Monday 21 January 2013

:: PREViEW FiLEM SeRAM ~ MiNYAK DaGU ::


SaLam Sejahtera...1st impression tgk poster di atas...apa dia..? Confirm² La fiLem seram terhebat dekad ini kan...? x pasaL² terpegun dgn design poster yang meLampaui imaginasi...gitewwww..... Aku ni adaLah peminat fiLem seram...banyak fiLem seram yang dah aku tonton...especially citer omputeh, thaiLand and Indonesia...maLah ada juga citer seram Hindi yang aku Layan...entahLa...minat sgt kot...padahaL dLm kategori penakut jugak...hahaha...kt bawah ni adaLah senarai citer² seram yg aku pernah Layan..
 citer ni..buat aku tak senang duduk...seram giLer....xde pLak asik terjerit² x tentu pasaL...

citer hasiL karya SyamsuL Yusof ni pon OK...nice jew...

 yg ni pun best...takde wajah menyeramkan...uLat² pun xde...just makhLuk putih berbungkus...tapi mmg seram...kawan aku tgk citer ni sampai tercampak rokok yg dihisap sbb terkejut....

 Phobia 1 & 2 pun aku Layan...best...ada 4 citer berbeza....xde hantu Spiderman dLm citer² ni...

 citer hantu Hindustan pertama yang aku tonton..(aku tak kata ini adalah citer hantu pertama dr Hindustan...)...pun best sgt...ada unsur² seks yg tidak keterlaLuan.....

 ParanormaL Activity 1, 2, 3 & 4....sume aku dah tonton....low budget fiLem tapi hasiLnya.....ko hado..? 

 ..yg ni puLak..citer yang sederhana tapi masih Logik dan tidak merapu...pun aku suka tgk...

begitu juga dgn yang ini...seram..x senang duduk mase menonton..terkejut² bkn sbb hantu jd spiderman or eLse...tp kesinambungan dari 1 scene ke scene yg Lain tu tak serabut dan merapu....

Haaa...kesimpuLannya...aku senang dan seronok menonton citer yg di atas...ada banyak ag yg aku dah tonton...yg ni diantara yg aku masih ingat...hihi....

Berbalik pada citer Minyak Dagu di atas...aku tertarik nak menonton bkn sbb promosi giler² yg Metr0wealth buat tp sbb ASTRO kan suke uLang² citer...so beLi je Lah citer ni kat Astro 1st... so di sini aku nak komen sikitLa pasaL citer ni wLupun aku ni bkn pengkritik fiLem berbayar...hahaaha...tp aku komen sbb aku dah bayar utk citer ni...

..untuk beberapa minit pertama...ini adaLah antara babak yg ada...seorang Pembantu Perubatan (MA) mmbawa mayat wanita (mati xcident atau mati di bunuh aku tak pasti)...yg wat aku ketawa...mayat ni PAKAI BAJU KURUNG!!! ke baju ape entah tp berbunga² (kurung Kedah kot)...tahu tak...MA ni amik mayat wanita ni dr peti jenazah biLik mayat hospital..!! LOGIK ke mayat dLm peti jenazah yg mcm peti ais tu..berbaju biasa...?? bkn ke kesemua mayat tidak lagi berpakaian meLainkan kain putih aje..ONCE dah masuk biLik mayat..??? ooo...mgkin mayat ni sejuk...tu sbb pakai baju biasa...nape tak pakai sweater jew...? 

babak seterusnya..Dr. Johan menziarahi ibu EmeLda..nak rawat sekaLi Le..itu pn atas permintaan ayah EmeLda...kebetuLan Dr. Johan adaLah ex-bF EmeLda..(baik punyer doc....besar jasa pd parents EmeLda kan...? )...tetiba, tunang EmeLda dtg rumah...marah² siap nak tumbuk Dr. Johan...katanyer EmeLda tunang dia...dia haLau Dr. Johan...tp EmeLda....? Dia wat ape...? terkuLat²...terkemam²..ko kenapa..? x boLeh ke expLain kt tunang ko tu.."ini Dr. Johan...ayah jemput dia untuk rawat mak..." apa masaLahnya...sanggup puLak tgk Dr. Johan kena maki² dgn tunang.....padahaL punyerLah baik doktor tu..siap dtg umah nak rawat sakit mak sndiri.....(tunang garang sgt kot...tu yg jd bodoh)..

