Thursday 11 December 2014

PANGGUNG SENI TRADISIONAL 2014 : KOLEKSI TARI KLASIK MALAYSIA

Melabuhkan tirai 2014, Koleksi Tari Klasik Malaysia dipentaskan pada 31 Oktober & 01 November 2014 sempena program Panggung Seni Tradisional 2014. Koleksi Tari Klasik Malaysia merupakan siri ke-8 selepas pementasan Boria; pada 21 & 22 Februari 2014, Wayang Kulit Gedek; pada 07 & 08 Mac 2014, Dramatari Klasik India – Anarkali; pada 11 & 12 April 2014, Koleksi Tari Borneo pula pada 09 & 10 Mei 2014 dan  Teater Tradisional Makyong pada 20 & 21 Jun 2014. Seterusnya Teater Tradisional Menora 15 & 16 Ogos 2014, Teater Tradisional Jikey pada 12 & 13 September 2014.  
Kehadiran YBhg. Dato' Suhaimi @ Pakngah 
dan isteri serta YBhg. Dato' Zulkifli dan Che'Kem


Nyanyian Lagu Negaraku

Persembahan Koleksi Tari Klasik Malaysia ini menggabungkan lima (5) kumpulan yang terdiri daripada Kumpulan Kesenian Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Kumpulan KESUMA Universiti Malaya, Fakulti Tari Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA), Kumpulan Angika Fine Arts dan paling istimewa; kumpulan ‘orang lama’ Kompleks Budaya Negara (KBN); Pertubuhan Warisan Seni Tari dan Muzik Melayu – MAWARKU.
Eezmeer Khasbullah

Suhailla Ng

Program dimulakan dengan persembahan syair yang disampaikan  oleh penyanyi tempatan iaitu saudari Suhailla Ng; diringi gesekan violin saudara Eezmeer Khasbullah. 
Bertimpuh ~ Persembahan Buka Panggung
dalam Pementasan Mek Mulung

Gerak tari Bertimpuh mengambil tempat di atas pentas sebagai pembuka acara; dipersembahkan oleh gabungan lima (5) buah kumpulan. 
Tarian Asyik Sasang

Tarian Dabus

Tarian Cinta Sayang

Tarian Klasik India - Odissi

Tarian Joghee

Seterusnya diikuti dengan Tarian Asyik Sasang yang ditarikan oleh Kumpulan MAWARKU dan Kumpulan KESUMA, Tarian Dabus oleh KK JKKN Wilayah Pesekutuan Kuala Lumpur, Tarian Cinta Sayang pula persembahan gabungan Kumpulan MAWARKU dan Kumpulan KESUMA, Tarian Klasik India – Odissi yang dizahirkan oleh Kumpulan Angika Fine Arts dan Tarian Joghee yang ditarikan oleh KK JKKN Wilayah Pesekutuan Kuala Lumpur. 
Tarian Terinai
(gambar atas dan bawah)
Program diteruskan dengan persembahan Fakulti Tari, ASWARA iaitu Terinai, disusul dengan Tarian Sapu Tangan oleh graduan Universiti Malaya, Tarian Rodat oleh KK JKKN Wilayah Pesekutuan Kuala Lumpur, Tarian Layang Mas  oleh ASWARA, Tarian Ya Ladan oleh Kumpulan MAWARKU dan akhir sekali persembahan dari Kumpulan KESUMA iaitu Zapin Hanuman
Tarian Sapu Tangan
(gambar atas dan bawah)
12 genre tarian dipersembahkan sekaligus di atas satu pentas telah menarik begitu ramai penonton. Kehadiran para aktivis seni tari dan para peminat dari kelompok seni yang begitu mengujakan menyuntik semangat kepada warga produksi secara keseluruhannya. 
Kesenian Rodat

Tarian Layang Mas
(gambar atas dan bawah)

Tarian Ya Ladan

Zapin Hanuman

Segmen seterusnya menampilkan Joget Gamelan (Timang Burung); dibawakan oleh Fakulti Tari, ASWARA. KK JKKN Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pula membawakan Tarian Sewang bagi mewakili masyarakat Orang Asli di Malaysia; dan Tarian Kuda Kepang yang juga dipersembahkan oleh Fakulti Tari, ASWARA. 
Joget Gamelan (Timang Burung)

Tarian Sewang

Tarian Kuda Kepang

Akhir sekali Kumpulan MAWARKU mempersembahkan Joget Selendang buat tatapan penonton. Persembahan Koleksi Tari Klasik ini diakhiri dengan persembahan finale dengan iringan medley lagu Watimang Landak dan Ya Bani Ya Badang.
Joget Selendang

Panggung Seni Tradisional 2015 pula dijangka akan menemui khalayaknya tahun hadapan. Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) memainkan peranan penting dalam memulihara dan mengekalkan khazanah seni budaya negara. 
FiNALe
(gambar atas dan bawah)
Sama-samalah kita nantikan dan teruslah menyokong peranan dan usaha JKKN dalam menyemarakkan warisan seni tradisional rakyat  yang autentik dan klasik ini agar tidak pupus dan dilupakan oleh generasi baharu. 

Para Artis Budaya bergambar dengan VIP

Laporan disediakan oleh : Art Mohamad

No comments:

Post a Comment