Thursday 1 August 2019

MISTERI KEMATIAN SEMBILAN (9) ORANG PEMAIN SKI RUSIA

No photo description available.Image may contain: 9 people, people smiling
Salah satu kejadian pelik yang masih menjadi misteri yang tidak dapat dihuraikan hingga kini ialah kematian 8 orang pemain ski/pendaki di Gunung Ural, perjalanan mereka yang berakhir dengan tragedi kematian misteri yang begitu mengerikan dan membingungkan dunia malah selama lebih setengah abad .

Ekpedisi merentas desa memain ski dan pendakian di kawasan salji adalah sesuatu aktiviti yang menyeronokkan kerana kita akan dapat menikmati keindahan alam ciptaan tuhan dengan tenang tambahan lagi jika kita pergi bersama-sama rakan-rakan atau kenalan yang rapat. Ia pasti menyeronokkan, akan tetapi sekiranya sesuatu kawasan hutan rimba yang belum pernah disinggah dan diterokai oleh sesiapa pun malah manusia, ia sama ada akan menjadi sesuatu penemuan yang bersejarah bagi diri seseorang atau ia mungkin boleh bertukar menjadi tragedi malang dan mengerikan bagi seseorang. Tetapi halnya tidak terjadi kepada 'Dyatlov Dan rakan-rakannya'.
No photo description available.Image may contain: nature and outdoor
Disini semuanya bermula...

Insiden Laluan Dyatlov atau dalam bahasa Inggerisnya 'Dyatlov Pass Incident' umumnya merujuk kepada kematian misteri sembilan pemain ski di pergunungan Ural utara pada malam 2 Februari 1959 . Kejadian itu berlaku pada di timur gunung Kholat Syakhl yang bermaksud "Gunung Kematian" dalam bahasa orang asli Mansi. Laluan pengunungan di mana kejadian itu berlaku di namakan "Dyatlov Pass Incident" sempena nama pemimpin kumpulan itu Igor Dyatlov. Kekurangan saksi pada masa itu telah banyak menimbulkan spekulasi. Penyiasat soviet pada masa itu mengendaikan ia sebagai "Kuasa Alam Semula Jadi Yang Luar BIasa", yang menyebabkan kematian mereka. Kawasan itu di tutup kepada pemain ski dan pengembara lain selama tiga tahun selepas kejadian itu. Kronologi kejadian itu masih tidak jelas kerana tiada mangsa yang terselamat. Penyiasat pada masa itu mengandaikan yang pemain ski membuka, mengoyakkan khemah mereka dari dalam, dan berlari keluar tanpa kasut dengan salji tebal dan suhu -30 ° C ( -22 ° F). Walaupun mayat tidak menunjukan tanda-tanda melawan, dua mayat mempunyai tanda tengkorak pecah, dua tulang rusuk patah dan seorang telah hilang lidahnya.
Image may contain: text
Pemimpin Kumpulan Igor Dyatlov
LatarBelakang

Satu kumpulan telah dibentuk untuk perjalanan ski melalui utara wilayah Ural Sverdlovsk. Kumpulan itu yang di ketuai oleh Igor Dyatlov, terdiri daripada lapan lelaki dua wanita. Kebanyakannya pelajar atau graduan Politeknik Ural Institute yang kini dikenali sebagai Ural State Teknikal University.
Image may contain: 2 peopleImage may contain: 1 person, close-up and outdoor
Kumpulan Pendaki

*Igor Alekseievich Dyatlov, pemimpin kumpulan, lahir 13 Januari 1936.
*Zinaida Alekseevna Kolmogorova, lahir 12 Januari 1937.Igor *Alexandrovna Dubinina, lahir 12 Mei 1938.
*Alexander Sergeievich Kolevatov, lahir 16 November 1934.
*Rustem Vladimirovich Slobodin, lahir 11 Januari 1936.
*Yuri ( Georgiy ) Alexeievich Krivonischenko, 7 lahir Feb 1935.
*Yuri Nikolaievich Doroshenko, lahir 29 Januari 1938.
*Nicolai Vladimirovich Thibeaux - Brignolles, lahir 5 julai 1935.
*Semyon (Alexander ) Alexandrovich Zolotariov, lahir 2 Februari 1921.
*Yuri Yefimovich Yudin, lahir 19 Julai 1937 , meninggal dunia 27 April 2013.( Tidak mengikuti ekspedisi kerana sakit)

