam alaihissalam..Contoh hadis

    Dari Abu Said Al-Khudri ra bahawa Rasulullah saw bersabda. “Allah berkata, ‘Wahai Adam, berdirilah dan keluarkan penghuni neraka.’ Adam berkata, ‘Labbaik, wa sa’daik, segala kebaikan berada dalam kekuasaan-Mu. Ya Tuhan, bagaimana penghuni neraka tersebut? Allah menjawab, “Dari setiap seribu terdapat sembilan ratus sembilan puluh sembilan.” … Abu Said mengatakan bahawa mereka berkata, “Siapakah di antara kita yang termasuk orang tersebut?” Rasulullah menjawab. “Sembilan ratus sembilan puluh sembilan Yakjuj dan Makjuj, sedangkan dari kalian hanya satu” (HR Bukhari, Muslim dan Ahmad)
    ..wow.wow..ayat mana lagi kau nak berdusta dasar keturunan the lost tribe..

    ReplyDelete
  98. Saudara dan saudari semua jgn kau memahami pada al-quran saje sudah tentunya pada hadis tafsir Rasulullah shallallahu alaihi wasallam yg shahih yg di kutip oleh para Ulama muktabar bukan pada teori ahli al-kitab yg banyak mengambil ilmu pengetahuan kaum manya..!!!

    ReplyDelete
  99. Saya x berapa fhm apa sebernanya yakjuz ngn makjuz nie saya rasa takut untuk memhadap yakjuz ngn makjuz

    ReplyDelete
  100. Saya pun terfikir adakah yakjuz ngn makjuz itu gunung berapi ... Wallahualam ...

    ReplyDelete
  101. Perkongsian yg menarik... tahniah

    ReplyDelete
  102. Alah orang yg comment dan penulis ni tunggu jelah nati yakjuj Dan makjuj muncul.baru tahu apakah myakjuj dan makjuj itu. Kalau sempat jumpa. Nilah susah jadi org bijak pandai belajar tinggi² akhirnya banga diri.. setakat belajar ke mesir dan tanah arab tapi penilaian tak tinggi tak guna juga.. ingatyer dalam ayat ada tersirat.. lagi satu selalunya bukannya betulpun terjemah jawi ke rumi. Janji diri tu ingatkan allah dekat diri tu kt allah. Last beritahu dalam kubur tu kita sorang dalam gelap tak boleh bagun tak bebas tak Boleh makan..

    ReplyDelete
  103. Di akhir zaman,nabi isa akan membawa kita dari kecaman yakjuj makjuj ni . Ada hadis shahih mengatakan yakjuj makjuj akan berkata kita udah mengalahkan makhluk bumi dengan anak panah, ayuh kita mengalahkan penduduk langit dengan anak panah.nabi isa akan berdoa kepada allah swt membinasakan mereka dan allah akan mengirim ulat sehingga mati mereka.lava bisa jadi bangkai? Tak masuk akal blogger ni. Magog dan magma itu berbeda sebenarnya walau seolah kita anggap hampir sama. Yakjuj makjuj keturunan yafis bin nuh bila masa pula cucu nabi nuh tiba jadi lava pula? Jangan blogger hanya terus kata satu bencana hanya kerana perkataan "magog" dan tidak tertulis perkataan "kaum" ketika iskandar bertemu dengan kaum ini.mereka adalah armenia bukan turki kerana gunung turki luas hingga sampai ke azerbaijan hingga ke tiongkok dan russia sana. Tetiba pula cucu nabi nuh boleh jadi lava gunung berapi pulak??? Pelik kena sumpahan dari Allah swt hingga jadi lava???. Sabar dulu memang susah sebab hadis shahih ada ditangan bangsa yahudi di israel kerana taknak umat islam bersatu dan berpecah berbeda pendapat.

    ReplyDelete
  104. Kalau ikutkan fakta sebenar sains, api lava bisa membakar semuanya termasuk tembok yang dibuat oleh iskandar sendiri dan lava tidak bisa memanah ke udara

    ReplyDelete
  105. Yakjuj Makjuj adalah salah satu keturunan Yafis, Yafis adalah anak kepada Nabi Nuh & Nabi Nuh adalah keturunan Nabi Adam...terang2 didalam Al-Quran dinyatakan bahawa Nabi Adam itu adalah Manusia, maka Yakjuj Makjuj juga adalah manusia

    ReplyDelete
  106. salam...

    ramai yg komen ikut akal masing²... sebenarnya kalian tidak mengambil kira hadis sohih tentang yakjuj makjuj ni... kalo ikut hadis mereka ini akan keluar selepas Nabi Isa a.s membunuh dajjal...

    bermaksud mereka ini adalah manusia seperti kita bukan alat atau gunung berapi... rujuk balik hadis tentang yakjuj dan makjuj ni. jangan main belasah ikut akal masing²... bila kita bercakap tentang sesuatu yang kita tidak tahu bermakna kita ni berbohong...

