Tuesday 3 December 2019

TANAH MELAYU - MALAYSIA

Apakah erti nya perkataan MALAY-SIA? Anda pasti selalu dengar kata kata provokasi kaum pendatang yang mengatakan bahawa Melayu itu bangsa pendatang di Malaysia, datang nya Melayu itu dari Indonesia, itu hujah para pendatang yang main cakap sesedap mulut mereka lantaran mereka itu bodoh tetapi tidak mahu mengaku yang mereka tidak berilmu. Pada mereka hanya Orang Asli penduduk asal Malaysia. Sedangkan Orang Asli itu juga bangsa Melayu yang bersuku semai, semelai,semang , jakun ,senoi dan sebagai nya. Mereka adalah Melayu Tua atau Melayu Proto. Dan orang Melayu di pekan dan kampung itu adalah keturunan Melayu duetro berhijrah yang asalnya dari Melayu proto yang tinggal di pedalaman.
No photo description available.
Kalau pendatang ini berhujah Melayu dari Indonesia, habis tu orang Asli di Indonesia pun ada. Jadi Melayu dari indonesia asal dari mana pulak? Orang melayu telah berpuluh ribu tahun tingga di kepulauan Melayu, sedangkan nama negara republik Indonesia hanya wujud pada tahun 1948, dan negara Malaysia hanya di tubuhkan pada tahun 1963.

Mengatakan Melayu pendatang di Malaysia ibarat seperti mengatakan orang cina pendatang di negara China kerana di sana juga ada orang Asli china, di Taiwan juga ada orang Asli Taiwan, habis dari manakah asalnya pendatang cina di kedua dua negara itu? Dari Tibet kah? Begitu juga orang India pendatang dari pakistan dan Afghanistan kah? Kalau begitu menurut hujah mereka yang dangkal..

Berbalik kepada tajuk asal kita,
Apa maksud "MALAYS - IA" sebenarnya?

Apakah maksud "IA" itu yang di gabungkan dengan MALAY menjadi Malay_Sia?

Kalau kita kaji nama negara-negara yang ada di dunia ini, terdapat nama-nama negara yang berakhir dengan "LAND - dari Bahasa Inggeris/Eropah", "TAN - dari Bahasa Farsi" dan "IA - dalam Bahasa Latin."
No photo description available.
Semua "Land", "Tan" dan "Ia" itu mempunyai maksud yang sama iaitu bererti "TANAH". Hampir separuh nama-nama negara di dunia ini berakhir dengan perkataan "ia" di hujungnya.

Antaranya termasuk Russia (bermaksud Tanah bangsa Russ), Somalia (bermaksud Tanah Bangsa Somali), Algeria (bermaksud Tanah bangsa Algers), Bolivia (bermaksud Tanah bangsa Bolivars), India (bermaksud Tanah Sungai Indus), Columbia (bermaksud Tanah Columbus), Mongolia (bermaksud Tanah bangsa Mongols), Ethiopia (bermaksud Tanah Bangsa Kulit Hitam) dan sebagainya.

Dari paparan di atas, jelaslah nama "MALAYSIA" itu adalah versi 'latinised' berpangkalkan kepada perkataan "MALAYS" dalam bahasa Inggerisnya yang merujuk kepada perkataan "MALAYU".

Kesimpulannya, MALAYS-IA itu bermaksud "LAND OF THE MALAYS", atau lebih tepatnya disebut sebagai "TANAH BANGSA MALAYU".


No comments:

Post a Comment