Yuri Yudin mengucapkan selamat jalan kepada rakan-rakannya. Yuri Yudin tidak menyertai perjalanan kerana sakit.
Image may contain: tree, outdoor and natureNo photo description available.Image may contain: foodNo photo description available.
Objektif ekpedisi

Objektif ekspedisi itu adalah untuk mencapai Otorten, gunung 10 kilometer ( 6.2 batu ) di utara tapak kejadian. Laluan ini, pada musim itu, telah dianggarkan sebagai "Kategori tiga", yang paling sukar oleh semua ahli berpengalaman dalam pejalanan jauh ski dan ekspedisi gunung.

Kumpulan itu tiba dengan kereta api Ivdel, sebuah bandar ditengah-tengah wilayah utara Sverdlovsk pada 25 Januari, mereka kemudian menaiki trak untuk ke Vizhai, persinggahan terakhir untuk ke utara. Mereka memulakan perjalanan mereka ke arah Otorten dari Vizhai pada 27 Januari. Keesokan harinya, salah seorang ahli ( Yuri Yefimovich Yudin ) terpaksa kembali dan tidak mengikuti perjalanan kerana sakit. Kumpulan itu kini terdiri daripada sembilan orang. 

Diari dan kamera ditemui di sekitar kem terakhir mereka memungkinkan untuk mengesan laluan kumpulan itu sehingga hari sebelum kejadian itu. Pada 31 Januari , kumpulan itu tiba di pinggir kawasan tanah tinggi dan mula bersedia untuk mendaki. Di sebuah lembah hutan mereka meyimpan makanan simpanan dan peralatan yang akan digunakan untuk perjalanan balik. Keesokkan hari nya 1 febuari, pejalan ski mula bergerak melalui laluan(Pass). Seolah-olah mereka merancang untuk mendapatkan lebih laluan(Pass) dan membuat khemah untuk bermalam seterusnya ke seberang, tetapi kerana keadaan cuaca yang semakin teruk, ribut salji dan penglihatan yang tidak jelas, mereka sesat ke barat dan hilang arah ke arah bahagian atas Kholat Syakhyl. Apabila mereka menyedari kesilapan mereka, kumpulan itu mengambil keputusan untuk berhenti dan memasang khemah di lereng gunung, bukannya bergerak ke 1.5 kilometer(0.93 batu) menurun ke kawasan hutan yang lebih selamat yang dapat memberikan lebih perlindungan dari unsur-unsur tidak baik. Yuri Yudin satu-satunya rakan mereka yang tidak mengikuti perjalan itu, mengandaikan yang "Igor Dyatlov mungkin tidak mahu kehilangan ketinggian yang mereka perolehi dan memutuskan untuk berkhemah di lereng gunung itu".
Image may contain: outdoor and waterImage may contain: 1 personImage may contain: one or more people and outdoorNo photo description available.
Pencarian Dan Penemuan

Ia telah dipersetujui terlebih dahulu bahawa Dyatlov akan menghantar telegram kepada kelab sukan mereka secepat kumpulan sebaik kembali ke Vizhai. Ia dijangka bahawa ini akan berlaku tidak lewat daripada 12 Februari, tetapi Dyatlov memberitahu Yudin bahawa dia menjangka kemungkinan perjalanan lebih panjang, dan apabila tarikh ini berlalu dan tidak ada mesej telah diterima, tidak ada tindak balas, kelewatan beberapa hari adalah biasa dalam ekspedisi tersebut. Hanya selepas saudara salah seorang pemain ski menuntut operasi menyelamat yang dilakukan oleh ketua institut, menghantar kumpulan penyelamat pertama, yang terdiri daripada sukarelawan pelajar-pelajar dan guru-guru, pada 20 Februari. Kemudian, tentera dan polis tentera juga terlibat, dengan kapal terbang dan helikopter diarahkan untuk menyertai operasi menyelamat.

