Monday 25 June 2018

I LOVE PM - PENGALAMAN SAYA

Semasa bekerja di GLC, kami kerap didatangi oleh pegawai-pegawai dari Jabatan Perdana Menteri untuk menganjurkan majlis pembukaan rasmi projek baru oleh PM.

Pegawai inilah sebahagian dari 17,000 political appointees oleh Kerajaan BN.
Image result for 17 000 political appointees
Gambar Sekadar Hiasan
Walaupun pernah mengendalikan majlis sedemikian semasa bertugas didalam Kerajaan, saya agak terkejut kerana sangat berbeza seperti apa yang saya alami di GLC ini.

Tata kewangan Kerajaan sangat ketat dan semua pegawai kerajaan tertakluk kepada prosidur kewangan yang ditetapkan oleh MOF. Setiap peringkat pegawai mempunyai kuasa dan had kewangan yang diluluskan sehingga keperingkat Menteri Kewangan.
Image result for kementerian kewangan
Gambar Sekadar Hiasan
Kuasa Menteri Kewangan tiada hadnya dan ‘the buck stops here’. Perdana Menteri yang memegang jawatan Menteri Kewangan adalah orang yang paling berkuasa di Malaysia dari segi kelulusan kewangan dan boleh menganugerah kontrak kepada sesiapa tanpa had, mengikut ‘his whims and fancy’.

Itu sebab saya sangat bersetuju Perdana Menteri tidak memegang jawatan Menteri Kewangan.

Prosidur kewangan di GLC pula sangat berbeza dimana tampok kuasa kewangan hanya dipegang oleh MD atau CEO dan pegawai bawahan tidak mempunyai banyak kuasa berbanding pegawai dalam Kerajaan.

Walaupun GLC mempunyai team audit dalaman dan luaran, fungsi dan kuasa mereka sangat terhad berbanding kuasa Audit Negara didalam Kerajaan. Audit team di GLC melapur kepada Audit komiti yang terdiri dari ahli BOD. Ramai ahli BOD pula adalah dari lantikan politik mewakili parti BN dan Umno.

Dengan kelonggaran ini, ahli politik umno sangat gemar memperalatkan GLC sebagai ‘gold mine’ mereka.

Semasa pembukaan rasmi sebuah projek masjid di Klang saya saksikan sendiri bagaimana macai dan PR team PM memperalatkan GLC untuk memperkenalkan konsep ‘I love PM’ kepada orang ramai.
Image result for i love PM
Gambar Sekadar Hiasan
Seminggu sebelum program dijalankan, PR team PM sudah mula menjalankan tugas dengan merancang setiap program secara terperinci.

Memandangkan warga GLC dan penduduk tempatan masih tidak mencukupi untuk meramaikan majlis, team PM mengimpot ahli ahli BN/umno dari bahagian berdekatan untuk hadir bersama dimana GLC dipaksa menaja kos pengangkutan. Untuk membawa beribu penyokong umno dari bahagian berdekatan bukannya murah.

Team PR Najib membawa semua khemah tertutup berhawa dingin, kerusi meja, pentas, genset, peralatan PA dan sajian catering untuk 5000 orang. Ini yang dinamakan ‘gravy train’ kerana ramai macai yang menyediakan nya dengan bayaran kos yang tinggi. Akhirnya semua kos akan dibilkan kepada GLC.
Image result for i love PM
Gambar Sekadar Hiasan
Orang ramai diarahkan datang beberapa jam sebelum kedatangan PM dan team PR mengajak warga GLC memegang placard ‘I Love PM’ dan mengajar melambaikan nya dilaluan PM nanti.

Pada masa itu saya rasa seperti kebudak-budakan kerana perkara sama dilakukan semasa saya dizaman persekolahan rendah, diajar menjerit ‘Daulat Tuanku’ ditepi jalan hadapan sekolah setiap kali Almarhum Sultan Ismail, Sultan Johor menziarahi Muar pada tahun 70’an dahulu, come rain or shine.

Senior staffs dan ahli Board of Director pula diajar menyanyi jingle ‘I Love PM’ diatas pentas bersama Najib pada akhir majlis nanti.

Apabila PM muncul maka berialah semua yang hadir melambai placard dan menjerit ‘I Love PM’. Saya lihat muka Najib sangatlah riang gembira memerhatikan telatah rakyat yang sangat sayangkan PM mereka.

Setelah selesai semua upacara pecah tanah dan ucapan wajib, maka semua senior staffs dan ahli BOD naik keatas pentas menyanyi lagu patriotik dan jingle ‘I Love PM’ bersama penyanyi undangan mengerumuni Najib, sambil yang lain menikmati makanan catering yang sangat enak seperti sajian di hotel 5 bintang.
Image result for i love PM
Gambar Sekadar Hiasan
Begitulah bagaimana PM dijulang dan disanjung tinggi seperti sebuah sketsa yang telah di choreograph dan skrip ditulis oleh PR team Najib.

Kemana Najib pergi, PR team beliaulah yang menentukan lakunan yang akan dilakukan oleh penyokong umno dan rakyat jelata.

Lama kelamaan Najib menjadi ‘out of touch’ dengan kehidupan rakyat marhaen dan ‘detach from reality’ sehinggakan beliau berasa disayangi oleh rakyat walaupun ianya plastik sahaja.

Najib ibarat seorang hero yang hidup didalam satu lakunan drama dengan macai disekeliling sebagai pelakun tambahan, director, propman dan cameraman.

Beliau dikelilingi orang yang mendapat dedak dari ‘gravy train’ dan tidak memahami kesusahan rakyat kerana saluran info beliau hanya dari pembodek sahaja.
Image result for i love PM
Gambar Sekadar Hiasan
Selesai upacara pecah tanah projek, GLC terpaksa menanggung bil berjuta ringgit yang perlu dibayar kepada kontraktor ‘gravy train’ untuk upacara selama 2 jam itu.

Jauh disanubari saya terfikir apakah tujuan dan maksudnya istilah memuja ‘I Love PM’ ini?

Bukankah lebih baik konsep ‘I Love Malaysia’ sebagai slogan perpaduan rakyat berbilang kaum?

Begitu juga idea Satu Malaysia ini yang sebenarnya diadaptasikan dari konsep Yahudi iaitu One Israel. Konsep atau slogan Yahudi ini dimulakan oleh Israel pada tahun 1999 oleh Ehud Barak Perdana Menteri Israel.

Wahai pemimpin, jadilah seperti Khalifah Umar bin Al Khattab yang suka meronda diwaktu malam untuk mendengar sendiri rintihan rakyat, bukan mendapat feedback dari pembesar dan pembodek sahaja.

Semoga Kerajaan PH mengambil iktibar dari kejatuhan Najib dan Parti Sarkis ini.
Image may contain: 18 people, people smiling

Catatan oleh:
Ir. Haji Zainuddin Haji Omar


No comments:

Post a Comment