Tuesday 18 February 2020

CORONAVIRUS (COVID-19) DI CHINA ...SUATU KIFARAH?

Image may contain: one or more people, possible text that says 'China forced Muslim women to remove Hijab. Now Allah forced Chinese to wear Hijab. You may forget but Your lord Never forgets! Al Qur'an 19:64 Naveed e Sahar Follow'
Sebelum negara China diserang Coronavirus,  Presidennya dengan bangga dan angkuh berucap dlm satu majlis "Tiada kuasa yg mampu menyekat kemajuan negara besar kami, tiada kuasa yang mampu menyekat kemajuan negara dan kehebatan negara kami."

Dalam masa yang sama China memenjara, menyiksa dan memisahkan ahli keluarga rakyatnya yang beragama Islam, iaitu etnik Uighur. Mereka bermati²an pula menafikannya walaupun berita berkaitan telah tular seluruh dunia.

Demi mengenang dan belas kasih umat Islam pada saudara seagama di China, banyak masjid di seluruh dunia bersatu membuat solat hajat dan berdoa memohon pada Tuhan selamatkanlah saudara seagama kami di China yang sedang dizalimi.

Sungguh Tuhan itu Maha Pengasih lagi Maha Mendengar keluhan hamba-Nya. Bukan bumi China diterbalikkan, bukan ribut taufan yang Tuhan hantar membadai, bukan juga kebakaran besar yang membakar tapi Tuhan mengantar azab yang lebih dahsyat dari semua itu. Itulah CORONAVIRUS (Covid-19).

Dasyatnya Coronavirus sehingga dianggap bencana yang mampu meruntuhkan tembok besar China yg dibanggakan mereka. Kenapa Coronavirus dianggap bencana besar kepada China?
  • Hampir lima juta rakyat Wuhan keluar meninggalkan bandar itu. Wuhan kini digelar bandar berhantu, sunyi sepi hampir semua perniagaan ditutup. Stesyen keretapi dihentikan. Rakyat berkurung dalam rumah sepanjang masa.
  • Bukan saja Wuhan, hari ini Coronavirus merebak ke seluruh bandar² besar di China.
  • Antara yang paling terkesan dan menanggung tekanan yang hebat adalah doktor² dan jururawat² di hospital yang 24 jam terpaksa berjaga merawat mangsa² Coronavirus, dalam masa sama mereka juga sangat takut dijangkiti hingga ada pesakit² yg terpaksa dibiarkan mati begitu saja di depan mata tanpa sempat dirawat.
  • Banyak negara² kuasa besar seperti Australia, Canada, Perancis, Jerman dll membatalkan penerbangan ke China buat sementara malah ada negara yang tidak membenarkan rakyat China masuk ke negara dan negeri mereka termasuk Sabah dan Sarawak.
  • Dalam keadaan rakyat China berpusu² lari dari negara mereka, negara lain pula tidak menerima kedatangan mereka.
  • Banyak syarikat penerbangan terpaksa menanggung kerugian gara² penerbangan ke China terpaksa dibatalkan. Tiada lagi warga dunia yang mahu ke China takut dijangkiti.
  • Seluruh dunia seolah² memboikot negara China, mengelak dari bertemu rakyat China terutama yang baru tiba dari negara China.
  • Bertambah malang Coronavirus ni bukanlah makhluk berbentuk objek dan ia x mampu dilihat dengan mata, dijangkiti melalui udara dan hingga hari ini China masih belum mampu menahan Coronavirus dari terus menular menyerang rakyatnya tanpa belas kasih dan mereka masih belum menemui penawarnya walau mereka punya teknologi hebat yg dibanggakan.

Kesimpulannya...
Image result for coronavirus wuhan
Siapa yang menghantar wabak Coronavirus ke China? Jawapannya adalah Tuhan. Tuhanlah yang menghantar Coronavirus ke China bagi mengajar dan memberi pengajaran kepada bangsa yang sombong angkuh kononnya tiada kuasa yang mampu melawan kemajuan dan kehebatan mereka.

