Monday 28 May 2012

:: Sakit Kepala Sebelah atau Migraine ::



Salam, kali ini aku tertarik nak buka cerita pasal sakit kepala terlampau atau dengan kata lainnya MIGRAINE...bukan apa lately aku tengok ramai dikalangan masyarakat sibuk memperkatakan tentang 'penyakit' ini. Sakit pale sikit jew..dah kata migraine...tapi nampak leh je ke hulu ke hilir...leh ag wat itu dan ini sedangkan setahu aku, orang yang kena migraine ni dia tak mampu nak wat pape..terbaring jew...sambil tahan sakit kepala yang melampau...usah kata berjalan2 or bersembang..nak buka mata pun tak boleh..macam mana tu... then aku pun cari sedikit info tentang migraine dan inilah hasilnya. Aku dapat info ni pun dalam laman sesawang seorang doktor pakar....layannnnnnnnnnnnnnn

Apa itu Migraine?

Migraine atau migren adalah sakit kepala parah yang biasanya terasa hanya di sebelah kepala, seringkali disertai mual dan muntah, serta berkaitan dengan rasa sakit bila melihat cahaya atau mendegar suara berisik ( photophobia and phonophobia).



Ada dua jenis migraine:

§  Migraine dengan aura (klasik) – yaitu sakit kepala didahului dengan fase awal yang disebut dengan aura, di mana dapat terjadi gejala-gejala seperti melihat kilatan cahaya, kehilangan pengelihatan sementara, masalah berbicara atau mati rasa di wajah atau lengan.

§  Migraine tanpa aura (umum) –yaitu sakit kepala tanpa didahului aura.

Apa Gejala-Gejala Migraine?


Kedua jenis migraine tersebut seringkali diawali dengan perubahan suasana hati (mood) dan rasa laparbiasa atau mengidam makanan tertentu. Migraine menyerang selama 4 sampai 74 jam dan biasanya terasa pada salah satu sisi kepala. Selama masa serangan ini penderita mungkin perlu berbaring di kamar yang tenang dan gelap karena sakit kepala yang berdenyut seringkali diperparah oleh gerakan, suara berisik dan cahaya.


Apa Penyebab Migraine?


Penyebab migraine sebenarnya tidak jelas, namun perubahan ukuran pembuluh darah dan kadar bahan neurotransmitter (pembawa pesan kimiawi) di otak dianggap bertanggungjawab terhadap terjadinya migraine.
Khususnya, turunnya kadar bahan kimia otak serotonin dipercaya bertanggungjawab terhadap dilatasi (pelebaran) pembuluh darah yang menyebabkan sakit kepala berdenyut-denyut.
Banyak faktor yang dapat memicu migraine, antara lain kelelahan, stress, dehidrasi, perubahan hormonal, tidak makan atau terlambat makan, dan makanan dan minuman tertentu seperti keju, cokelat, kopi, teh dan alkohol.
Migrain sepertinya menurun dalam keluarga, dan me
Migrain sepertinya menurun dalam keluarga, dan sekalipun migraine tidak langsung diwariskan oleh orang tua, kemungkinan ada keterkaitan genetika.


Dapatkah Migraine Dicegah?

Kecenderungan menderita migraine tetap ada pada seseorang yang pernah menderita migraine. Migraine tidak dapat disembuhkan tetapi migraine dapat dikendalikan, dengan mambatasi jumlah serangannya.


Selain itu, aku kongsikan juga satu lagi info berkenaan dengan migraine....

APA ITU MIGRAINE?

Migrain adalah sakit kepala yang menyakitkan, berdenyut-denyut dan berlangsung antara 4-72 jam sehingga seseorang itu tidak mampu melakukan pekerjaan rutin hariannya. Namun begitu menurut kajian yg dibuat, migraine tidak mendatang kesan jangka panjang yang serius.


APA PENYEBAB MIGRAINE?


Menurut kajian, migrain boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Pada asasnya, apabila berlaku migrain saluran darah akan mengembang dan menguncup menyebabkan kita berasa sakit kepala yang berdenyut-denyut. Migrain boleh disebabkan oleh faktor keturunan. Jika ibu mengalami migrain semasa muda, anaknya juga boleh mengalami migrain.

APAKAH TANDA-TANDA MIGRAINE?

Migraine biasanya menyebabkan rasa sakit kepala berdenyut-denyut (throbbing headache) pada sebelah kepala dan rasa loya. Namun ada juga sakit kepala di kedua-dua belah kepala. Individu yang berlainan mempunyai tanda2 penyakit migraine yg berlainan.

Pergerakan, cahaya, bunyi bising dan bau-bauan boleh memburukkan lagi migraine. Kadang kala seseorang itu boleh merasakan aura, iaitu beliau dapat melihat bintik-bintik, gelombang cahaya atau pancaran2 cahaya di depan matanya. Tangan, bahu dan muka akan menjadi kebas. Ianya berlaku 30 min sebelum sakit kepala.

BAGAIMANA MIGRAINE ITU DIDIAGNOSA?

Selalunya doktor cuba exclude atau mencari kemungkinan2 lain penyebab sakit kepala seperti kerabunan mata, stress atau tidak cukup rehat. Namun begitu doktor akan mengatakan ianya migraine jika :
  1. Anda mempunyi 5 kali atau lebih sakit kepala tanpa aura atau 2 kali sakit kepala dgn aura.
  2. Sakit kepala yg berlangsung 4-72 jam tanpa makan apa2 ubat.
  3. Rasa loya dan mahu muntah, pancaran cahaya dan bunyi menyebabkan sakit kepala bertambah teruk.
BAGAIMANA IANYA DIRAWAT ?

Migraine biasanya dirawat dgn ubat tahan sakit. Ianya boleh didapati di farmasi. Namun jika ianya tidak berkesan, haruslah berjumpa dgn doktor untuk rawatan lanjut. Migraine juga boleh dikurangkan dengan mengelakkan pengambilan cheese, coklat dan MSG.

No comments:

Post a Comment