Wednesday 15 May 2019

UNTOLD STORY : SAYA TIDAK PERNAH MEMBERITAHU KETUA KESELAMATAN SAYA AKAN BERJUMPA DENGAN SADDAM- TUN SITI HASMAH

Image result for saddam hussein
SUMBER: BBC.COM
Ia pada tahun 2000 apabila dia ditanya oleh suaminya, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang ketika itu merupakan perdana menteri keempat, pergi ke Iraq untuk menghantar bantuan kemanusiaan.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengenakan sekatan ke atas Iraq selepas pencerobohan Kuwait pada tahun 1990.

Dr Siti Hasmah menyertai ahli-ahli wanita dari sebuah pertubuhan bukan kerajaan dan beberapa doktor. Arahan Dr Mahathir kepadanya adalah memberi penilaian pertama mengenai keadaan di Iraq.

"Dia memberitahu saya supaya tidak meminta kunjungan hormat kepada Saddam, tetapi jika Saddam meminta untuk bertemu dengan saya, saya boleh pergi (berjumpa dengannya)," katanya.

Ia adalah selepas beberapa hari dia berada di sana bahawa duta Iraq yang kemudiannya memberitahu Malaysia bahawa Saddam mahu bertemu dengannya. Dan dia tidak memberitahu sesiapa pun.
Image result for saddam hussein
SUMBER: PBS
"Saya tidak memberitahu sesiapa, malah ketua pasukan keselamatan kami di sana. Saya sedang mengadakan perbincangan dengan pasukan apabila saya melihat Iraqi kelihatan seperti itu dan mengangguk kepada saya. Itulah isyarat. Saya terpaksa mengikutinya.

"Dr Raj Karim terus bertanya kepada saya di mana saya pergi. Saya tidak memberitahunya kerana saya tidak tahu di mana saya akan dibawa ke. Saya berada di dalam kereta dengan pemandu dan lelaki yang kasar, dan kami dibawa mengelilingi bandar. Kemudian kami berhenti untuk menjemput timbalan perdana menteri kemudian, Tariq Aziz.

"Sekali lagi kami pergi mengelilingi kota sehingga mereka membawa saya ke istana.

"Saya memasuki bilik dan melihat Saddam. Dia bangun dan berjalan ke arah saya, menjabat tangan saya dan mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Malaysia dan Dr Mahathir kerana membantu rayuannya untuk mengangkat sekatan.
Image result for saddam hussein and tun siti hasmah
SUMBER: OHBULAN
"Kami bercakap selama setengah jam yang baik sebelum saya pergi. Semasa kami keluar dari bilik, saya melihat di atas saya patung besar burung helang ini. Dia memberitahu saya bahawa ia dibuat daripada kelongsong peluru. Kepala helang itu menghadapi Iran, "katanya.

Setelah kembali ke rumah negeri, dia menerima serangan dari ketua pasukan keselamatan Malaysia.

"Dia berkata dia boleh kehilangan pekerjaannya jika ada yang berlaku kepada saya. Tetapi tiada apa yang berlaku. Dia berkata saya sepatutnya memberitahu mengenai pertemuan dengan Saddam dan bahawa dia tidak akan memberitahu sesiapa mengenainya.

"Walaupun Dr Mahathir tidak tahu sehingga selepas saya bertemu dengan Saddam. Saya memanggilnya di telefon satelit, menyampaikan mesej Saddam dan semua yang dia mahu tahu ialah ketika saya pulang ke rumah, "katanya sambil tertawa dengan penuh kasih sayang.

Tetapi ia adalah satu perjalanan yang memukau untuknya. Lawatan ke tapak perlindungan bom Amiriyah, di mana kira-kira 400 orang awam terbunuh oleh dua bom Amerika Syarikat, amat menyedihkan.

"Kami diberitahu oleh pemandu untuk membaca al-Fatihah sebelum memasuki laman web ini. Kami dapat melihat cetakan sawit dan kulit manusia yang dicetak di dinding tempat perlindungan bom. "

Dia berkata mereka diberitahu sebelum perjalanan mereka tidak boleh membawa pensil utama untuk kanak-kanak.

