Friday 2 June 2017

CERITA RAKYAT: ASAL-USUL NAMA MINANGKABAU

Hasil carian imej untuk asal-usul nama minangkabau
Seperti yang kita ketahui, penghijrahan orang minangkabau ke Negeri Sembilan serta perkahwinan mereka dengan penduduk setempat sedikit sebanyak telah membentuk masyarakat pelbagai suku yang ada di negeri ini sekarang. Walaubagaimanapun, pernah tak anda terfikir kenapakah orang dari kerajaan Pagaruyung ini lebih dikenali dengan nama Minangkabau? Mana datangnya nama Minangkabau ini? Disini ada sebuah cerita rakyat daripada Sumatera Barat bagaimana nama tersebut diperoleh.
Imej yang berkaitan
Zaman dahulu kala, ada sebuah kerajaan bernama Pagaruyung. Raja Pagaruyung adalah seorang pemimpin yang arif dan adil. Suatu hari, mereka mendapat perkhabaran berita bahawa Kerajaan Majapahit dari Pulau Jawa akan menyerang Kerajaan Pagaruyung. Walaubagaimanapun, pasukan Kerajaan Majapahit sudah pun tiba di daerah berdekatan secara senyap bagi mengatur strategi merebut kerajaan yang aman dan terteram itu.

Mendengar sahaja berita itu, Raja Pagaruyung mengumpulkan para hulubalang dan panglima perang untuk berbincang.
Hasil carian imej untuk asal-usul nama minangkabau
“Aku mengumpulkan kalian untuk membincangkan langkah yang akan kita tempuh dalam menghadapi pasukan Kerajaan Majapahit. Saat ini, mereka sudah berada di perbatasan (daerah berdekatan) dan siap menyerang. Bagaimana menurut kalian?” kata Sang Raja.

“Paduka, kita tidak dapat melakukan serangan yang akan menimbulkan kesengsaraan rakyat. Bagaimana pun peperangan akan merugikan rakyat kita sendiri,” kata penasihat Raja.

“Aku setuju. Kita harus memikirkan cara untuk mengalahkan mereka tanpa harus membuat rakyat sengsara.” ujar Raja.

“Paduka, lebih baik kita ajak mereka berunding dan meminta mereka untuk meningalkan kerajaan ini. Jika dengan cara berunding ternyata tidak menyelesaikan masalah, kita tentang mereka untuk adu kerbau!” kata panglima perang.
Hasil carian imej untuk asal-usul nama minangkabau
Raja setuju dengan pendapat panglima perang. Lalu, mereka mulai menyusun rancangan. Raja memerintahkan puterinya, Datuk Tantejo Gerhano, untuk pergi ke perbatasan. Datuk Tantejo Gerhano adalah seorang gadis yang mempunyai tata karma yang tinggi dan lembut hati. Sebelum pergi, ia mendandani gadis-gadis dan dayang-dayang yang akan menemaninya.

Di perbatasan, Datuk Tantejo Gerhano mendekati khemah-khemah pasukan Kerajaan Majapahit.

“Selamat Datang Tuan-Tuan yang baik!. Kami diutus oleh Raja untuk menyambut Tuan semua. Jika Tuan-Tuan berkenan, Raja ingin mengudang Tuan-Tuan semua ke istana. Namun sebelum itu, silakan menjamu makanan-makanan yang sudah kami bawa” kata Datuk Tantejo Gerhano.
Hasil carian imej untuk majapahit
Pasukan Kerajaan Majapahit merasa senang sekaligus berasa hairan. Mereka ingatkan akan disambut oleh pasukan perang Kerajaan Pagaruyung, tetapi ternyata disambut oleh gadis-gadis cantik yang ramah dan makanan yang enak-enak.

Dengan itu, pasukan Majapahit pun menikmati santapan lezat itu. Kemudian pasukan Kerajaan Majapahit dihantar menuju ke istana bagi menemui Raja. Raja Pagaruyung menyambut mereka dengan ramah.

“Selamat datang ke kerajaan kami, Tuan-Tuan. Jika boleh kami tahu, apakah tujuan Tuan semua datang ke sini?”

“Kami mendapatkan tugas untuk merebut Kerajaan Pagaruyung” kata pemimpin pasukan kerajaan Majapahit.

“Saya mengerti. Baiklah, bagaimana kalau peperangan kita ganti saja dengan adu kerbau. Siapa yang kerbaunya menang, ia boleh berkuasa di kerajaan ini,” ujar Raja Pagaruyung.
Hasil carian imej untuk kerajaan majapahit
Setelah berfikir sejenak, pemimpin pasukan Kerajaan Majapahit setuju. Lalu, mereka menyiapkan seekor kerbau yang sangat besar dan kuat untuk diadu dengan kerbau dari Kerajaan Pagaruyung.

Kerajaan Pagaruyung justru memilih seekor anak kerbau yang masih menyusu dengan ibunya. Anak kerbau itu sengaja dipisahkan dari induknya selama tiga hari, sehingga anak kerbau itu tidak dapat menyusu pada ibunya dan menjadi haus. Lalu, di muncung anak kerbau itu dipasangkan sebuah mata pisau yang tajam.
Hasil carian imej untuk bukit tinggi indonesia
Hari yang ditentukan pun tiba. Kerbau-kerbau aduan dibawa ke gelanggang. Kerajaan Majapahit memiliki kerbau aduan yang besar dan kuat.

“Kalahkan saja kerbau kecil itu!” teriak para pasukan Kerajaan Majapahit dari pinggir gelanggang.

Kerbau aduan Kerajaan Majapahit terlihat beringas menyerang lawannya, si kerbau kecil. Sementara itu, anak kerbau milik Kerajaan Pagaruyung segera mengejar kerbau besar itu untuk menyusu. Rupanya, ia ingatkan bahawa kerbau besar itu adalah ibunya. Maka mulut kecilnya berusaha menggapai perut kerbau lawannya, sehingga perut kerbau Kerajaan Majapahit terluka. Disebabkan luka yang semakin banyak, kerbau Kerajaan Majapahit pun tersungkur dan mati.
Hasil carian imej untuk bukit tinggi indonesia
“Manang Kabau! Manang Kabau!” teriak rakyat Pagaruyung dengan gembira.

Pasukan Kerjaan Majapahit diizinkan untuk kembali ke kerajaannya dengan damai tanpa peperangan. Sementara itu, berita kemenangan kerbau Kerajaan Pagaruyung menjadi buah bibir di seluruh negeri. Manang kabau adalah bahasa penduduk setempat yang bererti Menang Kerbau. Akhirnya, daerah itu dikenal dengan sebutan Manang Kabau yang lama-kelamaan menjadi Minangkabau.

Sumber – dongengceritarakyat.com & TV Anak Indonesia.



No comments:

Post a Comment