Pada 26 Februari , pencari mendapati khemah telah roboh dan rosak teruk di Kholat Syakhl. Mikhail Sharavin, pelajar yang menemui khemah itu, berkata "khemah itu sudah separuh roboh dan ditutup dengan salji, Ia kosong, dan semua barang-barang dan kasut kumpulan itu telah ditinggalkan. Penyiasat berkata khemah telah dikoyakkan, dibuka dari dalam. Sebuah jejak lapan atau sembilan set tapak kaki, yang ditinggalkan oleh beberapa orang yang memakai sarung kaki, kasut dan berkaki ayam, boleh diikuti dan membawa ke arah pinggir hutan berdekatan ( di seberang laluan , 1.5 kilometer ( 0.93 km ) utara- timur), tetapi selepas 500 meter(1,600 kaki) jejak telah ditutup dengan salji. Di pinggir hutan, di bawah pokok cedar besar, pencari menemui mayat bersebelahan tapak kayu api berdekatan, bersama-sama dengan kedua-dua mayat, ia adalah Yuri Krivonischenko dan Yuri Doroshenko, dengan berpakaian hanya berseluar dalam. Berhampiran di atas pokok itu telah rosak sehingga lima meter tinggi, menunjukkan bahawa pemain ski telah memanjat untuk mencari sesuatu, kemungkinan kem. Antara aras kawasan hutan, kumpulan pencari menemui tiga lagi mayat, Igor Dyatlov, Zina Kolmogorova dan Rustem Slobodin, yang telah meninggal dunia, memungkinkan bahawa mereka telah cuba untuk kembali ke khemah. Mereka ditemui secara berasingan pada jarak 300 , 480 dan 630 meter dari pokok itu.
Image may contain: one or more peopleImage may contain: cloud, food and outdoorImage may contain: one or more people and foodImage may contain: one or more peopleNo photo description available.Image may contain: tree, outdoor, water and nature
Pencari mencari empat lagi anggota kumpulan itu iaitu Zolotaryov, Dubinina, Krivonishenko dan NicolaiThibeaux yang mengambil masa lebih daripada dua bulan. Mereka akhirnya di temui pada 4 Mei, di bawah salji empat meter dalam gaung 75 meter lebih jauh ke dalam hutan dari pokok cedar . Keempat-empat mereka lengkap berpakaian daripada yang lain, dan ada tanda-tanda bahawa yang pertama meninggal dunia, telah di ambil pakaian mereka untuk di gunakan yang lain. Zolotaryov memakai kot bulu dan topi milik Dubinina manakala kaki Dubinina telah dibalut dengan sehelai seluar bulu milik Krivonishenko.

Siasatan

Satu inkues siasatan kematian bermula serta merta selepas menemui lima mayat pertama. Satu pemeriksaan perubatan mendapati tiada kecederaan yang mungkin telah membawa kepada kematian mereka, dan ia telah membuat kesimpulan bahawa mereka semua meninggal dunia akibat hipotermia. Slobodin mempunyai retak kecil di kepalanya , tetapi ia tidak dianggap sebagai luka yang membawa maut.