ko hado...? hosp geLap mcm ni...? usah kata hantu..tgk nurse pun takut kLu geLap cenggini kan...LOGIK X..???

seterusnya EmeLda p hospitaL...nak amik ubat mak...peLik puLak aku...jadah apanya yg hospitaL geLap geLita..???? xde orang...nurse sesekaLi muncuL...geLap..tak masuk akaL hospitaL geLap...(kunun² nak wat seram...tersiLap jd bangang...) nurse pn panggiL doktor dLm geLap jew...mcm dLm pusat urut puLak...hahahahaha
EmeLda da smpai hosp...sian dia...p hospital tak bayar biL TNB...hosp mane aku pun tak tahu...MOTIF geLap..?? seram laaaa....BANGANG!!!

tunang EmeLda...Azman...digambarkan sebagai baran...kaki pukuL...cemburu buta tahap xde ampun punyer..kasar..dan suka maki hamun EmeLda...begituLah jeLiknya gambaran untuk tunang EmeLda..perangai Azman ni parents EmeLda pun tahu...permuLaan keseraman tahap Gaban buta pn bermuLa...apabiLa EmeLda bertindak memutuskan pertunangan mereka...sbb EmeLda tak bLey tahan dgn sikap panas baran Azman...kena sepak bagai..sape tahan.... dan...EmeLda kembaLi berkapeL dgn Dr. Johan...dan merancang utk berkawen...ada 1 scene tu...EmeLda jumpa Azman utk memberikan kad Undangan perkawenan...pd ketika ituLah Azman "mencaLitkan" minyak Dagu mayat perempuan berbaju kurung itu pd EmeLda...

sebeLum itu...Azman dah menyampaikan fitnah pada parents EmeLda dan EmeLda sndiri bahawa Dr. Johan teLah "guna²"kan EmeLda...

setahu aku meLaLui sumber bacaan buku² dan majaLah..dokumentari..cerita atas cerita...orang yg kena minyak dagu ni..dia dah tak hingat ape dah...ONCE dia kena caLit...dia akan terus ikot org yg mencaLit tanpa toLeh² ag..dia tak sanggup berpisah dgn si pencaLit wLu seminit...bak kata orang...mangsa minyak dagu ni...MASUK JAMBAN pun dia ikut... TAPI..dLm citer ni...EmeLda dah kena caLit tp dia relax jew..ikut Dr. Johan baLik pas bagi kad kawen pd Azman...

seterusnya...dLm masjid...scene bernikah dgn Dr. Johan..masa iniLah EmeLda terjerit dan pengsan... MOTIF..??????? apa kaitannya ni...apa loGiknya EmeLda pengsan...kena rasuk bagai..? Ni santau kew...minyak pengasih..? BAngang tahap kronik tul laaaaa.....uolls tahu tak..sejak nikah...EmeLda terus meracau²...mcm kena rasuk...nak cari Azman...uLang sekaLi lagi..nak cari Azman..nak jumpa Azman...masa ni jugakLah mak si EmeLda cakap "mungkin betul yg Dr. Johan dah guna²kan anak kita.."..apa punyer mangkok...ke si Pengarah yg mangkok...budak tadika pun boLeh fikir...Dr. Johan suami...orang yg berjaya mendapatkan EmeLda...jadah apenyer puLak dia yg nak guna²kan EmeLda...?? dah confirm²La bekas tunang yg akan buat...kann..? sbb dia diLihat tidak berjaya mendapatkan CINTA EmeLda...kan...? beria² puLak mak si EmeLda tuduh Dr. Johan...kan peLik...sedangkan sebeLum ni dia pun tahu perangai Azman yg panas baran, seLaLu pukuL anak dia...? si EmeLda terjerit terLoLong nak kan Azman..nak cari Azman...itupun mak dia failed nak fikir sape yg guna²kan anak dia...(Pengarah yg faiLed sbenarnya...) adoiyai...sampaiLah mak EmeLda putus nyawa...dia tetap fikir Dr. Johan puncanya... Apa..? ayah EmeLda..? oo...watak dia senang jew....jadi kayu jew...

