Thursday 10 March 2016

HuKuMaN-HuKuMaN nGeRi ZaMaN DaHuLu

Hukuman-hukuman Ngeri Zaman Dahulu

Terdapat berbagai hukuman kejam bagi mengajar sipesalah dan pengajaran kepada masyarakat pada zaman dulu. Kejam kerana diseksa secara perlahan-lahan..lainlah digantung sampai mati ke, atas kerusi elektrik ke..dirotan ke..


Kaedah Pelaksanaan Hukuman Ngeri antaranya termasuklah


1.REBUS HINGGA MATI


Hukuman secara perlahan ini amat menyeksakan. Kaedah ini secara tradisinya mangsa akan perlahan-lahan diturunkan kedalam minyak, air atau lilin yang panas menggelegak bermula dari kaki dulu hinggalah ke kepala, perlahan-lahan. Selalu dipraktikkan pada zaman Maharaja Nero, Zaman Pertengahan, Empayar Rom contohnya bagi pesalah jenayah rogol, bunuh. Dikatakan hukuman ini pernah dipraktikkan pada tahun 2002 oleh kerajaan Uzbekistan, yang menyeksa beberapa orang pengganas.

2. SANTAPAN HELANG PEMAKAN DAGING


Hukuman ini banyak dilaksanakan zaman pahlawan Norse purba. Diikat dan badannya dicampurkan dengan darah sendiri atau darah binatang bagi menarik minat burung datang makan. Burung yang kelaparan akan datang makan hingga merobek daging serta tersembul tulang rusuk.


3. HUKUMAN SULA


Terkenal pada zaman Vlad the Impaler,pada abad tu digelar Wallachia (masa kini Romania) dan inspirasi untuk Count Dracula. Secara tradisinya, kayu akan diasah tajam dan kemudian mangsa akan diikat dikayu kemudian dirodok bahagian kemaluannya hingga tembus ke kepalanya. Rekod terawal penyeksaan ini dilaksanakan pada tahun 1772 B.C. di Babel, di mana Raja Hammurabi membenarkan seorang wanita dilaksanakan hukuman cara ini kepada suaminya kerana curang. Penggunaannya berterusan sehingga abad ke-20, termasuk kerajaan Uthmaniyyah menggunakan teknik ini bagi hukuman beramai-ramai Armenia 1915-1923.

4. KEELHAUL


Keelhauled biasanya dilakukan oleh kelasi kapal. Caranya cukup simple. Setelah diikat dengan tali di bahagian tubuhnya, pesalah bakal dicampakkan kelaut. Kapal berjalan, begitulah juga pesalah tenggelam timbul ditarik dek kapal semasa belayar hinggalah lemas. Selain harus terus mendapatkan udara untuk bernafas, pesalah juga selalunya akan menjadi umpan kepada ikan jaws dilautan. Jika kelasi kapal itu masih hidup, mereka mungkin akan digantung di tiang, mangsa akan disumbat span penuh dengan minyak kedalam mulut mereka supaya sesak nafas dan lemas. Banyak dipraktikkan di Belanda dan Perancis dari tahun 1500-an sehingga ia telah dimansuhkan pada tahun 1853.

5. THE ROMAN CANDLE



Banyak dipraktikkan zaman pertengahan Britain bagi pesalah ahli sihir. Pesalah dilumur dengan rumput kering kemudian dibakar dari kaki kepala.

6. GANTUNG DAN KERAT



Digantung sampai mati kemudian dikerat empat. Pertama dipraktikkan di England pada abad ke-13. Proses ini bermula dengan pesalah akan diheret dengan kuda ke tapak penggantungan, digantung kemudian dikerat-kerat empat.

7. CAKARAN TIKUS



Seperti yang digambarkan dalam Game Of Thrones, tikus-tikus digunakan bagi menyeksa pesalah. Tikus diletakkan atas perut pesalah dan dikurung dengan jaring atau perangkap, kemudian dinyalakan api haba yang panas akan menyebabkan tikus mengelupur dan bercakaran untuk lari. Kulit perut pesalah koyak teruk kerana kesan dari cakaran tikus tadi yang berusaha untuk lari.


8. TUSUKAN BULUH


Banyak dipraktikkan pada zaman perang Jepun keatas banduan Amerika. Mangsa akan diikat dipokok buluh yang miang dan mereka akan dipaksa berdiri atas buluh yang tajam menusuk dan tembus tapak kaki dan dibiarkan berhari-hari hingga mati kesakitan.


9. SIAT DAN LAPAH


Rekod amalan ni wujud seawal zaman Empayar Neo-Assyria (bermula pada 911 SM), termasuk Eropah Medieval (di mana ia adalah hukuman bagi seorang pengkhianat). Kulit pesalah akan disiat perlahan-lahan. Kematian selalunya disebabkan kehilangan darah yang banyak hasil dari kulit yang disiat itu.

10. SCAPHISM



Banyak dipraktikkan oleh orang Persia kuno.Pesalah diletakkan pada perahu atau kayu dengan muka menghadap ke atas. Pesalah dipaksa meminum madu dan susu hingga penuh perut mereka. Badan mereka juga disapu madu untuk menarik perhatian serangga. Pesalah dibiarkan hingga lebah, atau tebuan menghurung badan mereka. Pesalah dibiarkan lama hingga serangga bertelur buat sarang dalam badan mereka. Hukuman ini dipanggil Scaphism kerana pesalah mengalami Proses penyeksaan paling lama untuk mati dan menyakitkan.


SUMBER: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1174959495871172&id=1001720953195028


No comments:

Post a Comment