Pemeriksaan beralih kepada empat mayat yang ditemui pada 4 Mei. Tiga daripada mereka telah mempunyai kecederaan maut, badan Nicholai Thibeaux mempunyai keretakkan tengkorak yang teruk, dan kedua-dua Dubinina dan Zolotarev telah remuk bahagian dada. Menurut Dr Boris Vozrozhdenny, daya yang diperlukan untuk menyebabkan keremukkan itu adalah sangat tinggi. Beliau membandingkan kepada kuasa kemalangan kereta. Terutamanya, badan tidak mempunyai luka luaran , seolah-olah mereka telah di binasakan oleh tekanan kuat. Dubinina juga didapati hilang lidahnya. Pada mulanya terdapat beberapa spekulasi bahawa orang asli Mansi mungkin telah menyerang dan membunuh kumpulan itu kerana menceroboh tanah mereka, tetapi siasatan menunjukkan bahawa sifat kematian mereka tidak menyokong tesis ini;. jejak pejalan kaki sahaja dapat dilihat, dan mereka tidak menunjukkan tanda-tanda berlakunya pergelutan dan melawan.
Image may contain: one or more people, outdoor and nature
Walaupun suhu yang sangat rendah , sekitar -25 kepada -30 ° C ( -13 hingga -22 ° F) dengan ribut bertiup, hanya sebahagian daripada merka berpakaian. Separuh daripada mereka hanya mempunyai satu kasut, manakala yang lain tidak mempunyai kasut atau memakai stokin sahaja. Ada yang ditemui dibalut dengan helaian pakaian koyak yang seolah-olah telah dikoyakkan daripada rakan-rakan yang sudah mati. Walau bagaimanapun, sehingga 25 peratus daripada kematian hipotermia dikaitkan dengan apa yang dipanggil " paradoks undressing". Ini biasanya berlaku semasa hipotermia sederhana teruk, sebagai orang yang menjadi keliru, dan agresif. Mereka mungkin mula membuka pakaian mereka, yang seterusnya, meningkatkan kadar kehilangan haba.
Image may contain: one or more people, people standing and outdoorImage may contain: one or more peopleImage may contain: one or more people, people standing, outdoor and natureImage may contain: 4 people
Teori

Banyak teori telah timbul mengenai kejadian itu, dari aktiviti paranormal sehinggalah kepada ujian senjata rahsia. Tetapi runtuhan salji adalah satu penjelasan yang munsabah untuk kejadian ini. Satu senario teori, salji yang runtuh bergerak melanggar khemah dan merosakkan perkhemahan pada waktu malam. Kumpulan itu kemudian mengoyak khemah dari dalam untuk membebaskan diri keluar. Salji telah merosakkan pakaian tambahan dan kasut tertimbus oleh salji basah, dalam suhu sub beku yang menimbulkan keadaan bahaya yang serius kepada mereka. Dengan keadaan yang keletihan atau mungkin tidak sedarkan diri akibat hipotermia mungkin di bawah 15 minit. Nicholai Thibeaux, Dubinina , Zolotariov, dan Kolevatov telah bergerak jauh dari tapak untuk mendapatkan bantuan walaupun lokasi jauh, apabila mereka jatuh ke dalam gaung di tempat mayat mereka ditemui. Tiga mereka ini mempunyai keretakkan utama pada badan. Kecederaan utama adalah kerana jatuh 13 kaki ke dalam gaung boleh dianggap bukti bahawa mereka cedera teruk akibat jatuh.

Faktor-faktor yang menyokong teori ini adalah bahawa salji longsor bukan luar biasa di mana-mana cerun yang boleh menahan salji. Walaupun dakwaan bahawa kawasan itu tidak terdedah kepada salji longsor, salji longsor slab yang biasanya berlaku dalam salji baru dan di mana orang yang mengganggu gumuk salji itu. Pada malam kejadian itu, salji telah jatuh, tapak perkhemahan itu terletak pada cerun, dan perkhemah telah mengganggu kestabilan gumuk salji itu. Khemah itu juga separuh roboh dan sebahagiannya diliputi dengan salji, yang boleh menyokong teori, runtuhan kecil salji telah melanggar masuk ke dalam khemah.

Menidakkan senario runtuhan itu, penyiasat melihat jejak kaki menuju dari perkhemahan, dan tidak ada jelas kerosakkan longsoran salji di lihat. Walau bagaimanapun, tapak kaki boleh dikekalkan jika tidak ada hujan dalam 25 hari sebelum tapak ini telah ditemui dan runtuhan itu sepatutnya berlaku selepas kebanyakkan salji jatuh.

