Friday 9 June 2017

SEJARAH PROTON SAGA OLEH SHAHARUN BIN BAHARUDDIN

Image may contain: one or more people, people standing, car and outdoor
Proton Saga merupakan model pertama syarikat automotif pertama Malaysia iaitu PROTON, berasaskan model Mitsubishi Lancer Fiore.

Mengapa Mitsubishi dipilih sebagai rakan kongsi?

Sebenarnya sebelum berbincang dgn Mitsubishi, banyak perbincangan dilakukan dgn pengeluar² kereta yg lain (Daihatsu juga pernah terlibat dalam perbicangan tetapi tidak bersetuju dengan konsep tersebut pada masa itu), tetapi kerana penglibatan terus pengerusi MMC Dr Kubo yang mempunyai keinginan khusus untuk mencipta kereta yang  mempunyai keperibadian bangsa (nasional).

Dr Kubo juga telah melihat semangat dan idea Tun Dr Mahathir yg ternyata mempunya visi yg sama dgn beliau. Kereta Utk Rakyat!
Image may contain: 1 person, sitting
Proton Saga merupakan model pertama syarikat automotif pertama Malaysia iaitu PROTON, berasaskan model Mitsubishi Lancer Fiore.

Ia dibangunkan buat pertama kali di Shah Alam pada bulan September 1985. Proton Saga ke 100,000 telah dikeluarkan pada Januari 1989.

Semasa pelancarannya, kereta Proton Saga pertama telah dihadiahkan kepada Muzium Negara sebagai simbol bermulanya industri automotif negara. Sejak daripada itulah Proton Saga menyumbang sebahagian besar daripada hasil jualan Proton.

Proton Saga telah dilancarkan pada September 1985 oleh Tun Dr. Mahathir bin Mohamad, Perdana Menteri Malaysia ketika itu.
No automatic alt text available.
Sebelum model Saga dilancarkan, sebuah pertandingan memilih nama kereta kebangsaan negara yang pertama telah pun diadakan, dan nama model diambil daripada nama yang dipilih oleh pemenang pertandingan tersebut.

Pemenang pertandingan tersebut iaitu Ismail Jaafar, seorang tentera bersara memilih nama "Saga" kerana biji saga amat mudah didapati di Malaysia.

Tun Dr. Mahathir juga menggunakan kereta Proton Saga semasa upacara perasmian Jambatan Pulau Pinang pada 14 September 1985. Model terawal Proton Saga ditenagai enjin SOHC 8 injap 4 silinder yang dibekalkan oleh Mitsubishi dengan pilihan model 1.5L dan 1.3L. Varian transmisi automatik hanya boleh didapati pada model 1.5L.
Image may contain: car and outdoor
Versi hatchback pula dikeluarkan pada tahun 1987, dikenali dengan nama Proton Knight pada mulanya dan kemudian dikenali sebagai Proton Saga Aeroback. 

Proton Saga mula dieksport ke United Kingdom pada tahun 1989 dan sejak daripada itulah United Kingdom menjadi penyumbang utama pasaran eksport Proton.

Pada tahun 1990 pula, enjin sedia ada dinaiktaraf kepada enjin 12 injap yang menghasilkan kuasa kuda kepada 75 bhp bagi model 1.3L dan 90 bhp pada enjin 1.5L. Selain itu, ciri keselamatan tambahan seperti tali pinggang belakang serta lampu brek ketiga turut dipasang.


No comments:

Post a Comment