Wednesday 6 June 2018

REALITI DISEBALIK PEMBATALAN REL KERETAPI SINGAPURA - KL (HSR)

Bijak Kan hamba Allah 93 thn ni... WORTH TO READ!!! Gigih aku translate pagi2 pas subuh.
Image result for tun dr mahathir
TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD
Singapura, kononnya sebuah negara yang bersih dalam diam-diam membantu mantan PM Najib Razak semasa puncak skandal 1MDB. Kemungkinan yang munasabah bahawa Kerajaan Singapura adalah "tangan tersembunyi" di sebalik skandal Xavier Andre Justo dari Switzerland.

Sebagai pusat kewangan ketiga ke-3 di dunia (selepas London dan New York), ia adalah satu penghinaan kepada kecerdikkan pusat kewangan ketiga dunia itu bahawa mereka tidak tahu tentang document yang dibekalkan oleh 1MDB adalah berkait rapat dengan akaun Brazen Sky Limited yang merupakan satu penyata akaun bank palsu. Pihak Berkuasa Kewangan Singapura mengetahui bahawa Arul Kanda telah menipu ketika dia menuntut wang tunai US $ 1.103 bilion yang disimpan di BSI Bank Limited, Singapura.

Selain Amerika Syarikat, Switzerland dan Luxembourg, Najib dan isterinya, Rosmah, juga mempunyai wang simpanan mereka di Singapura. Perdana Menteri Lee Hsien Loong menyukai Najib semata-mata kerana pemimpin Malaysia yang korup ini boleh dimanipulasi dan dikawal dengan mudah, kerana PM Najib ini bukanlah seorang pemikir dan tidak berfikir panjang dalam tindak tanduk pentadbiran sesebuah negara. Sebagai pusat kewangan terkemuka dunia, Singapura tidak mendiskriminasi wang money laundering, malah melihat itu sebagai satu kesempatan untuk terus menjadi negara no 1 di Asean.
Image result for high speed rail
GAMBAR SEKADAR HIASAN
Projek rel kereta api berkelajuan tinggi Singapura-Kuala Lumpur 350-km (HSR) yang telah ditandatangani pada tahun 2016 di bawah pentadbiran PM Najib Razak sebelumnya telah digunakan sebagai satu cara sogokan. Seperti yang disebut oleh Tun Mahathir Mohamad, projek itu dirancang sedemikian rupa agar Malaysia boleh dihukum hampir RM500 juta jika kita membatalkan projek itu.

Pada hakikatnya, Singapura tidak memerlukan projek HSR. Hal ini kerana, lebih daripada 90% rel dan stesen kereta api akan dibina di Malaysia. Sangat pelik dan ajaib bilamana Singapura bakal mendapat setengah bilion ringgit sekiranya kontrak dibatalkan memandangkan penglibatan Singapura hanyalah kurang daripada 10% daripada keseluruhan projek HSR. Bagaimana, negara yang paling sikit berperanan boleh mendapat pampasan sedangkan kita yang menerajui projek itu tidak mendapat apa2 selain harus membayar negara peranan kecil itu??? Dari sisi lain, nampak kelemahan PM kita dan kementerian yang terlibat dalam merangka dan menghasilkan document kontrak yang hanya memberi faedah kepada satu pihak sahaja. Apakah tiada timbang tara, penelitian atau pemurnian kontrak sebelum sesuatu document perjanjian itu ditandatangani??? Atau sengaja menutup sebelah mata untuk imbuhan disebalik perjanjian syaitan ini??? Wallahualam... kesian rakyat.

Bertambah pelik apabila projek Link East Coast Rail Link (ECRL) 688 km berharga RM55 bilion lebih rendah harganya berbanding projek HSR yang lebih pendek iaitu 350-km yang akan menelan kos RM110 bilion. Pelik kan???
Image result for najib dan lee hsein
GAMBAR SEKADAR HIASAN
Jelas sekali, sesuatu yang mencurigakan berlaku dalam usahasama oleh PM Najib Razak dan PM Lee Hsein Long apabila kos projek HSR adalah hampir dua kali ganda dari projek ECRL yang mana HSR adalah projek keretapi dengan rel yang lebih pendek. Takkan China yang dianugerahkan projek HSR dapat membina rel keretapi dan stesen yang 2 kali lebih panjang pada nilai separuh harga, atau diskaun 50%? Nampaknya Singapura akan dapat mendapat keuntungan secara besar-besaran dari projek kereta api berkelajuan tinggi.