Wartawan melaporkan sebahagian darpada fail inkues mendakwa bahawa ia menyatakan:
Image may contain: 3 people, people standing and outdoorImage may contain: 4 people, people smilingImage may contain: one or more people and outdoor
Enam daripada mereka meninggal dunia akibat Hipotermia, tiga daripada mereka mempunyai kecederaan maut.Tiada sebarang tanda-tanda terdapatnya orang lain yang berdekatan selain daripada mereka sendiri di Kholat Syakhl atau sesiapa sahaja di kawasan-kawasan sekitarnya.Khemah telah dikoyakkan dari dalam.Mangsa-mangsa telah mati 6 hingga 8 jam selepas makan malam terakhir mereka.Kesan darpada kem itu menunjukan ahli-ahli kumpulan telah meninggalkan kem atas kemahuan sendiri dengan berjalan kaki.Untuk menyangkalkan teori serangan oleh orang asli Mansi, Dr Boris Vozrozhdenny menyatakan bahawa kecederaan maut daripada tiga mayat bukan disebabkan oleh manusia, "kerana kuasa pukulan terlalu kuat dan tidak ada tisu lembut telah rosak".Ujian sinaran forensik telah menunjukkan dos tahap pencemaran radioaktif pada pakaian daripada beberapa mangsa. Dokumen yang dikeluarkan tidak mengandungi maklumat mengenai keadaan organ-organ dalaman pemain ski.

Keputusan terakhir adalah bahawa semua ahli-ahli kumpulan meninggal dunia akibat daripada"Kuasa Alam Semula Jadi Yang Luar Biasa".Inkues siasatan itu terhenti secara rasmi pada bulan Mei 1959 sebagai hasil daripada"Ketiadaan Pihak Yang Bersalah". Fail-fail telah dihantar ke sebuah arkib rahsia, dan salinan kes itu hanya di sediakan pada tahun 1990-an, terdapat beberapa bahagian salinan yang hilang.

Kontoversi Sekitar Siasatan

Sesetengah penyelidik mendakwa beberapa fakta yang telah terlepas, mungkin diabaikan, oleh pegawai-pegawai:

Yury Kuntsevich 12 tahun, yang kemudiannya menjadi ketuaYekaterinburg Yayasan Dyatlov, menghadiri upacara lima pengebumian pemain ski' dan mengimbas kembali kulit mereka mempunyai kesan "perang terang".

Beberapa pakaian pejalan kaki '(2 seluar dan baju sejuk ) telah didapati sangat radioaktif.

Satu lagi kumpulan pejalan kaki (kira-kira 50 kilometer di selatan kejadian ) melaporkan bahawa mereka melihat cahaya jingga aneh di langit pada waktu malam di utara (mungkin ke arah Kholat Syakhl ) pada malam kejadian itu. Sama seperti " cahaya " diperhatikan di Ivdel dan kawasan berhampiran secara berterusan sepanjang tempoh Februari hingga Mac 1959, dengan pelbagai saksi bebas (termasuk perkhidmatan meteorologi dan tentera ). Ini kemudiannya terbukti pelancaran peluru berpandu R-7 antara benua oleh Eugene Buyanov.

Beberapa laporan mencadangkan bahawa terdapat banyak besi buruk di kawasan itu, yang membawa kepada spekulasi bahawa tentera telah menggunakan kawasan itu dan mungkin telah terlibat dalam menyembunyikan sesuatu.

Kem terakhir kumpulan Dyatlov terletak dalam perjalanan terus dari Baikonur Cosmodrome (dari mana beberapa ujian pelancaran peluru berpandu antara benua R-7 telah dilaksanakan ) Chyornaya Guba , nusantara Novaya Zemlya yang merupakan medan ujian nuklear utama Soviet Union ).

Selepas Kejadian

Pada tahun 1967 , penulis dan wartawan Sverdlovsk Yuri Yarovoi menerbitkan novel daripada kejadian ini. Yarovoi telah terlibat dalam mencari kumpulan Dyatlov dan pada inkues itu, termasuk bertindak sebagai jurugambar rasmi untuk operasi mencari dan di peringkat awal siasatan, dan sebagainya dalam kejadian ini. Buku ini telah ditulis dalam era Soviet apabila butir-butir kemalangan itu dirahsiakan, dan Yarovoi dielakkan mendedahkan apa-apa di luar kedudukan rasmi dan fakta-fakta yang terkenal.
Buku kemalangan dan lebih yakin daripada peristiwa-peristiwa sebenar. Hanya ketua kumpulan itu ditemui mati. Rakan-rakan Yarovoi yang mengatakan bahawa dia mempunyai versi alternatif novel, tetapi kedua-duanya telah ditolak kerana penapisan. Sejak kematian Yarovoi pada tahun 1980 semua arkib , termasuk gambar, diari dan manuskrip, telah hilang.

