Thursday 8 September 2011

..andai dapat kuputarkan waktu...

..sebenarnya pd tahun 2009..kakLong pernah dimasukkan ke ICU...wktu tu kurang seminggu nak raya...mean bulan puasa juga...lepas dpt berita mlm tu [wktu tgh window shopping dgn kawan²]..terus bergegas ke HTJ, Seremban..smpai di sana..keadaan mmg mgharukan...semua org dah ade...bile ditanyer keadaan kakLong..takde sape dpt beri kepastian.....urmm..takutnya aku masa tuh... aku mmg dah nangis la kan... yela...kakLong la segalanya pada aku...since mak aku meninggal dunia wktu umur aku 8 tahun...kakLong la yg jaga aku smpai saat pemergiannya...

mlm di hospital tu..aku menangis semahu²nya...tak mahu kehilangan dia..tak mahu...aku tak sanggup kehilangan kakLong... aku berlari keluar dr kawasan dan blok wad kritikal... lebih kurang jam 3.15 pagi..anak² buah yang ada ajak aku p bersahur di gerai berdekatan dgn hosp..baru jew air yg di order diletakkan depan aku..aku dpt call.."cu..doc suh semua adik beradik naik wad ICU skang..doc suh tgk wat kali terakhir...."..ya Allah....aku tak dengar ni semua... kami bergegas semula ke hosp...tapi aku tak terus naik..aku tak mahu naik..aku tak mahu tgk kakLong dlm keadaan begitu...aku duk sorg di lot parkir kereta...aku menangis dan trus menangis...

..setelah tangisan aku agak reda..dengan memandang ke langit..aku lafazkan kata² ini sebagai doa.."ya Allah..andai benar malam ini adalah malam seribu bulan..malam seribu rahmat..aku pohonkan padaMu ya Allah...janganlah Kau ambil nyawa kakak ku..aku tak sanggup kehilangan dia..Kau ambillah nyawaku sebagai ganti...kerna aku tak punyer sape²..tp kakLong ku masih ada tanggungjawab pada anak²nya"...itulah doa yang aku tak putus² lafazkan...sbb..ikot plan...bulan Jun 2010..anak buah ku (anak kakLong) bakal melangsungkan perkahwinan...

dlm kul 5pg...aku ke surau hosp...sms anak² buah ku yang ada di wad...minta diorg turun ke surau bersama² aku... membca Surah Yasin sebagai langkah dan ikhtiar...aku membaca Yasin di surau..sehingga tertidur...sedar jew aku dlm pukul 7 pg...aku dgn langkah perlahan menuju ke wad ICU... bile di tanyer....kakCik aku cakap..."dik...kakLong dah sedar..." 

ya Allah...leganya aku...sesungguhnya aku lega...syukur alhamdulillah...terima kasih ya Allah...memakbulkan doa ku...inilah nikmat dan kebahagiaan  terbesar dalam hidup aku yg telah Kau limpahkan...amin amin amin...

..doakan ibu mu wahai anakku..

mata mmg dah bengkak sbb menangis bagai nak giler

resah menunggu berita....

..aku telah kehilanganya..yg tinggal hanya kenangan..

kini..tahun 2010..sekali ag kakLong di masukkan ke ICU..dan kali ini..segala kekuatan yang ada hilang...krna kakLong telah pergi buat selama²nya......

No comments:

Post a Comment