    Cukup² lah mentafsir tentang perkara yang kamu sendiri tidak tahu kerana boleh mengelirukan saudara yang lain... tembok zulkarnain telah dijumpai dan memang ia dibuat dari ketulan besi & tembaga...

    tujuan tembok yang dibina untuk menghalang dan bukan untuk mengepung... jadi jangan pandai² buat tafsir sendiri ye? ada hadis yg menceritakan tentang laut yg di minum oleh yakjuj dan makjuj hingga kering... sebenarnya ia bukanlah laut tetapi ia sebenarnya tasik di negara Israel.. . dan keadaan tasik ini sedang mengering (bukan kerana diminum yakjuj makjuj)

    elok lah jika na kaji ni kena berpandukan Al Quran dan Hadis... kalau aku bagitau kalian siapa mereka (yakjuj & makjuj) apa yang kalian boleh lakukan? Mereka belum menyatakan tentangan mereka terhadap Islam secara terang²an jadi apa yg boleh kita lakukan terhadap mereka? jika kita membunuh mereka (kerana mereka itu yakjuj makjuj) kita yg akan bersalah kerana undang² dunia yg menghalang dari kita lakukannya... oleh itu tiada apa yg kita boleh lakukan kerana mereka tetap akan keluar (memerangi Islam) sebagai salah satu tanda kiamat besar... wallahualam

    ReplyDelete
  107. apa punya huraian la blog ni..hati2 ketika membuat huraian dan tafsiran sendiri..cari guru dan belajar..jangan buka buku sendiri belajar pon sediri..bole jadi sesat..dan lagi satu..kenapa yakjuj makjuj memanah ke langit?? dan tuhan turunkan balik anak panah itu dengan kesan darah??? lava bole memanah ke??? kenapa tuhan menghantar ulat2 beracun?? ulat vs lava

    ReplyDelete
  108. Yakjuj mkjuj xbleh msuk mekah madinah, sape yg berada di mekah madinah waktu tu selamat dari yakjuj makjuj, jadii pandai pula lava tu xmsuk mekah madinah ye

    ReplyDelete
  109. Saya berpendapat yakjud makjud itu adalah makhluk bumi terawal sebelum adanya makhluk2 yg lain seperti jin dan manusia, kerana dengan bilangannya yg banyak : Abdullah bin Umar r.a. berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda
    “Allah telah membahagikan manusia kepada 10 bahagian. Sembilan (9) bahagian ialah Yakjuj dan Makjuj sementara bakinya (iaitu bahagian kesepuluh) ialah manusia biasa (yang di atas muka bumi)”.
    Ini bermakna jika seluruh umat manusia di atas muka bumi berjumlah 7 bilion orang(populasi dari bahtera nabi nuh), jumlah mereka ialah sekitar 64 bilion orang(populasi mahkluk terawal/1 bangsa ganas dan buas).Bangsa ini juga akan keringkan tasik tiberias dan binaskan penduduk israel. Kemudian allah utuskan burung leher seperti unta untuk pungut bangkai yakjud makjud ini,..dan sudah pasti burung ini besar umpama naga berbulu...dan dimanakah burung ni ditempatkan..pasti bilangan banyak ...saya percaya untuk menempatkan bilangan yg banyak di bumi yang nyata ini perlukan keluasan bumi yg luas..seperti pengembaraan raja zulkarnain, saya percaya zulkarnain dan khidir telah pergi luar dari peta dunia dan sampai ke matahari terbenam..mungkin perjalanan itu mengambil masa berpuluh tahun...kerana ada kisah khidir telah minum air ainul hayat ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makhluk yg trawal ialah jin saudara. Rujuk al-quran

      Delete
  110. Jadi riwayat Imam Ahmad kata mata sepet muka bulat tu apa?? Gunung berapi ada mata ke??

    ReplyDelete
  111. btl jauh menyimpang pandangan dgn al quran ...............kata mengikut alquran......tp menyimpang btl......