"Kami diberitahu pendahulu boleh digunakan untuk membuat bom, tetapi kami tidak membawa berbilion pensil utama. Jadi kami membawa krayon dan buku untuk kanak-kanak. "

Satu lagi perjalanan yang tidak dapat dilupakan ke negara yang dilanda perang, tetapi kali ini dengan Dr Mahathir, adalah ke Bosnia-Herzegovina.
Image result for malbatt bosnia
SUMBER: YOUTUBE
Ia bukan lawatan yang dirancang. Sebenarnya, mereka berada di Rom sebagai sebahagian daripada percutian Mediterranean mereka dan telah bertemu dengan beberapa askar dalam pakaian seragam dengan perkataan "MALBATT" yang dilukis pada mereka.

"Mereka melihat kami dan datang. Kami bertanya mengapa mereka berada di sini. Mereka berkata mereka telah menamatkan tugas mereka dan pulang ke rumah.

"Mereka meminta Dr Mahathir untuk melawat kem mereka di Bosnia.

"Sudah tentu, Dr Mahathir sangat gembira. Dia mahu pergi tetapi saya sangat tegar dengannya. Saya memintanya untuk memastikan bahawa ia selamat untuknya pergi.

"Datuk Seri Najib Razak adalah menteri pertahanan ketika itu. Oleh itu, kami menghubungi Najib dan dia berkata ia baik-baik saja untuk pergi, tetapi dia menasihatkan saya memakai seluar, bukan baju kurung, untuk pergi ke sana.

"Saya teringat dengan jelas bahawa ia adalah hari Jumaat yang kami pergi. Kami terbang dari Itali ke Bosnia.

"Pesawat kami terpaksa terbang di zon yang ditetapkan.

"Jika anda terbang di luar zon, mereka tidak dapat menjamin bahawa pesawat tidak akan ditembak.

"Kami telah diterima oleh tentera British, yang merupakan sebahagian daripada pasukan pengaman PBB, di lapangan terbang dan kami kemudian diangkut ke khemah melalui helikopter. Sebelum menaiki helikopter, kami mengadakan taklimat.

"Pertama, kita terpaksa memakai jaket peluru. Kami akan menyeberangi perairan, jadi kami juga terpaksa memakai jaket keselamatan. Jadi juruterbang itu berkata jika helikopter itu terhempas ke dalam air, kita harus berenang dari situ.

"Saya melihat suami saya dan dia memandang ke belakang. Kami berdua bukan perenang. Jaketnya berat. Bagaimana kita akan berenang? Kami akan tenggelam ke dalam air dengan helikopter. "

Walaupun selepas mereka mendarat di atas landasan kapal, masih ada jarak untuk pergi. Pengangkutan darat mereka adalah tangki. Tangki tentera menjadi tepat.

"Saya sangat takut, terutama untuk suami saya. Dia meletakkan kepalanya untuk mengambil gambar. Saya menariknya ke bawah. Terdapat insiden bom yang dibuang ke dalam tangki. Malah di helikopter dia sibuk mengambil gambar. "
Image result for mahathir bosnia
SUMBER; bigdogdotcom.wordpress.com
Walaupun cara perjalanan begitu, dia berkata bahawa mereka tidak menyesal pergi ke sana.

"Lelaki kami ada di sana. Mereka sedang menunggu kami. Mereka telah memasak makanan Malaysia. Kami melakukan solat Jumaat bersama. "

Beliau bercakap bangga dengan pasukan Malaysia yang membentuk pasukan pengaman PBB di seluruh dunia.

"Mereka telah mencipta imej yang baik untuk Malaysia, menjadikan mereka dikenali sebagai pasukan pengaman yang baik.

"Mereka menubuhkan hospital. Itu adalah perkara pertama yang pasukan kita lakukan di mana sahaja. Terdapat pakar bedah dan doktor juga. "

Di Bosnia, pasukan MALBATT bukan hanya merawat kakitangan tentera yang terluka tetapi juga orang awam.

Sumber : SensasiViral


No comments:

Post a Comment