Thursday 30 March 2017

HIMPUNAN CERITA SERAM KEM PLKN (PART 3)

KISAH 7
Image may contain: 1 person
Aku nak cerita mngenai pengalaman aku sepanjang tinggal di sebuah kem PLKN Zon E di mersing.

Dah bertahun dah berlalu. sekarang aku di tugaskan di sebuah kem berhampiran gunung ledang. Mmg ade gangguan, tapi tidak seteruk kem lama aku dulu. Klau korang ingat lagi, aku pernah cerita psl kejadian2 pelik di sebuah kem PLKN di selatan tanah air, smpadan dengan negeri pahang,

Kumpulan 3 siri 6/2009. klu disebut kump 3 ni, selalunya pelatih mmg kepale gile2 punye. Kebanyakan dari latar belakang yg tidak berape baik. ade yg dari sekolah juvana, ade yg baru keluar penjara, ade yg bohsia, bohjan,,,mat rempit jgn cite, brsepah. kirenye dieorang ni ramai yg hati kering la. tapi selepas kejadian histeria yg kaw2, ramai yg kecut perut. kau pernah tgok org mngaku gangster tido satu katil dengan mat rempit? aku dah saksikannya.

semuanya gara2 disebabkan sebuah pulau kecil dihadapan kem. kalau waktu siang, pulau tu mmg cantik dgn latar belakang laut china selatan n pantai yg landai. tp melalui cerite mulut org2 kampung, pulau tu antara yg plg haunted sekali di Mersing. Dulu, pulau tu tmpat orang buang ancak, buang saka, hantu, tmpat org pasg hajat, tmpat org menurun n mcm2 bnda khurafat lagi. kadang2 kalau aku pg mancing jumpe la barang yg pelik2. pernah sekali aku jmpa botol balut kain kuning. tapi aku tak berani nak usik.

Histeria tu bermula bila seorang wirawati ternampak seorang nenek duduk di gazebo menghadap laut. mase tu waktu maghrib. Mula2 pelatih tu cme berjalan dgn pelik, die seret sebelah kaki sambil berjalan. bile di tanye kenape jalan mcm tu die kate die sakit kaki sebab jatuh. lepas saja isyak, budak tu dah start mengaruk. lintang pukang semua pelatih. jurulatih pun ramai yg kecut perut. tak sampai sejam, berjangkit pula pd yang lain. lepas keadaan reda, gangguan dlm bntuk lain pula. rmai pelatih dah mula start nampak benda yg bukan2. plg selalu dieorang nampak perempuan pki baju putih berjalan di kaki lima semasa waktu maghrib. muka cantik, tp ade juga yg jumpa mukanya hodoh. jelmaan permpuan ni pula tinggal di sebuah perigi lama di belakang kem. 

aku masih ingat lagi, seorang wirawati ni mmg selalu dikacau perempuan ni, klu kene sampuk, dia nak terjun ke dlm perigi tu. tapi plg takut kalau nenek kebayan tu mula start menjelma. lagi kecoh kem di buatnya. member j.l perempuan aku pernah try baca yasin dlm blk, tp makin hebat gangguan. last2 die berselubung dlm selimut. pintu kene hentak, dgar dinding kena cakar tu la bntuk gangguan yg plg kerap.

tu cerita di sebelah blok wirawati. Blok wira pula, dorm PL10 plg menakutkan. sebab dorm ni dikatakan btul2 di laluan makhlus halus nk kepulau tu. Buddy aku pernah trnampak pocong berdiri sebelah loker semasa dia lalu di dorm tersebut. Member aku yg lain pula pernah ternampak kelibat orang tergantung di kipas, mcm orang bunuh diri. Tak cukup tanah die lari. Ketua j.l aku pula pernah tersampang dengan lelaki yg pecah mukanya di blok tu. Memang btul2 hodoh lah. dia ingatkan pelatih nk pergi hisap rokok. tapi makhluk lain rupanya. Kalau kene tegur tu biasalah masa lalu di dorm PL10. aku pun pernah kene tegur..dengar suara cam org panggil "cikgu". aku cpt2 jalan sebab aku tau takde pelatih dlm dorm, semua dh pergi dewan makan.

Aku pula tinggal di dorm paling hujung sekali. seksa betul kalau nak balik sorang2. Dorm PL15, situlah terletaknya bilik aku. dlm bilik ni, aku berkongsi dgn 3 orang j.l yg lain. tiada bilik air, so kami trpaksa kongsi bilikair dgn pelatih yg lain. pernah sekali, seorang pelatih India cakap dia ingatkan aku yg mandi malam2. (sebab aku gile mancing mase ddk di sana) jadi die plan nak sergah aku. Mula2 dia dngar bnyi shower dibuka, bnyi mcm orang mandi. dia pun trus pergi ke bilik air tu. lampu trbuka, shower mmg keluar air, tapi aku takde. so dia ingatkan aku dah menyorok. lepas tu dia pun pergi la kat shower tu, sekali baru dia perasan takde kesan tapak kaki dkt area lantai bilik air. klu aku mandi, mstilah ade kesan tapak kaki dia kata. sabun pun tak ade. langsung takde menunjukkan kesan2 org tgh mandi. cuma shower je on.masa tu bulu tengkok dia start naik. tapi dia cool lagi. 

so dia pun keluar n sempat tutup lampu. tiba je kat katil, dia dngar lagi bunyi shower n dari tepi katil dia, jelas dia nmpak lampu bilik air dah on. terang bnderang bilik air tu. Dlm masa yang sama juga, dia baru teringat aku dgn buddy aku tak balik lagi, weekend balik kampung. So sape yg mandi tgah2 malam? korang tau pukul berape masa tu? pukul dua pagi. Macha tu terus lompat atas katil. Dia cuba tido tapi bunyi shower tu makin kuat. die cerita kat aku beberapa hari sebelum balik. lepas tu aku pun kecut nak mandi malam2 sorang diri kat bilik air tu.

