Friday 18 December 2015

MINUMAN INI HILANGKAN LEMAK PERUT 1CM SEHARI


Ini merupakan petua menakjubkan untuk menurunkan berat badan anda, yang mampu mengurangkan 1cm dari kelebihan lemak perut hanya dalam waktu sehari.

Minuman ini tidak hanya akan membakar lemak perut dan menghilangkan kelebihan air di dalam tubuh, tapi juga sangat bermanfaat untuk otak, memori, pendengaran dan penglihatan anda.

Petua ini akan lebih berkesan sekiranya anda rajin melakukan senaman ringan atau berolahraga. Berikut ini merupakan resepi yang boleh anda buat sendiri di rumah.

Bahan:
125gram Lobak
4 biji buah Lemon
2cm Halia Segar
3 sendok makan Madu
2 sendok makan Kayu Manis

Cara membuatnya:
  • Campurkan Lobak dengan Halia Segar - bahan-bahan ini perlu dikisar ;
  • Perah Lemon ke dalam mesin pengisar Lobak dan Halia Segar tadi;
  • Kisar selama 3 minit;
  • Tambahkan pula Kayu Manis dan Madu - gaul sehingga sebati; dan
  • Simpan dalam botol kaca.

Anggaran portion ini ialah untuk selama 3 minggu. Minum 1 sudu teh dua kali sehari, sebelum makan atau bersukan.

Manfaat Lobak Untuk Kesihatan

Lobak dapat menghilangkan bakteria penyebab disentri, salmonella, TBC dan banyak parasit lainnya yang ada di dalam tubuh manusia. Lobak juga boleh meningkatkan fungsi pencernaan dalam tubuh dengan cara merangsang keupayaan lambung, usus dan enzim pankreas. Akar lobak sangat bermanfaat untuk hati, jantung dan sirkulasi. Satu lagi, akar lobak merupakan diuretik alami yang dapat membantu melawan sakit sendi.

Selain itu, lobak juga membantu dalam merawat selsema, gangguan pernafasan, tonsilitis atau infeksi saluran kencing. Terlepas untuk membersihkan tubuh anda, lobak juga dapat meningkatkan metabolisme tubuh, mengurangi kelelahan dan merangsang bakteria usus profilerasi yang amat baik.

Sayuran ini rendah kalori dan lemak, tetapi tinggi serat, vitamin, mineral dan antioksidan. Lobak mengandungi beberapa mineral penting, termasuk natrium, kalium, besi, tembaga, zink dan magnesium. Lobak memiliki sifat anti-inflamasi, diuretik dan dapat menenangkan saraf.

Tidak hanya itu, lobak juga kaya dengan Vitamin C, yang dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh anda dan melawan infeksi virus. Turut mampu menghilangkan radikal bebas dari dalam tubuh yang akan melindungi kanser, radang dan infeksi.

Manfaat Halia Untuk Kesihatan

Sama halnya dengan lobak, halia juga kaya nutrisi dan bioaktif yang bermanfaat untuk tubuh dan otak. Sebagian besar sifat halia untuk pengobatan, adalah sebagai anti-inflamasi dan antioksidan, yang berasal daripada bahan aktifnya, gingerol.

Halia sangat bermanfaat untuk menghilangkan mual dan muntah setelah menjalani pembedahan serta kemoterapi. Halia juga sangat efektif untuk mengatasi morning sickness selama  tempoh kehamilan. 

SUMBER : KLiK DiSiNi

No comments:

Post a Comment