Mereka lupa mereka cuma makhluk dan hamba yg sangat lemah dan Tuhanlah pemilik alam ini dan Dia lah Tuhan yang Maha Berkuasa yang mampu menghapus penduduk bumi dalam sekelip mata.
Image result for coronavirus wuhan
Ini juga adalah satu bencana bagi menghukum mereka yang menyiksa umat Islam Uighur tanpa belas kasih hanya kerana mereka itu umat Islam. Bukan saja umat Islam etnik Uighur dizalimi, malah ajaran Islam dihalang dari terus diamal oleh etnik Uighur ini, Al-Quran dibakar, solat dihalang, suami isteri dpisahkan dan dipaksa pula wanita Islam berkahwin dengan rakyat China yg bukan Islam.
Image result for uighur china
Mereka tidak tahu satu²nya agama yang diterima disisi Tuhan adalah Islam. Hari ini doktor² dan rakyat China disaran membasuh tangan, hidung dan mulut sehari paling kurang 4 kali untuk elak dijangkiti virus Corona sedangkan ajaran Islam mengajar umatnya berwuduk iaitu membasuh mulut, hidung, tangan, kepala, telinga dan kaki sehari 5 kali. Boleh nampak tak betapa Islam sangat menjaga kebersihan dan mementingkan kesihatan umatnya?

Umat Islam yang jaga solat sehari wuduk 5 Kali inshaaAllah Tuhan jaga dan elak dijangkiti Coronavirus. Untungkan jadi umat Islam? Itu yang China x mahu lihat berlaku dan tersebar di bumi China dan akibatnya hari ini mereka seolah² dihantui mimpi ngeri yang belum ada penghujungnya.
Image result for uighur china
Mereka rasa mereka sudah cukup berkuasa dan hebat tapi mereka lupa dan tidak tahu Qarun yang jauh lebih kaya mati ditelan bumi, bangsa Firaun yang jauh berkali ganda lebih hebat dari China mati ditelan laut. Namrud raja yang luas kuasanya dimusnahkan Allah melalui makhluknya yang kecil iaitu nyamuk, manakala tentera Abrahah yang gagah satu ketika dulu dihancurkan Tuhan melalui burung Ababil.

Hari ini China yang rasa diri paling berkuasa, maka Allah hantar tenteranya yang bernama Coronavirus.
Image result for coronavirus wuhan
Setakat negara China yang pada mata kita sangat luas dan besar hebat tapi disisi Tuhan ia hanya sebesar kuman; sekelip mata boleh dihapuskan dari muka bumi.

Kalau China rasa mereka mampu memenjara jutaan umat Islam Uighur sewenang-wenangnya, hari ini dengan kuasa Tuhan seluruh dunia seolah² sedang memenjara seluruh rakyat China, memboikot, menjauhkan diri dari mereka, tidak membenarkan mereka masuk ke negara² lain malah rakyat China sendiri tidak dibenarkan keluar dari negara mereka. Maka ia terlihat seperti 'dipenjara' juga bukan?
Image result for wuhan
Dahsyatkan penangan Coronavirus?

Sekarang siapa lagi hebat dan berkuasa? Negara China atau Tuhan? Pokoknya jangan sesekali angkuh dan sombong dengan kuasa yang ada. Jangan cabar kuasa Tuhan. Bukan setakat bencana Coronavirus malah jauh dari itu Tuhan mampu menghukum hamba²nya yang ingkar. Itu baru hukuman dunia, tunggulah hukuman di akhirat puluhan kali ganda jauh lebih dahsyat menyiksakan.

Pengajaran dari wabak Coronavirus ini adalah:
Image result for coronavirus wuhan
Kehebatan yang kita ada hanyalah sementara, duit yang kita ada adalah sementara, kekayaan yang kita ada adalah sementara, kecantikan, harta yang kita miliki adalah sementara, keluarga anak isteri adalah sementara, kesihatan yang kita kecapi adalah sementara, kuasa yang kita banggakan juga sementara.

Dan semua itu bukanlah milik kita sebaliknya ia milik Tuhan. Bila² masa saja semua yang kita miliki akan diambil semula dan hilang sekelip mata. Jadi untuk apa kita bangga dengan nikmat yang tidak kekal. Selagi diberi kuasa rendahkan diri, jangan zalimi mereka yg lemah dan x punya kuasa...

Sungguh, andai doa mereka yang dizalimi dimakbulkan Tuhan, tunggulah azab dan balasan Tuhan itu x tertanggung.

Moga dengan kita mengambil pengajaran dari setiap kejadian Tuhan lalu kita dijauhkan dari sikap bangga diri. Sedarlah diri kita cuma hamba x punya apa² dan jangan sesekali lupa pada-Nya sang Pencipta alam semesta Tuhan Rabbul Alaminn.




SUMBER: Jue Liana

No comments:

Post a Comment