KISAH 8
No automatic alt text available.
Sepanjang pengalaman aku jadi jurulatih PLKN, yang paling aku tak dapat lupa semasa kecoh seorang pelatih berbangsa cina yg mengaku dia tidak takut dengan hantu. Malah boleh halau hantu. Asalnya macha yang aku cerita tadi pernah ternampak seorang perempuan keluar dari bilik dorm PL16. (sebelah bilik aku) berjalan beberapa tapak than terus terbang pergi ke pokok ara tepi laut. tah macamana budak cina ni boleh menyampuk pula, dia kata dia ada mentera power untuk halau hantu.

Aku pun bengang lah sebab mamat tu cakap besar. member2 dia pun bengang. jadi aku pun cabar la dia, kalau berani duduk di PL15 sorang2, selepas pukul 12 malam sampai lilin yg dia bawa habis. Dia kata takde hal. (muka mmg kerek). setelah tiba hari yang dijanjikan, dia pun melapor kat aku n sedia untuk cabaran tu. sebelum dia masuk tu, aku pulak tak tau tah bila tiba idea gila aku, aku rembat kapur barus n mintak wangi btol cap bunga ros di surau. habis aku tabur sekeliling PL15 dan 16. masa start je, awal2 pelatih tu dah kene kacau. mula2 lilin takleh menyala, puas dipetik lighter. tapi gagal. than dia pun pergi lah ke bilik aku nak suruh aku nyalakan lilin tu. belum pun aku masuk ke bilik tu, aku dh nampak lilin tu menyala dngan terangnya. "aik? tu ha menyala lilin kau?" muka dia dah pucat sebab dia cakap tadi mase dia nk pergi ke bilik aku, lilin tu tak boleh menyala. start dari situlah, mcm2 bnda dia nampak. dia nampak lelaki berdiri di hujung bilik memerhatikan dia. orang berlari keliling dorm, pintu daun kene hempas walhal angin takde. plg best dia kate bantal bergerak. last2 dia ambil keputusan, potong lilin tu kasi tinggal separuh. tak sampai 15 minit pun dia dlm bilik tu. dia jmpe aku dia cakap lilin dah habis. tp aku tau die kelepet aku sebab dia dh mula dikacau.

selepas mangkok tu balik je, aku pulak kene kacau. mmg clear dengar bunyi kain berkibas mcm bnyi orang lari pki kain keliling dorm kami. arghhh aku dgn buddy aku tak dapat tido. bau kapur barus makin kuat menyengat. member aku ckap die dengar bunyi orang menderam di tepi tingkap. sebab tak tahan, kami ambil keputusan keluar kem n pergi mengeteh kat pekan endau sampai pukul 4 pagi. abis mengetah kami pun balik lah. rupanya bukan setakat aku bertiga saja kena kacau, semua jurulatih yg lain pun kene. plg teruk kena member aku nampak perempuan berjalan takde kaki keluar masuk bilik rehat. mmg tak tido kami semalaman. dia orang semua salahkan aku, pandai panggil, tapi takpandai pulangkan. hampeh tol!!

pada malam keesokannya, benda tu tak setel lagi tau. pukul 1130, pelatih mula tutup lampu dan tido. tapi adela sekumpulan pelatih dari kompani Alpha ni kantoi rokok dengan aku. (mase tu aku baru balik weekend) so aku dengan j.l yg bertugas pun ape lagi, bagi la punishment n sedikit sesi kaunseling. 

group ni mmg otai. seorang ex henry gurney, seorang pernah kene tahan lockup n yg lain mmg gangster kampung. ade 6 orang, so aku panggil team dieorang ni 6 jahanam. selepas sesi " senaman malam " selesai, dieorang pun balik ke dorm. (PL1 untuk Alpha kompani terletak di depan sekali) masa lalu di PL10, entah macamana seorang dari mereka terperasan mcm ade tertambah pula geng 6 jahanam ni. sebab setau die hanye mereka berenam saja dlm kelompok tu. 

Jadi mamat ni pun kire la balik. sah!! ade 7 orang. dlm gelap tu die pun bukak mulut "eh sape lagi sorang ni?" semua berhenti dan cuba cam kawan masing2. than barula mereka perasan "kawan" lagi sorang tu tak berkepala. apelagi...silat seribu langkah la hero 6 jahanam ni. disebabkan keadaan sekeliling gelap, memang dieorang tak perasan pada mulanya. hari esok, riuh satu kem dengan cerita hantu tak berkepala di kaki lima PL10. sampaikan aku pun kalau nk lalu di area tu aku ikut jalan jauh. takot siot!! 

bermula dari hari tu juga, aku menyaksikan orang yg mengaku gangster tido sekatil dengan member sebelah katil. hahahaha. tak kemane pun gangster kau tu....



No comments:

Post a Comment