banyak scene tak masuk akaL...x Logik dLm tempoh kerasukkan EmeLda ni...dia kena caLit minyak dagu...kemuncuLan hantu² tu untuk ape puLak...ada puLak scene hantu yang...tau dia wat ape..?
 hantu gigi ni tengah cuci baju...baju ni La di awal scene tadi...
kenaLah cuci sendiri kan..? nak hantar dobi tak sempat..Lawak x..? Logik x..? hantu cuci baju weiiiiiii

scene EmeLda kerasukan dLm biLik pun Lawak tahap bangang kritikaL....siap dengan kekaBu bantaL berjatuhan mcm SALJI...!!! jadah apanyer aku pun tak pasti...nak je rasanya aku maki puLak pengarah citer ni...Ya Allah...apeLah bangang sangat ko ni.......yg HANTU ni asik mengacau kenapa...???? 
...sian EmeLda...kena caLit Minyak Dagu...apa ke jadahnya hantu pLak yg datang...??? ayoyo....hantu tu pun stress..kLu dia dpt Luah perasaan sure dia cakap..."asaL puLak aku kena kaco budak ni..? ni kisah aku ke kisah minyak dagu aku..?"  

kemuncuLan hantu ni Lawak juga...kdg² muncul sambiL cuci baju...kekadang muncuL mengengsot²...kdg² muncul atas katiL..kdg² merangkak²...mcm² styLe la...Pengarah fikir kemuncuLan hantu kena wat dLm peLbagai cara...terapkan eLeman seram maha seram tp yang jadi....??? bangang yg meLampau...!!!!

..kebiasaannya..dLm haL² kematian (especially di kg²)...jenazah akan diLetak di tengah² rumah...org dtg menziarah...ada yg baca Yasin dLL...seteLah anak-beranak saudara mara terapat dah baLik..baruLah jenazah dimandikan...dikapankan dan terus disoLatkan...seLepas kapan..akan terus di bawa ke masjid untuk disoLatkan...TAK PERNAH Lagi aku tengok sebarang jenazah yg aku ziarah sebeLom ni...seLepas dimandikan...seLepas diKAPANkan...Letak tengah² umah...bukakan bahagian muka dan org² kg baca Yasin...?????? tp iniLah yg digambarkan dLm citer ini...dah siap kapan..(sureLah dah dimandikan...takkan kapan duLu baru mandi kot..)..Letak jenazah tengah²...duk keLiLing baca Yasin...bhgn muke bukakan....MOTIFFFF????? buka bahagian muke tu utk ape puLak...nak mekapkan kew...? hurmm...biasanya...ONCE dah dikapankan...panggil semua relatives terapat untuk cium jenazah wat kaLi terakhir...pastu tutup habis...then solat jenazah..pastu terus angkat ke kubur...astaghfiruLLah....

penutup cerita di tanah perkuburan...ketika iniLah terbongkar kepincangan yang diLakukan Azman...baruLah ayah EmeLda, mak si Azman dan EmeLda tahu bahawa ape yg berLaku berpunca dari tindakan Azman sendiri...MINYAK DAGU (sebut dLm intonasi sereemmmmmm).... terjadiLah perteLingkahan antara mereka...Dr. Johan, mak si Azman dLL...org² kampung termasuk pak imam tepi kubur tu wat ape...kesemua mereka hanya menadah tangan seperti meng'amin'kan doa...wktu tu hujan gerimis puLak...dah mcm Menadah Impian Zaiton Sameon puLak aku tgk....Lama puLak tu..berdiri cam kayu...sejak muLa Dr. Johan siap berfLashback..smpai La ke Azman mati ditembak petir...ituLah posisi pak Imam dan org² kampung...MOTIFFFF...?????? adoiyai....

iniLah dia standard keseraman FiLEM KITA...kLu duLu mottonya...FiLEM KITA WAJAH KITA...pd aku tak...FiLEM NGKO...WAJAH NGKO..suke hati ko Lah...aku dah serik nak tengok citer si Pengarah mangkuk hayun ni...aku Lebih suke tgk dia berLakon..x payahLah mengarah Lagi.....geLi geLeman rasanya...ini antara fiLem yg diarahkan oLeh orang yang sama...genre "citer seram tahap bangang kronik"...Santau (2009), Mantra (2010), Flat 3A (2011), Keramat (2012), Hantu Dalam Botol Kicap (2012), Seram Sejuk (2012) dan banyak ag citer hancur yg dia arahkan....SEKIAN..



No comments:

Post a Comment