Thursday 4 January 2018

WARISAN MELAYU DI BUMI FILIPINA

Image may contain: 3 people, text
Menonton drama bersiri berunsur sejarah Filipina bertajuk Amaya di Astro saluran 133 membuatkan penulis tergamam buat seketika.Kenapa tidak,dari kostum tradisi hingga ke latar masyarakat yang digambarkan pada masa itu,semuanya mirip dengan cara hidup masyarakat melayu lama dan etnik-etnik asli Borneo yang juga menerima pengaruh masyarakat melayu secara tidak langsung.

Dari sini penulis mula memikirkan rasional di sebalik pemahatan prasasti Laguna Copperplate yang ditemui pada tahun 1989 di Laguna de Bay di Manila menggunakan huruf Kawi dalam bahasa Melayu Kuno yang bercampur istilah Sanskrit,Jawa Kuno dan Tagalog Kuno. Saya pinjam terjemahan rakan admin, Srikandi. 

Ini dia Laguna Copperplate,Filipina:

Tafsiran dalam Bahasa Melayu Moden:

Swasti. Tahun Saka 822, bulan Waisakha, menurut tarikh. Hari keempat setelah bulan mati, Isnin. Di saat ini, Dayang Angkatan, dan saudaranya yang bernama si Bukah, anak-anak dari Sang Tuan Namwaran, diberikan sebuah dokumen pengampunan penuh dari Sang Pemegang Pimpinan di Tundun (Tondo sekarang), diwakili oleh Sang Tuan Nayaka dari Pailah (Pila sekarang), Jayadewa.

Atas perintahnya, secara tertulis, Sang Tuan Namwaran telah dimaafkan sepenuhnya dan dibebaskan dari hutang-hutangnya sebanyak satu Katî dan lapan Suwarna di hadapan Sang Tuan Puliran Kasumuran di bawah petunjuk dari Sang Tuan Nayaka di Pailah.
Hasil carian imej untuk warisan melayu di bumi filipina
(Gambar Sekadar Hiasan)

Oleh kerana kesetiaannya dalam berbakti, Sang Tuan (Yang Terhormat) yang termasyhur dari Binwangan mengakui semua kerabat Namwaran yang masih hidup, yang telah didakwa oleh Sang Penguasa Dewata, yang diwakili oleh Sang Penguasa Medang.

Ya, oleh sebab itu seluruh anak cucu Sang Tuan Namwaran sudah dimaafkan dari segala hutang Sang Tuan Namwaran kepada Sang penguasa Dewata.

(Pernyataan) ini, dengan demikian, menjelaskan kepada siapa pun setelahnya, bahawa jika di masa depan ada orang yang mengatakan belum bebas hutangnya Sang Tuan."

Kalau anda rajin mengikuti penulisan beliau anda akan mengetahui prasasti ini dipahat sewaktu Filipina berada di bawah naungan kerajaan Medang(betulkan kalau saya salah)yang berpusat di tanah Jawa,lokasi yang sama terbinanya candi Borobudur oleh Dinasti Melayu Sailendra pada abad ke 8 Masehi,Dinasti ini (Sailendra)disahkan milik bangsa melayu sepenuhnya oleh sejarahwan lagenda Indonesia,Poerbajaratka yang menyatakan secara jelas dinasti ini menggunakan hanya bahasa melayu dan sanskrit berdasarkan penemuan prasasti kerajaan ini di sekitar empayar kekuasaannya.Pastinya anda perlu tahu kaitan dinasti ini dengan wangsa kekuasaan maritim ulung nusantara,Sriwidjaya yang sebenarnya bukan bermula di Palembang akan tetapi dari Kelantan yang dikenali sebagai Chih Tu oleh pengembara dan duta-duta China pada masa lalu berdasarkan hipotesis sejarahwan China,Shen Fuwen yang dikeluarkan pada tahun 2002 menyatakan Chih Tuh lah pemula kerajaan Sriwidjaya,sekadar mengukuhkan hipotesis yang sama yang dikeluarkan sejarahwan Jepun,Kuwata Rakuno pada tahun 1921.
Hasil carian imej untuk warisan melayu di bumi filipina
(Gambar Sekadar Hiasan)

Paling mengujakan penulis,watak utama yakni Amaya yang dilakonkan Marian Rivera,aktres tersohor Filipina masa kini menunjukkan beliau memainkan watak sebagai seorang bekas hamba raja yang berminat dengan ilmu perubatan tradisi.Dalam satu babak dipertontonkan beliau bersama gadis-gadis sunti yang lain mengikuti pengajaran wanita tua yang dikenali sebagai 'dukun'(lupa istilah tagalognya)bagi membolehkan dia mencapai impiannya menjadi 'high priest' bagi etnik beliau.Situasi yang digambarkan seakan memberikan isyarat hanya wanita sahaja yang dibolehkan memegang kedudukan berkenaan dan harus dimulai dengan gadis sunti yang masih belum berkahwin dengan persyaratan pembelajaran yang sangat ketat.

Hal ini seakan serupa dengan syarat untuk menjadi Bobohizan(dukun/High Priest,apapun istilahnya)iaitu haruslah seorang wanita dan dimulai dari saat gadis itu masih belum berkahwin seandainya ada yang berminat ingin menjadi Bobohizan(penulis kurang pasti andai kedudukan sebagai Bobohizan ini juga turut melibatkan lelaki,namun dalam kebanyakan ritual melibatkan upacara-upacara sakral etnik kadazanDusun Bobohizan lazim terdiri dari kalangan wanita).

Kedudukan sebagai Bobohizan dianggap penting dan istimewa kerana keupayaan mereka untuk berhubung secara langsung dengan alam ghaib dan mampu berkomunikasi dengan semangat yang dipercayai mampu mempengaruhi kehidupan seharian masyarakat kadazanDusun lama.
Hasil carian imej untuk warisan melayu di bumi filipina
Jose Rizal
(Gambar Sekadar Hiasan)

Kesimpulannya,apa yang penulis cuba highlightkan di sini,betapa kental dan tebalnya masyarakat Filipina moden hari ini denga gaya hidup yang ditinggalkan penjajah Sepanyol dan Amerika ke atas mereka,namun mereka tidak mampu untuk memadamkan hakikat masa lalu nenek moyang mereka yang punya hubungan yang sangat kuat dengan etnik-etnik nusntara yang lain,khususnya bangsa melayu.Waima mereka sendiripun sebenarnya pecahan daripada bangsa melayu berdasarkan pengakuan berani mati tokoh nasionalis kemerdekaan mereka,Jose Rizal sebagai bangsa melayu hinggakan bibiografi beliau ditulis megah sebagai Pride Of The Malay Race selain bukti yang ditinggalkan oleh Prasasti Laguna Copperplate,kemiripan budaya yang bukan sedikit antara mereka dan etnik asli Borneo juga turut menimbulkan persoalan besar di benak penulis yang mengaku agak dangkal dengan pengetahuan sejarah,seandainya mereka(masyarakat Filipina)dilabel sebagai bangsa melayu,apakah etnik asli Borneo juga adalah......???

P.S : Jangan menyempitkan pandangan bangsa sebatas agama,renung-renungkan.Penulis juga berbangsakan keturunan pribumi Borneo, bukannya orang Melayu. 

-Suhemi A. Majik-



No comments:

Post a Comment