Monday 18 September 2017

WANITA SERIGALA JADIAN - THE URBAN LEGEND STORY

Image may contain: 1 person, text

1. 300 wanita serigala jadian dari Jülich bunuh 94 orang pada tahun 1591
Pada tahun 1591, satu laporan yang dicetak dari Augsburg, mengenai serangan serigala betina. Duchy of Jülich diserang oleh beratus2 ekor serigala betina. Cerita nya menyebut 300 orang wanita itu mampu bertukar menjadi serigala jadian Wolves of Jülich, dan mengganas diserata bandar. Menurut laporan serigala2 ini telah menyerang dan mengorbankan sekurang-kurangnya 94 orang beserta kuda tunggangan dan binatang ternakan. Serigala jadian ini akhirnya ditangkap namun jumlahnya hanya 85 orang sahaja. Mereka mengaku melakukan pembunuhan tersebut. Hukuman dibakar hidup2 dikhalayak ramai. Baki wanita2 serigala jadian itu tak dapat ditangkap kerana mereka telah lari ketakutan ketempat lain selepas rakan2 mereka ditangkap dan dihukum.
No automatic alt text available.

2. Wanita Argentina Bertukar menjadi serigala selepas diserang 
Di Argentina, sesetengah budaya dan kepercayaan karut mereka percaya anak ke7 yang lahir jika lelaki, bila besar nanti akan bertukar menjadi serigala jadian. Jika perempuan, akan bertukar menjadi ahli sihir. Jika serigala Argentina menyerang samada lelaki atau perempuan selalunya mereka akan mati menjadi korban, sedikit saja yang akan survive hidup bertukar menjadi serigala jadian. Cerita mengenai seekor serigala betina Argentina sangat terkenal zaman dahulu kerana dikatakan hidup apabila digigit serigala jantan. Sepatutnya jadi ahli sihir tapi dia survive terus jadi serigala jadian. Dikatakan serigala betina ni akhirnya ditembak mati oleh orang kampung. Kepalanya dipenggal. Badan dan kepalanya ditanam jauh dari kawasan perumahan.
No automatic alt text available.

3. Wanita Serigala Tlaxcala hisap darah kanak2 hingga kering
Menurut cerita masyarakat asli Tlaxcala, Mexico, mereka percaya kisah wanita serigala yang ganas yang mampu bertukar dan di gelar 'tlahuelpuchi'. Mereka merupakan penyihir juga berupaya menjadi vampire atau boleh juga menjelma sebagai seekor anjing, koyote, atau beberapa haiwan ganas lain selepas matahari terbenam. Ibu bapa amat takut dengan tlahuelpuchi ni kerana kanak-kanak adalah sasaran utama mereka. Kecuali jika kanak-kanak dilindungi dan dijampi serapah. Kanak2 sangat digemari oleh serigala betina ni. Jika dapat tlahuelpuchi mereka akan hisap darah kanak2 tersebut hingga kering dan makan hingga tinggal sisa tulang.
Image may contain: 1 person, text

4. Sumpahan terhadap wanita serigala Ireland abad ke 12
Kisah serigala betina yang susah nak mati femes di Ireland. Kejadian ni dikatakan berlaku pada abad ke-12. Dikatakan sepasang suami isteri ni disumpah menjadi serigala jadian. Sama2 jahat makan binatang ternakan kadang2 saja mereka bunuh orang. Selama hampir 7 tahun pasangan ni hidup sebagai serigala jadian. Tiba2 satu haritu siisteri jatuh sakit lama beberapa bulan tak mati2 walaupun dah kritikal. Si suami bimbang lalu meminta bantuan paderi bagi membuang segala sumpahan. Mujurlah paderi tu mampu buang segala sumpahan. Wanita itu sempat memohon keampunan.. kononnyalahh.. selepas itu barulah dia mati dengan senang dan aman. Oleh kerana takut terjadi perkara yang sama, si suami pun turut memohon keampunan dan berubat dengan paderi bagi membuang sumpahan tu.
No automatic alt text available.