Beberapa butiran tragedi itu didedahkan kepada umum pada tahun 1990 penerbitan dan perbincangan itu dalam akhbar serantau Sverdlovsk. Salah satu pengarang utama Sverdlovsk adalah wartawan Anatoly Guschin. Guschin melaporkan bahawa pegawai-pegawai polis yang memberikan kebenaran khas untuk mengkaji fail asal inkues dan menggunakan bahan-bahan ini dalam penerbitan beliau. Beliau mendapati bahawa beberapa laman telah dikecualikan dari fail-fail, seperti misteri " sampul surat " yang disebut dalam senarai bahan-bahan kes. Pada masa yang sama salinan beberapa fail kes mula beredar di kalangan penyelidik tidak rasmi yang lain.

Guschin dalam kajian beliau di dalam buku"The Price of State Secrets of Nine Lives ".Sesetengah penyelidik mengkritiknya kerana tumpuan pada teori spekulasi yang penglibatan " Eksperimen Rahsia Senjata Soviet ", tetapi penerbitan, menimbulkan perbincangan awam, diransang oleh kepentingan dalam aktiviti paranormal. Malah, banyak daripada mereka menutup mulut selama 30 tahun dari melaporkan fakta baru tentang kemalangan itu. Salah seorang daripada mereka adalah bekas pegawai polis Lev Ivanov yang mengetuai inkues rasmi pada tahun 1959. Pada tahun 1990, beliau menerbitkan sebuah artikel bersama-sama dengan pengakuan pasukan siasatan bahawa tidak ada penjelasan rasional tentang kemalangan itu. Beliau juga melaporkan bahawa beliau menerima arahan langsung daripada pegawai-pegawai daerah berpangkat tinggi untuk menolak inkues dan menyimpan bahan-bahan rahsia selepas melaporkan bahawa pasukan itu telah melihat "Objek Terbang". Ivanov secara peribadi percaya penyataan paranormal - khususnya, UFO (Unknown Flying Object).

Adakah mungkin sasquatch atau disebabkan Serangan Bigfoot?

Ada juga spekulasi lain menyatakan kumpulan ekspedisi berkenaan diserang bigfoot tetapi tiada bukti kesan tapak kaki bigfoot ditemui ditempat kejadian.

Pada tahun 2000 , sebuah syarikat TV serantau menghasilkan filem dokumentari Misteri Laluan Dyatlov. Dengan bantuan krew filem, penulis Yekaterinburg, Anna Matveyeva, menerbitkan fiksyen / dokumentari drama dengan nama yang sama. Sebahagian besar dokumentari ini termasuk petikan luas daripada kes rasmi, diari mangsa, temu bual dengan pencari dan dokumentari lain yang dikumpul oleh pembuat filem. Barisan naratif butir-butir buku kehidupan seharian dan pemikiran seorang wanita moden ( ego daripada penulis sendiri) yang cuba menyelesaikan kes itu.

Walaupun ia naratif fiksyen, buku Matveyeva kekal sebagai sumber terbesar bahan-bahan dokumentari pernah disediakan kepada orang awam mengenai kejadian itu. Di samping itu, laman-laman fail kes dan dokumentari lain (dalam salinan dan transkrip ) secara beransur-ansur diterbitkan pada laman forum untuk penyelidik.

The Dyatlov Foundation telah ditubuhkan di Yekaterinburg, dengan bantuan Ural State Technical University, yang diketuai oleh Yuri Kuntsevitch. Tujuan yayasan itu adalah untuk meyakinkan pegawai Rusia untuk membuka semula siasatan kes itu, dan untuk menjaga "Muzium Dyatlov " untuk mengekalkan ingatan kepada pemain ski yang terkorban.

Mysteriousuniverse.com


No comments:

Post a Comment