    ReplyDelete
  112. Salam, sekadar ingin berkongsi info rujukan... https://muftiwp.gov.my/en/artikel/bayan-linnas/2603-bayan-linnas-siri-ke-147-ya-juj-dan-ma-juj-dan-hakikatnya

    ReplyDelete
  113. Penulis bnyk berangan. Kaki dvd. Kajian hanya dr hati dia. Bkn dr otak dia. Rasanya dia tk kaji al quran. Dlm quran ada sebut kaum, mata sepat,brwajah lebar. Kalo ikut kajian ulama mereka dr keturunan nabi nuh, sebelah yafits. Akhir zaman nanti, yakjuj makjuj akn dimatikan dgn virus/ulat yg menyerang leher mereka sehingga semuanya mati. Lava gunung berapi ada leher ke. Blh mati ke kena virus. Virus tu yg mati kot kena lava gunung berapi. Cerdik la sikit kawan..... Bnyl fakta yg penukis salah ertikan atau spin. Semata mata nak realisasikan mitos dia ni. Tah hape2 la. Awal2 aku baca dh agak akn kluar kisah movie hollywood. Mesti dpt idea masa tonton movie tu kan hahahahahaha budak skolah pn susah nk pecaya artikel penulis ni. Syok sendiri.

    ReplyDelete
  114. Geng flat earth ke yg tulis ni

    ReplyDelete
  115. Yakjuj wa makjuj sejenis makhluk yg sangat halus yg berada di dalam air dan apabila manusia menghampiri mereka akan masuk ke dalam kulit manusia
    Sewaktu di dalam air mereka kelihatan seperti buih dan apabila berada di badan manusia mereka menjadi seperti tulang yg tajam lagi halus dan berwarna putih
    Dengan izin Allah mereka inilah punca segala penyakit terutama penyakit yg misteri di mana penghidap nya tidak mengetahui punca yg menyebab kan ia sakit
    Apabila yakjuj terlalu banyak di bahagian dada kiri ia akan menyebabkan saluran ke jantung tersumbat
    Yakjuj ada di sekeliling kita tanpa kita sedari malah sejak dari zaman Rasulullah saw lagi yakjuj telah keluar dari tembok
    Berdoalah kepada Allah semoga Allah tidak meleburkan tembok yg di bina Nabi Zulkarnain kerana apabila keluar nya yakjuj tiada apa yg mampu anda lakukan lagi
    Mereka akan mengering kan setiap kolam yg ada dan tiada lah tempat yg selamat melainkan di dalam gua yg kering
    Mereka memanjat tubuh manusia dengan pantas dan menutup setiap ruang dan yg kelihatan hanyalah permukaan yg berlendir
    Sekarang ini mereka telah berada di sekeliling kita dan tanpa kamu sedari di badan kamu telah ada mereka
    Hanya dengan mandi dan membersihkan badan menggunakan kuku sahaja mampu mengeluarkan mereka dari badan dan menggunakan air yg bersih yakni air yg di tapis dan hendaklah menjaga kebersihan rumah terutama bilik mandi
    Akhir kata berdoalah semoga Allah tidak meleburkan tembok yg menghalang mereka sewaktu hayat kita kerana keadaan nya amat lah mengerikan jika ia berlaku maka pada ketika itu suami sudah tidak pedulikan isterinya lagi dan ibu akan meninggalkan anak nya kerana berlari mencari tempat yg selamat tempat yg kering yg tinggi lagi tertutup seperti gua.

    ReplyDelete
  116. IUmbincaituBola - Agen Euro2020 | Official Agen Taruhan Euro2020 | Bandar Bola | Casino Online | Baccarat | Dragon Tiger | Roulette | Sicbo | BlackJack

    Agen Judi Online Terpercaya dan Terbaik di INDONESIA

    !! Pelayanan Service yang Online 24 JAM Non-Stop !!