Malangnya bagi kedua-dua pemimpin ini iaitu PM Najib Razak dan PM Lee Hsien Loong, kerana mereka gembira menggaru di belakang masing-masing, dan tidak menjangkakan bahawa Tun Mahathir Mohamad yang berusia 93 tahun boleh memecat kerajaan Barisan Nasional selepas berkuasa selama 61 tahun sejak kemerdekaan pada tahun 1957. Semua perancangan tergendala apabila Pakatan Harapan membuat kemenangan yang menabjukkan pada PR14 yg lalu.

Sepatutnya, Tun Mahathir yang harus terbang ke Singapura memohon PM Lee Hsien Loong untuk membatalkan, atau sekurang-kurangnya menimbang semula, projek HSR RM110 bilion. Sebaliknya, PM Lee yang panik dan terbang ke Malaysia untuk berjumpa dengan Tun Mahathir bagi membincangkan status projek HSR.

Singapura diberi masa selama 30 minit untuk mesyuarat itu, sebelum PM Lee meninggalkan pejabat Tun Mahathir.

PM Lee Hsien Loong mahu bercakap mengenai HSR dengan Mahathir, tetapi pemimpin Malaysia tetap sepakat memberitahu bahawa HSR akan tetap dibatalkan. Dengan perasaan kecewa pemimpin Singapura meninggalkan Malaysia.
Image result for tun m dan lee hsien
GAMBAR SEKADAR HIASAN
Hari ini (Isnin, 28 Mei), Mahathir secara unilateral mengumumkan kepada dunia bahawa Malaysia akan menghentikan projek kereta api berkelajuan tinggi Kuala Lumpur-Singapura atau HSR.

Tun Mahathir Mohamad berkata - "Ini adalah keputusan muktamad. Ia tidak memberi manfaat. Ia akan membebankan kita dengan sejumlah besar wang disaat kewangan negara yang sememangnya teruk sejak 10 tahun ditadbir oleh PM sebelumnya iaitu Najib Razak. Kami tidak akan membayar sebarang wang untuk projek ini. Ia hanya trek pendek. Ia hanya akan memendekkan masa orang selama satu jam bagi satu perjalanan dimana negara akan berhutang 110billion untuk tempoh beratus tahun. "

Untuk kehilangan penalti RM500 juta bagi pembatalan projek itu adalah lebih baik daripada membelanjakan RM110 bilion untuk projek mega yang dianggap tidak berfaedah. Harga tiket untuk perjalanan HSR akan menjadi terlalu mahal untuk rakyat Malaysia kerana kos projek menelan belanja sekitar 110billion. Itu belum masuk cukai dan keuntungan syarikat yang menerajui HSR. Belum lagi dilihat berapa puluh tahun kontrak.

Bagaimanapun, berdasarkan rekod prestasi Tun Mahathir, beliau tidak akan menyerahkan setengah bilion ringgit kepada PM Lee Hsien Loong dengan mudah dan tanpa pertarungan. 

Sekiranya Tun Mahathir sebelum ini memberi tekanan kepada PM Lee Kuan Yew (bapa PM Lee Hsein Loong) untuk membawa lari wang keluar dr Malaysia, kemungkinan lelaki tua berusia 93 thn ini akan melakukan perkara yang sama kepada anaknya sekarang. Tun Mahathir telah membayangkan bahawa pentadbirannya harus melakukan tawar-menawar mengenai angka pampasan terakhir untuk Singapura. Oleh yang demikian, beliau telah bersedia dengan strategi yang sangat hebat.
Image result for batal hsr
GAMBAR SEKADAR HIASAN
Tun Mahathir mungkin hanya menawarkan PM Hsien Loong sebahagian kecil pampasan untuk membatalkan projek itu, dan Singapura tidak boleh melakukan apa-apa. Adakah Singapura akan mengheret Malaysia ke mahkamah antarabangsa?

PM Lee Hsien Loong adalah daging muda kepada Mahathir. Apabila ditolak, Malaysia dengan mudah boleh mengancam Singapura atas keselamatan negara - dengan membenarkan China menggunakan sistem pengawasan radar dan peluru berpandu di Johor, yang pada dasarnya mampu untuk mengintip pulau kecil itu. Tahun lepas, Beijing menawarkan AR3 pelbagai sistem roket pelancaran (MLRS) untuk ditempatkan di Johor, Malaysia.
Image result for ar3 mlrs
GAMBAR SEKADAR HIASAN
Kebijaksanaan konvensional akan menjadi senjata kepada Malaysia untuk Singapura melupakan habuan penalti bernilai RM500 juta, demi menjaga hubungan baik antara kedua-dua negara. Reputasi Singapura akan dipertaruhkan sekiranya negara itu tidak menerima apa yang diperlawa oleh Tun Mahathir. Bijak kan org tua 93 tahun ini?

#PenatTranslateTapiBebaloi

Mohd Judge Adios Cheqonn Cheqonn


No comments:

Post a Comment