5. SeKeluarga Werewolves Perancis Termasuk Dua Wanita Dibunuh Pada tahun 1598
Keluarga Gandillon St. Claude, Perancis, dikatakan keluarga serigala. Termasuk dua wanita yang tinggal dirumah mereka iaitu Antoinette dan Perrenette. Mereka dikatakan telah menyerang dan membunuh dua kanak-kanak pada tahun 1598. Beberapa saksi menyatakan mereka nampak wanita itu dan tanpa berlengah mereka ramai2 menyerang rumah Gandillon dan menangkap dan menyeret kesemuanya kemahkamah. Antoinette mengaku kesemua nya perlakuan jenayahnya.Dia juga menyatakan yang dia melakukan seks dengan syaitan yang berubah bentuk menjadi kambing. Kesemuanya dihukum dibakar dikhalayak ramai.
Image may contain: 1 person, standing and text

6. 'The Auvergne Werewolf' wanita serigala yang menyerang suami sendiri pada tahun 1558
Kisah tentang Auvergne Werewolf adalah cerita lagenda pada tahun 1558. Dikatakan seekor serigala humongous telah menyerang seorang pemburu di hutan di tengah Perancis. Semasa serangan itu, lelaki itu berjaya memotong salah satu tangan bahagian hadapan serigala itu. Apabila dia membawa balik ke rumah, dia dapati telah bertukar menjadi tangan manusia. Terdapat cincin perkahwinan dijari tu. Lelaki itu terkejut bila menerima panggilan yang isterinya ditangkap kerana menyerang orang dibandar. Mereka menyatakan isterinya serigala jadian yang bertukar menjadi manusia tapi tangan nya kudung.Oleh kerana rasa tertipu dan dikhianati, lelaki itu menunjukkan jari yang berjaya dipotongnya. Orang ramai menyeret wanita itu dan membakarnya dikhalayak ramai. Isterinya rupanya adalah ahli sihir yang mampu bertukar menjadi serigala.
Image may contain: 1 person, smiling, close-up

7. 'Nahuales' wanita serigala jadian menyerang penduduk kampung Oaxaca, Mexico
Budaya masyarakat asli Mexico mempunyai banyak cerita2 legenda serigala ni dan ada juga zaman moden ni mereka masih percaya serigala jadian.Contohnya cerita mengenai serigala yang femes adalah 'Chinantecos' yang tinggal di Oaxaca. Oleh kerana takut dan rasa terancam kepada kumpulan2 manusia lain mereka menukar nama kepada "nahuales" untuk gelaran werewolf betina kumpulan mereka. Nama ni adalah gabungan Nahuas dari Tlaxala.Wanita serigala jadian ini sangat mahir dalam bidang berubat dan sihir. Mereka juga mampu bertukar2 rupa namun serigala paling kerap. Malam mereka akan bertukar apabila bulan mengambang penuh.
Image may contain: 1 person, text

8. Wanita Serigala Armenian bunuh anak sendiri untuk dimakan
Di Armenia, sesetengah kepercayaan menyatakan jika melakukan dosa berat didunia lebih ngeri dari menghadapi seksa neraka. Mereka takut buat dosa didunia. Menurut mitos, wanita berdosa ni akan dikunjungi oleh roh atau semangat jahat yang memaksa mereka memakai kulit serigala yang dikatakan mengandungi sumpahan bertahun2 lamanya. Mereka akan bertukar menjadi serigala jadian hingga memaksa mereka makan daging manusia. Wanita-wanita yang disumpah ni akan bertukar menjadi serigala setiap malam. Keinginan mereka sangat kuat kepada manusia hingga mampu makan anak mereka sendiri. Selalunya mereka akan makan anak2 jiran kemudian anak2 sendiri sampai satu tahap yang paling jahat dan kritikal.
Image may contain: 1 person