    Menyediakan berbagai macam permainan Judi Bola & Casino Online Terlengkap

    BONUS SPORTSBOOK ONLINE
    • Bonus Cashback 5% (dibagikan setiap Hari Senin)
    • Support 7 Bank Nasional Indonesia (BCA, BNI, BRI, Mandiri, Danamon, Cimb Niaga, PERMATA)
    • Support Deposit Via Aplikasi OVO,PULSA,GOPAY (DOMPET DIGITAL)

    Kesulitan Daftar? Hubungi langsung Kontak dibawah ini untuk dibantu Daftarkan

    - LINE : @itubola757
    - TELEGRAM : +85517696120 / @ItuBola
    - WHATSAPP : +85517696120

    ( Pusat Bantuan ItuBola )

    ReplyDelete
  117. Bagus.. bagus.. kutuk mengutuk la kamu semua diantara bangsa kamu. Semua mengaku betul.. ketawalah si iblis dan berbangga la dia dengan tuhan atas setiap perkataan yang kamu gaduhkan. Si penulis cuma menulis. Apa salah baca dan simpan/buang je? Kalau macam nabi Muhammad je lah yang layak menulis. Wujudnya hadith sohih dr lisan bangsa2 sebelumnya, dekat situ akan ada kesilapan dah dr segi tafsiran itu sendiri. Kita tak mampu nak menafikannya.. nasihat saya, tekankan pendekatan pada yang rukun dahulu.. bila situ dah kuat, baru lah pergi yg berat2.. kenal dulu tuhan.. Allah yang kamu akan kenal hasil kajian kamu sendiri itu nanti hebatnya sangatlah agung daripada Allah yang kamu kenal dr ceramah/ustaz yg kamu dengar.... maka, Iqra' (BACALAH) bukan bacalah dan kutuklah kamu sesama kamu.

    ReplyDelete
  118. Saya dari Indonesia... Insya Allah sedang menyusun buku tentang Ya'juj dan Ma'juj. Insya Allah lebih logic dan bersesuaian dengan sejarah dan sains. mohon sokongan dari kawan-kawan semua.

    ReplyDelete
  119. Penulis cerita serupa navel.. Banyak lagi kene cari info pasal yakjut makjut ni.... Dah macam cite Karton plak...

    ReplyDelete
  120. Yakjuj dan makjuj sejenis ulat dan sangat luar biasa.tidak mampu dilihat dengan mata kasar.hanya orang yg banyak bertasbih dengan izin Allah dapat melihat nya.yakjuj dan makjuj juga tiada jantina.dipanggil yakjuj dan makjuj sebagai kata sifat.di bidang sains mereka ini dikenali sebagai covid..sars..ebola..h1n1 dsb malah mereka ini juga menyebabkan seseorang yg mempunyai sebarang jenis penyakit akan merebak dengan pantas.sekarang ini bilangan mereka terlalu banyak dan mereka berada dalam air dan udara.mereka masuk ke dalam tubuh manusia melalui kulit..penafasan..makan dan minum..mereka suka kepada yg berumur kerana kulit orang berumur kurang anjal..ini juga merupakan salah satu sebab mengapa Allah menyuruh setiap manusia menutup aurat.

    ReplyDelete
  121. Jika bilangan yakjujmakjuj menjadi lebih banyak dari yg ada sekarang. . pada ketika itu nanti sekiranya ia menghurung seseorang maka orang yg di hurung itu akan menjadi seperti kaum yg hampir tidak memahami perkataan.kaum tersebut bukan lah kaum yg bodoh atau rendah IQ tetapi mereka jadi begitu kerana sakit akibat di hurung yakjuj dan makjuj.

    ReplyDelete
  122. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  123. SEMUA PERKARA GHAIB MENJADI RAHSIA ALLAH S.W.T KITA SEBAGAI HAMBANYA WAJIB BERIMAN DENGANNYA DENGAN IKTHIKAD YG SEBENAR BENARNYA.MUHASSABAH DIRI PERBAIKI IMAN DAN TAKHWA.BERSIHKAN HATI INSYAALLAH DIRI AKAN TENANG

    ReplyDelete
  124. first baca mmang artikel ni sangat sesat, padahal rmai dh ulama kata akan satu virus yg dtrunkan oleh Allah untuk mmbunuh yakjuj makjud, pukima punya admin yg tulis ni, anjing kau ank harama menyesatkn org je keja kau

    ReplyDelete
  125. Sy mmg bersetuju dgn nukilan sedara.. sy pun dh tau awal juga dr 'seseorg'.. ape pun jika bnda yg diluar pngetahuan para ulama walau ia sbnrnye sahih, masing2 akn kata sesat, x betul dn sbgainye.. Tu biasa. Hnya jauhari mngenal manikam.. btul Ker peribahasa sy ni.. hihi.. Quran byk sgt sebut.. Jgn la kamu ikut nenek moyang.. ayat lain.. Alangkah baiknye sekiranya ahli2 Kitab itu beriman.. jika kita fhmi Quran dn As Sunnah In Sha Allah ada dh jwpnnnye di situ

    ReplyDelete