Sunday 2 October 2011

~ cUcU kE? kE aNaK sAuDaRa...? dAn mAcAm2 HaL yG JaDi... ~

tanggal 28 Sept 2011..keluarga besar kami menerima seorang lagi AHLI baru...yang dilahirkan secara pembedahan..sbb kedudukan baby songsang dalam perut....hik hik hik...baby girl....setelah di iqamatkan oleh ayahnye...nama pun diberi....

jeng jeng jeng.......
Nurul Aalia Aqilah namanya.....
panggil Alia jew....

nak tahu sape mak bapak baby ni...? ha...ini dia...
bapanya Kamil..mama nya...Aaina...
yang kawen tanggal 06 Jun 2010.....Kamil ni anak buah aku,...anak kepada arwah kakLong aku...kejenye...bapak polisi...hik hik...yg Aaina plak....Asst. Director untuk drama & telefilem yg banyak dah 'main' kat 'telebisen'...mcm GENG SURAU, KUM KUM, MANTERA, KITA, PENANGGAL, yang tengah ON AIR skang ni WASIAT....coming up KASANOVA JELITA....
[biasanya kalau nak bergossip pasal artis...dengan Aina la aku & keluarga dok bertanya..hahahaha]....

kalau ayah baby ni anak saudara aku...makanya baby itu 'cucu saudara' aku lah yew...? 
takmo takmo...takmo dia panggil aku 'atok'...muda lagi...hik hik...mcm biasa panggil aku dengan panggilan.....'acu'.....hik hik.....by the way..nak tahu ape nazar ayah baby ni kalau isteri dan anaknya selamat..? dia akan berpuasa selama 100 hari!!!.....
x mampu den.....

ok..ni ada lagi antara pic2 yang sempat aku snap sejurus selepas dilahirkan......



tadi pn sempat aku jengok Alia kt kg...buka mata sekejap...pastu tdo...merengek sekejap pastu tdo....best kan camtuh....tak yah nak fikir ape2....

***************************

(02.10.2011) tengahari tadi aku balik kampung, hantar dua anak buah kesayangan aku la...dah 2 - 3 hari stay dengan aku kat umah...sejak hari baby kt atas ni dilahirkan la.... nak dijadikan cerita...sampai kg tadi..selepas makan tengahari....aku bawa la budak 2 orang ni pergi ziarah cousin aku yang kena hempap pokok dulu tuh...setakat ni..keadaan kakCik makin pulih la....alhamdulillah dan syukur pada Allah....

 yang ni Hafiz..(si abg...)

yang ni Jerry ( adik....)

sampai kat umah kakCik, kami pun bersembang la..tanyer la tahap kesihatan dia kan...mcm2 ag lah cerita yang keluar..budak2 ni pulak leka r bermain kat luar...dah jumpe geng sebaya 2 - 3 orang lagi...berkejar sana berkejar sini la diorg... tetibe sorg anak saudara perempuan aku berlari masuk ke rumah...."acu..jerry baling kepala budak tu dengan batu, berdarah dah kepala dia..."  bergegas la kami dalam rumah keluar..memang ye la...menitik2 darah kuar dari dahi...bengkak, benjol kepala budak tu...dengan darah lagi....habis baju basah dengan darah.....

agak2 korang..apa jadi pada si Jerry, Hafiz and MANGSA????

Jerry : memula aku tampor tangan dia kiri dan kanan..pastu jentik telinga sambil mulut ngomel-ngomelan...datang kakak aku pulak...siap Jerry...teruk kena penampor...pang puk pek....hik hik....meraung la si Jerry..[tapi dia da nangis dulu sbelum kena sbb takut kena pulun r tu..kecik2 dah pandai politik]... smpai kat ayah Jerry...kena lagi...kena...jgn tak kena...tapi dengan ayah dia...dia mantol...[melawan nih]...kena lagi...hik hik amik ko...Jerry ni mmg manja giler dgn ayahnya...tu yg melawan tu....

Hafiz : tak kena ape2..cume kena ngomel-ngomelan jew dengan aku...tu pun nangis...adoiyai

Mangsa : mangsa ni pulak bkn org lain...dua pupu ke tiga pupu dgn diorg...asalkan jgn kupu2 kan....mmg respect la kat mangsa....dari mula kena baling smpai bawa hospital...tak nangis langsung....cool and macho macam aku...hik hik....tengok darah mmg takut sbb banyak..kuar tak henti2...abg dan kak ipar aku beria2 cube hentikan darah yg kuar...dan akhirnya berjaya....guna minyak GAMAT....mujarab tul kan...? luke nyer tak besar tapi agak dalam...tepat kena kat dahi atas batang hidung....khabarnya da bawa ke hospital....tak ade apelah tu...InsyaAllah...

begitulah kisah budak2 ni...tapi sebelum berangkat balik kL jam 4.30 ptg tadi...aku peluk balik dua2 buah hati aku ni... yang buat aku sejuk dgn Hafiz..setiap kali nak makan dia akan suh kami tadah tangan..tampungkan doa makan yang dia nak baca..selain tuh...aku kagum juga sebab dia hafal doa Iftitah.....korang hafal kew....??? kuang kuang kuang....

nak kongsi sedikit satu perkara ini...dari sejak aku kecil...smpai la ni...apabila ada kejadian 'berdarah' macam ni...maka keluarga 'predator' ni akan buat satu kenduri..pengisiannya ialah satu upacara yang dipanggil 'cecah darah' akan dibuat...contohnya seekor kambing [bukan tenuk yew].. perlu dikorbankan untuk dijadikan hidangan dalam kenduri tersebut...yang aku faham..tujuan kenduri dan upacara ini dijalankan adalah sebagai tanda 'memohon maaf' dan 'perdamaian' antara keluarga 'predator' dan keluarga 'mangsa' ...ibarat kata orang...'hutang darah dibayar darah'....hurmmm... korang ada..?

No comments:

Post a Comment