9. Wanita Serigala Perancis ditangkap kerana 'kaki'nya
Menurut cerita2 serigala dalam buku yang ditulis oleh Jean de Nynauld, ada menceritakan tentang kisah serigala betina di Perancis semasa awal tahun 1600 an. Semasa serigala itu menyerang seorang tukang kayu dihutan pada suatu malam, tukang kayu tersebut berjaya mencapai kapak melepaskan diri dengan memotong kaki serigala betina tersebut. Serigala itu berjaya melepaskan diri. Namun kaki yang berjaya dipotong itu bertukar menjadi kaki manusia. Kecoh satu bandar apabila mereka mengaitkan kes itu dengan wanita tadi yang parah kerana kehilangan kaki. Namun apabila disoal, wanita itu menyatakan dia dirompak. Oleh kerana tiada bukti yang cukup, dia dtangkap dan dihukum dibakar dikhalayak ramai kerana mereka percaya kaki serigala itu kepunyaan wanita tadi.
Image may contain: one or more people

10. Wanita Serigala Liberia yang 'mengajar' suami pemalas
Cerita ni paling menghiburkan..😂 Kisah purba urban legen dari Liberia ini menceritakan kisah wanita juga isteri yang mampu bertukar menjadi serigala jadian. Ceritanya bermula apabila suaminya seorang yang pemalas nak keluar berkerja. Dia memaksa isterinya keluar cari rezki untuk mereka anak beranak. Isteri serigala jadian yang taat pada perintah suaminya tu mulanya sangat bodoh. Dia pun keluarlah mencari binatang buruan dihutan. Oleh kerana rasa dibebankan dengan suami yang tak guna tu jadi dia pun berhasrat menakutkan suaminya. Suatu hari semasa suaminya keluar dia menyerang suaminya tu sampai terbaring jantan tu. Dia menggigit kapak dan melemparkan kearah suaminya tu sebagai tanda kau pergi dari sini cari makanan sendiri boleh tak?? Oleh kerana ketakutan lelaki itu menjerit2 memanggil isterinya. Dia taktahu serigala tu isteri dia. Isterinya yang pandai berdrama tu akhirnya merayu dia tak sanggup keluar lagi takut dimakan serigala. Oleh kerana tiada pilihan lain lelaki itu pun terpaksa lah keluar berkerja cari rezki sendiri. Padan muka kau..haha
Image may contain: 1 person, smiling

11. Asaba pada kurun ke 19 adalah tempat wanita2 sihir dan serigala jadian
Di Asaba, yang kini adalah Nigeria, penduduk tempatan percaya bahawa hampir kesemua wanita2nya mempunyai kuasa sihir. Selain itu, legenda menyatakan bahawa ahli-ahli sihir wanita ni mampu bertukar2 rupa mereka. Namun bukan semua bertujuan jahat. Ada juga untuk kebaikan contohnya seorang ibu bertukar menjadi serigala bagi menakutkan anak2 mereka dari keluar rumah malam2. Selain itu menjaga kepentingan masing2 contohnya memelihara ladang mereka dari dicerobohi oleh pencuri.
Image may contain: 1 person

12. 2 wanita Serigala Liege yang dibakar hidup2 pada tahun 1610
Satu lagi cerita lagenda adalah mengenai 2 wanita yang dibakar hidup2 di Liege pada tahun 1610 kerana ilmu hitam. Mereka juga didapati mampu bertukar diri menjadi wanita serigala. Mereka mulanya menyerang haiwan namun kemudian menyerang dan membunuh serta memakan kanak2.
Mereka ditangkap dan diikat serta dibakar hidup2 dikhalayak ramai. Memang hukuman dibakar selalunya bagi wanita sihir tetapi sekiranya wanita mampu bertukar2 rupa mereka dianggap ahli sihir hukuman nya adalah sama dengan ahli sihir juga.
Image may contain: 1 person

13. Lubnan adalah bandar serigala pada Abad Ke-6 
Pada abad ke 6 dalam sejarah lama ada menceritakan yang Lubnan dahulu penuh dengan wanita serigala jadian. Banyak kampung2 diserang serigala dan ramai menjadi korban makanan mereka. Oleh kerana ianya berterusan semua wanita dikurung dan segera diubat dan dijampi oleh paderi. Amalan ritual salah dan menyimpang juga dibuang serta sihir2 tidak lagi diamalkan. Sejak itu barulah bandar itu aman dari serangan serigala.
Image may contain: 1 person


No comments:

Post a Comment