Monday 12 September 2011

..Allah sWt MaHa BiJaKsAnA...DaLaM mErEnCaNaKaN SeSuAtU...

hari ni..aku nak bercerita tentang konsep redha dalam kehidupan..redha ini klu nak ditafsirkan membawa maksud menerima dengan lapang dada, ikhlas dan terbuka atas setiap dugaan yang diturunkan Allah kepada kita...


maknanya seperti mudah tapi adalah amat sukar utk kita mengamalkannya...dalam hidup aku selama ini...banyak sudah yang aku alami...dari kehilangan orang tersayang....sehinggalah kehilangan sesuatu yang berharga atas kekhilafan diri sendiri...menangis airmata darah sekalipun tak kan mampu merubah ape2 yang telah direncanakan...hanya sekadar menguatkan hati sendiri...aku harus redha...

aku kehilangan bapa..sewaktu aku masih dalam kandungan ibu...maknanya takde seorang lelaki pun di dunia ini aku pernah panggil 'ayah', 'abah' or else...setelah itu, ketika berusia 8 tahun..aku kehilangan ibu pula... sejak itu hidup aku spt hilang punca...namun...aku bersyukur aku masih ada kakLong dan angah yang sanggup menjaga aku..sehinggalah aku menginjak dewasa...

tapi aku juga kehilangan mereka...manusia yang paling aku cinta...tiada yang lain selain mereka yang paling aku cinta..angah tinggalkan aku pada tahun 2005..manakala kakLong pula tahun 2010....aku sering merindui mereka dan menangisi nasib ini...aku sering bertanya...kenapa? kenapa ia terjadi? aku seperti menyesali apa yang dah direncanakan olehNya sedangkan aku cuba utk menjadi redha...



kita sering mahukan yang terbaik dalam hidup kita...pasti bukan...? tapi persoalannya adakah yang terbaik itu mmg baik utk kita dan semua?? adakah terbaik utk kita baik juga utk orang lain..adakah buruk untuk kita buruk juga pada orang lain?? mungkin tidak dan pasti tidak...!! jadi, apa yang aku pelajari dari hidup dan kehidupan ini bahawa apa pun yang terjadi...pasti ada sebabnya...dan pastinya ia adalah yang TERBAIK utk aku walaupun ia adalah sebesar2 dugaan...ada 1001 rahmat disebalik setiap kejadian yang Allah swt rencanakan.....


Allah swt Maha Bijaksana.....semoga aku dikurniakan kekuatan dan ketabahan dalam menjalani kehidupan di bumi Mu ini ya Allah..aku tidak kuat, maka aku mohon kekuatan itu dariMu..aku juga tidak sempurna...maka aku mohon kesempurnaan hati itu juga dariMu ya Allah....


No comments:

Post a Comment