Friday 28 October 2011

~ HiDuP sAtU PeRjUaNgAn : kU sEkA AiRmAtA ~

"...dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu..dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedangkan kamu tidak mengetahuinya..."
~ Surah Al-Baqarah / Ayat : 216 ~


Assalamualaikum wbt...

Dan ketika mlm hampir menginjak ke dinihari..hati terasa sayu..sayu sangat-sangat..... Entah kenapa hati ini terasa amat hiba...ingin aku mengadu namun pada siapa...? Buat teman2 yang pernah terlibat dengan sebarang pertelingkahan...terbabit dengan perselisihan denganku sebelum ini..dengarkanlah...dengan rasa rendah diri..aku mohon ribuan kemaafan dari hujung rambut hingga ke hujung kaki... Sebagai manusia..sesungguhnya aku tidak sempurna.. Kemaafan yang ku pohon ini...adalah yang paling tulus pernah ku lafazkan....
Teman2 sekalian...tiada niat di hati ingin mengeruhkan keadaan...tiada maksud di fikiran ingin menimbulkan perbalahan...apa yang aku lakukan..hanya sekadar mempertahankan diri...sekadar luahan perasaan...ku akui pernah melakukan kesilapan dalam mencongak jalan kehidupan dan percintaan...

Teman2 sekalian...jalan kehidupan masih panjang..apa yang berlaku hanya sekelumit pengalaman...kuatkan hati bahawa masih ada ruang dan peluang untuk membina kehidupan... Dan setiap dugaan yang mendatang merupakan rencah asam garam kehidupan...bukankah hidup dan kehidupan itu satu pertaruhan malah ada yang mengatakan hidup ini satu perjudian....
Teman2 sekalian...usai 8 tahun aku kehilangan kedua orang tua..aku teruskan kehidupan ini dengan 1001 ujian yang kadang waktu rasanya putus asa untukku teruskan hidup...dari pengalaman itu juga aku semakin dewasa...dewasa bersama luka dan kecewa..walau sesekali senyuman menggantikan bicara... Sedari kecil, paksa rela aku diajar untuk redha dgn ketentuanNya...dalam menangis aku cube ketawa..memujuk hati sendiri agar tidak terus rawan dan tenggelam dengan karma dunia...

Teman2 sekalian...dari pengalaman..aku belajar untuk terus tersenyum walau ketika itu hatiku hancur dek dugaan...aku seka airmata walau bicaraku mula hilang dek kehibaan...namun dugaan tetap datang dan menjengah...aku redha..aku redha...redha.....
Teman2 sekalian...ku pujuk hati ini....hidup kita ini satu perjuangan..andai tersungkur..masih ada ruang dan peluang untuk kita...iman dan ketabahan diri kita x diketahui sehinggalah kita diuji...ingatlah teman..."yang baik itu datangnya dari Allah swt..dan yang buruk itu berpunca dari kita sendiri"... jangan disesali hidup ini wahai teman... setiap kita mahukan yang terbaik...namun sesungguhnya yang terbaik itu bukan dari pandangan dan kemahuan kita...Allah swt Maha Mengetahui..setiap yang direncanakan itulah yang terbaik buat kita walau zahirnya ia merupakan musibah yang tidak disangka... "setiap yang berlaku itu ada HIKMAH disebaliknya...." 
Akhir kata wahai teman2 sekalian..."Allah swt selalunya tak beri apa yang kita MAHU, sebaliknya Dia beri apa yang kita PERLU"....walau hakikatnya kita tidak pernah tahu apa yang kita PERLU itu.... Maafkan aku wahai teman...maafkan aku....ku doakan kalian akan lebih berbahagia..akan dipermudahkan urusan kalian oleh Allah swt....amin....

~ SEKIAN ~


No comments:

Post a Comment